תשפ"ד הגיעה ואיתה גם כמה מהמיזמים שחיכינו להם שנים, אז מה צפוי להיפתח בקרוב? mynet עם המיזמים שייפתחו השנה

פארק האסבסטונים


מיקום: בין השכונות קרית יובל לקרית מנחם
פתיחה: השבוע נחנך החלק הראשון של הפארק. היתר בקרוב

6 צפייה בגלריה
פארק האסבסטונים בקרית יובל
פארק האסבסטונים בקרית יובל
פארק האסבסטונים בקרית יובל
(צילום: גיל סיטון)

שנים לא מעטות לאחר פינוי המעברה ששכנה בין השכונות, השטח היה נטוש ומוזנח. עם השנים פותחו בו גינות ומיזמים קהילתיים קטנים, כמו בוסתניה, אבל המקום הפך בעיקר למוקד של פלישות וסכסוכי שכנים. כל זאת עד שכלל השטח בגודל של 100 דונם, ניתן לעירייה במתנה מקק"ל לפני ארבע שנים, וזו פיתחה את המקום בעלות שמוערכת בכ־74 מיליון שקל.
שלב א', שמסתיים ממש עכשיו, כלל שנתיים של עבודות פיתוח, אדריכלות נוף, הקמת מדשאות, גן משחקים ושיקום 'גן העץ'. כל זאת לאחר ביצוע הליך של פינוי שרידי האסבסט. בשלבים הבאים מתוכננים שבילי אופניים, בית קפה ואפילו אגם מלאכותי.

קראו גם:

הספרייה הלאומית


מיקום: קרית הלאום
פתיחה לציבור: בעוד כחודש

6 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
(צילום: שלו שלום)

בשנת 2012 כבר הניחו את אבן הפינה. ב־2018 גמרו את החפירה והחלה הבנייה. עכשיו ניצב לפנינו המבנה המונומנטלי ומעורר ההשראה של הספרייה הלאומית החדשה. בפתיחה המתוכננת לסוף אוקוטובר, ייחשף הציבור ל-11 הקומות, חמש מהן תת־קרקעיות, ויוכל להתרשם מהגג בצורת ספר פתוח, רובוט שמוציא ספרים מהארכיון ומכארבעה מיליון ספרים שנכתבו בלשון הקודש. העלות מוערכת בכ־860 מיליון שקל, שהוזרמו בעיקר מקרן יד הנדיב ומשפחת גוטסמן. כל זאת במטרה להנגיש את הספרייה לציבור הרחב ולהוציא אותה מהקמפוס האוניברסיטאי. תצוגת הקבע כוללת גם את "המונה ליזה של הספרייה" - כתב יד מקורי של הרמב"ם מתחת לשולחן זכוכית ממוגנת.

בריכת ירושלים החדשה


מיקום: במושבה הגרמנית, בין עמק רפאים לפארק המסילה
פתיחה: בחודש הקרוב (הרצה)

6 צפייה בגלריה
בריכת ירושלים
בריכת ירושלים
בריכת ירושלים
(צילום: עמית שאבי)

בריכת ירושלים המיתולוגית, שהוקמה ב־1958, נהרסה במסגרת פרויקט בנייה של תוספת מתחם דיור ושטחי מסחר. לאחר מאבק ציבורי ממושך הוחלט לשנות את התוכנית המקורית ולבנות בריכה חלופית, שתהיה אף היא בריכה ציבורית ותנוהל על ידי המינהל הקהילתי 'גינות העיר'. שש שנים חלפו מסגירת הבריכה הוותיקה ועד השלמת בנייתו של המתחם החדש, שבמרכזו בריכה מקורה באורך של 33 מטר. אמנם אורכה של הקודמת היה 50 מטר, אבל העיקר שיש מקום בו יהיה ניתן לשחות גם בשבתות ובחגים. עוד במתחם קיימים חדר כושר משוכלל, חדרי סטודיו לאימוני ספורט שונים, ומדשאה פתוחה עם בריכה לילדים.

מנהרות שז"ר


מיקום: הכניסה לעיר מכיוון בנייני האומה לתחנה המרכזית
מועד פתיחה: חגי תשרי

6 צפייה בגלריה
מנהרות שז"ר
מנהרות שז"ר
מנהרות שז"ר
(צילום: מוריה)

מטרתו של מיזם הענק הנבנה בכניסה לעיר היא ליצור זרימה תת־קרקעית רציפה של התחבורה הנכנסת אל הבירה והיוצאת ממנה. זאת כשמפלס הרחוב שמעליו יהפוך למרחב הליכתי שכולל פארק ירוק, מוסדות ציבור, מבני מסחר ומשרדים. אורך המנהרה כ־600 מטר, והיא נחצבה מתחת לפני השטח בעומק של 40 מטר. עוד בבטן האדמה מוקם חניון תת־קרקעי ובו 1,300 מקומות חניה, והוא ייפתח בשלב מאוחר יותר.
עלות המיזם כ־1.3 מיליארד שקל, והוא כולל גם פיתוח נופי בשטחו של רובע הכניסה לעיר, בו יוקמו כאמור מגדלי משרדים, בתי עסק ומספר מלונות חדשים. השלמת כלל הפרויקט צפוי בעוד כארבע שנים.

הפרדה מפלסית אשר וינר


מיקום: מפגש דרך חברון ודרך משה ברעם
פתיחה לתנועה: השבוע

6 צפייה בגלריה
מנהרת אשר וינר
מנהרת אשר וינר
מנהרת אשר וינר
(הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

ההפרדה המפלסית בגבול תלפיות, ארמון הנציב וגבעת המטוס נועדה לתעדף את מעבר הקו הכחול העתידי של הרכבת הקלה שתנוע בדרך חברון, בדומה למה שנעשה בצומת פת.
החל משבוע זה, התחבורה הפרטית שנוסעת בין תלפיות לארמון הנציב ומורדות ארנונה עוברת ללא רמזור בכביש המשוקע שאורכו כ־300 מטר. בעתיד הרכבת תיסע מעל למנהרה, כשבינתיים הנהגים צפויים לחוש הקלה בזרם התנועה ובתנועה יעילה יותר של התחבורה בשעות העומס.
ייהנו מכך בעיקר תושבי דרום העיר ובייחוד בשכונות תלפיות מזרח ובג'בל מוכבר.

השלמת הקו האדום - הרכבת הקלה


מיקום: מצפון - המקטעים שבין פסגת זאב לנווה יעקב, ובדרום־מערב - בין הר הרצל להדסה עין כרם
מועד פתיחה (משוער): בין החגים. הקו מהר הרצל ייפתח באופן חלקי בלבד, כרגע עד צומת אורה

6 צפייה בגלריה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
(הדמיה: Eco)

לאחר עיכובים של 4 שנים, שכללו סכסוכים משפטיים והחלפת זכיין מפעיל לרכבת הקלה, תיפתח סוף סוף הארכת הקו הראשון של הרכבת הקלה, 12 שנים לאחר חניכת הקו הקיים. בצפון מדובר בקטע קצר עם עוד שתי תחנות ודיפו חדש לקרונות הרכבת, כשהתחנה הסופית תהיה ברחוב לאה גולדברג.
בצד השני מדובר בקטע ארוך יותר דרך הרחובות הנטקה, תחנה ב'מפלצת' והמשך לכיוון צומת אורה. בהמשך הוקם כבר גשר נופי שמשקיף אל עין כרם וצמוד לכנסייה הרוסית, והתחנה הסופית תהיה בתוך מגדל האשפוז של הדסה עין כרם, אך המקטע הזה ייפתח בנפרד.
כבר לפני מספר חודשים נערכה נסיעת מבחן של הרכבת ברחוב הנטקה עם ראש העירייה משה ליאון ושרת התחבורה מירי רגב. אך למרות נסיעות המבחן, הקו כידוע טרם הופעל וצפוי להיפתח בשבועות הקרובים, כל עוד לא יצוצו עיכובים נוספים.