בבתי החולים שערי צדק והדסה מדווחים כי בשבועות האחרונים חלה עלייה במספר חולי הקורונה, אך בשלב זה אין חולים במצב קשה.
3 צפייה בגלריה
קורונה
קורונה
קורונה
(צילום: שלו שלום)

לדברי מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בהדסה, פרופ׳ קובי סטרכילביץ, "מדובר בזן חדש יחסית, אשר גם הוא, כמו הזנים הקודמים בשנה האחרונה, 'צאצא' של זן האומיקרון, והם מחליפים זה את זה בעולם, מגיעים גם לישראל, ואנחנו מזהים אותם בבדיקות במעבדת היחידה לוירולוגיה".
החדשות הטובות של פרופ' סטרכילביץ הן שבשל מצב החיסוניות הטוב של רוב האוכלוסייה, "הזנים אינם גורמים למחלה קשה אצל מרבית המטופלים אלא לתופעות הקלאסיות שמכירים–מחום וכאבי גרון ועד לדלקות בדרכי הנשימה התחתונות. מטופלים עם דיכוי במערכת החיסון עלולים כמובן להיות חולים באופן קשה יותר, ואנחנו ערים לכך ומטפלים בהם בהתאם".
אבל למומחה מהדסה יש גם חדשות רעות: "חשוב לציין שבמקביל יש עלייה במספר הזיהומים בנגיפים אחרים שמוכרים לנו שגורמים לזיהומים במערכת הנשימה, והדבר ניכר בקרב המאושפזים בהדסה, ילדים ומבוגרים כאחד".

3 צפייה בגלריה
חוי ארנפלד
חוי ארנפלד
חוי ארנפלד
(צילום: רמי זרנג)

במד"א אישרו השבוע כי חלה עלייה במספר חולי הקורונה והם מבקשים תרומה של פלסמה מאלה שחלו בקורונה בשלושת החודשים האחרונים. הפנייה היא לא רק לגברים, אלא גם לנשים, בתנאי שהן לא היו בהריון בחודשים האחרונים.

3 צפייה בגלריה
הודית הרפז
הודית הרפז
הודית הרפז
(צילום: רונית ולפר)

"הדם שלנו מורכב מנוזל, שזה הפלסמה, ומהתאים", מסבירה סמנכ"ל שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער. "בפלסמה יש קבוצות של חלבונים מאוד חשובות, ובמקרה שלנו יש קבוצות של חלבונים שנקראים נוגדנים שנוצרו כתוצאה מחשיפה לנגיף הקורונה. כלומר יש לנו אנשים שאחרי שהם חלו הם פיתחו כמות גדולה של נוגדנים שאפשר לתת אותם לחולים אחרים. בדרך כלל זה יעיל כשנותנים את זה מוקדם ככל האפשר עם גילוי המחלה".

עוד בחדשות:

לדבריה, בהתפרצויות הקודמות תרמו כ־8,000 בני אדם פלסמה, אך מכיוון שכל הזמן מתגלים וריאנטים חדשים של הנגיף, התכשירים והנוגדנים שהיו עד כה אינם יעילים כעת. "הנגיף החדש נקרא JN1. אנחנו צריכים לחדש את האיסוף, ואנחנו קוראים לאנשים שחלו בשלושת החודשים האחרונים והחלימו החלמה מלאה בשבועיים האחרונים, לבוא ולתרום פלסמה", מסבירה פרופ' שנער.