כשהפרויקטים זוחלים לא פלא שהמחירים קופצים: זוהי התמונה העולה מסיכום שנת 2020 בנדל"ן הירושלמי וצריכה להדאיג לא רק את הזוגות הצעירים אלא גם את הרשויות מחשש להגירה שלילית מוגברת. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה השבוע את נתוני ההתחלות וגמר הבנייה לשנה החולפת. נראה כי ירושלים, העיר הגדולה בארץ, אומנם נמצאת בין חמש הערים המובילות במספר הדירות שבנייתן החלה בשנה הקודמת, אך היא האחרונה שבהן, כשביחס לתל אביב המובילה מדובר במספר נמוך בשליש כמעט.
1 צפייה בגלריה
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
(צילום המחשה: איתן אילן)

כל ההתחלות קשות

בירושלים החלה בכל השנה שעברה בנייתן של כ־2,463 דירות, נתון שממקם אותה בחמישייה הפותחת לצד תל אביב, ראשון לציון, אשקלון ורמת גן, שכולן חצו את רף 2,000 הדירות. אך בהשוואה ל־3,070 דירות שנבנו בבירה שנה קודם קודם לכן הרי שמדובר בירידה של כמעט 20 אחוז. ביחס לתל אביב, שבה החלה השנה בנייתן של 3,497 דירות, מדובר בפער של כ־30 אחוז.
למעשה, רק כשמונה אחוזים מכלל התחלות הבנייה בארץ היו במחוז ירושלים - ירידה של כ־9.6 אחוזים ביחס לשנה שעברה.
בנוסף, מחוז ירושלים אומנם רשם עלייה של כ־11 אחוז במספר היתרי הבניה שניתנו: 4,483 לעומת 4026 בשנה שעברה, אך במחוז תל אביב התקבלו כ־22 אחוז מכלל ההיתרים בישראל, ואם מצרפים לכך את מחוז המרכז הרי שמדובר בכ־48 אחוז מכלל ההיתרים.
המספר הגדול ביותר של דירות שבנייתן הסתיימה בשנת 2020 נרשם במחוז המרכז, כ־28.1% מכלל הדירות, ואילו במחוז ירושלים שיעורן עומד על כ־6.3 אחוזים בלבד, ירידה של כ־34.8 אחוז ביחס לשנה שעברה.
הקצב האיטי של התקדמות הבנייה בעיר, שממילא נחשבת ליקרה ומבוקשת, היה בין התורמים המרכזיים לעליית המחירים במחוז הבירה. לפי נתוני הלמ"ס, מחוז ירושלים סגר השנה עלייה של כ־3.2 אחוזים במחירי הדירות.