מחאה יוצאת דופן נערכה לאחרונה ברחבה של כיכר ספרא - יותר ממאה חסידי בעלז, ובה גם רבנים, אחזו ידיים, יצרו מעגל גדול ושרו "וכל קרני רשעים אגדע - תרוממנה קרנות צדיק". הסיבה להפגנה היא המרכז המסחרי 'שמגר סנטר', שהחל לפעול בשכונת רוממה למרות התנגדות נמרצת מצד תושבים ועסקנים.
2 צפייה בגלריה
קניון שמגר ברוממה
קניון שמגר ברוממה
קניון שמגר ברוממה
(צילום: עמית שאבי)

"הצלת נפשות"


המאבק החל לפני מספר חודשים כאשר רבנים הבינו כי באזור שבו נפגשות השכונות רוממה, עזרת תורה וקרית בעלזא הוקם מיני קניון שכולל 52 חנויות על שטח של כ־5,000 מ"ר. בחוברת שיועדה לבעלי עסקים הצהיר מנכ"ל 'קניון רמות' יאיר ריבלין: "כבכל מרכז מסחרי שחברתנו מחזיקה, גם ב'שמגר סנטר' אנו שמים לנגד עינינו להתאים את מרכז הקניות לאופי המקום... החזון שלנו הוא ליצור חיבור טבעי בין מרכזי המסחר לבין ציבור המבקרים והקהילה, וזאת באמצעות התאמה מדויקת לאופי התושבים".
אבל הבטחות מסחריות לחוד ומציאות לחוד - הרבנים קיימו אסיפת מחאה שבה השתתפו מאות תושבים. אחר כך גם חתמו אלפי תושבים על עצומה נגד פתיחת המקום, וכשזה לא עזר פורסם בחודש שעבר מכתב מחאה חריף שעליו חתמו שלושת הרבנים החברים ב'בד"צ קהל מחזיקי הדת', הפועל בסמכותו של הרבי מבעלזא, הרב יששכר דב רוקח.

קראו גם:

המהפך הגדול


במכתב שכותרתו 'והיה מחניך קדוש' כתבו חברי הבד"צ: "ישבנו ודנו בכובד ראש בעניין מרכז הקניות המתוכנן להיפתח בתוככי שכונה המאוכלסת ביהודים שומרי תורה ומצוות קלה כבחמורה. שמענו מפי כל הצדדים והנוגעים בדבר את התוכניות שהציגו בפנינו ובאנו לידי החלטה והסכמה פה אחד שפתיחת מרכז קניות זה עלולה להיות מכשול רוחני עצום לנוער ולמבוגרים המתגוררים בשכונה".

2 צפייה בגלריה
התנגדות חרדים לסגירת הקניון שמגר
התנגדות חרדים לסגירת הקניון שמגר
התנגדות חרדים לסגירת הקניון שמגר
(צילום: עמית שאבי)

בסיום המכתב הדגישו הרבנים "חוב קדוש לעצור את התקדמות פתיחת מרכז קניות זה בשכונה חרדית, ויש בזה משום הצלת נפשות".
יצוין כי בעשור האחרון רוממה עברה מהפכה, מאזור של תעשייה זעירה לשכונת מגורים חרדית חדשה. המסחר היה אמור להתרכז ברחובות הראשיים בלבד ולא לגלוש לרחובות צדדים כגון שמגר. אולם כוחות השוק הביאו לכך שיזמים לא מעטים הצליחו לגרום לרשות המקומית לבצע שינוי בייעוד הקרקע, כך שחלק ניכר מקומת הקרקע שונה ממגורים למסחר.
עסקן חרדי שמתגורר באזור אמר ל-mynet ו"בונוס": "החשש הגדול הוא שבמקום חנויות שיספקו את צורכי השכונה, המקום יהפוך למרכז מסחרי מצליח שימשוך אליו לא רק נשים חרדיות, אלא גם דתיות־לאומיות וחילוניות, בביגוד שלא נחשב מספיק צנוע בעיניי התושבים המקומיים. בנוסף, חוץ מגברים חרדים שיגיעו לקנות בגדים ואוכל, יגיעו גם תלמידי ישיבה שירצו לבלות בעסקי המזון, בימים ובעיקר בלילות, וייפגשו עם בנות גילם".

"אנחנו לא הכתובת"


מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר במרכז מסחרי בבעלות פרטית שאינו מצריך את אישור העירייה לפתיחתו או סגירתו. העירייה אינה מתערבת בהחלטות של יזמים פרטיים, ויזם רשאי לקדם כל פעילות עסקית שבה הוא חפץ ובכפוף לחוק.
באשר להפגנה, עיריית ירושלים מכבדת את זכותו של כל אדם להפגין, בכפוף לנוהל מחאות במרחב הציבורי, אך במקרה הזה היא איננה הכתובת למפגינים".
יצוין כי בעלי המקום בחר שלא להגיב על הידיעה.