מי עוזר לשוכר? העסקים הקטנים, הזכיינים, הרשתות הגדולות, החנויות שבתוך הקניונים והמרכזים המסחריים הסגורים והחנויות ברחובות - כולם עברו בחודשיים האחרונים טלטלה כלכלית קשה.
מרביתם סגרו את העסק, הוציאו עובדים לחל"ת, ועברו לשיטות עבודה ומכירה חלופיות, בעיקר דרך האינטרנט. 
המציאות בעיר היא שרוב רובם של העסקים, המשרדים והחנויות, פועלים מתוך נכסים מושכרים, מה שמותיר בפועל לבעל הנכס להחליט אם לממש את זכותו לפי חוק לגבות את מלוא תשלומי השכירות בתקופה שבה העסק סגור והקופה ריקה, או לבוא לקראת שוכריו ולסייע להם במצוקה שאליה נקלעו שלא באשמתם.
יש לזכור כי בשוק הנדל"ן הירושלמי המסחרי והמניב, מבין בעלי הנכסים יש גם לא מעט אנשים פרטיים בעלי נכס בודד שתשלומי השכירות בעדו הם למעשה מטה לחמם ומה שמבטיח להם הכנסה חודשית קבועה.
10 צפייה בגלריה
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
להם, מן הסתם, יש פחות גמישות ויכולת להתחשב בתשלומי השכירות. אך כיצד נוהגים הבעלים והמנהלים של מתחמי המסחר הגדולים, כגון שדרות ממילא, הקניונים,  מתחם התחנה, השוקניון ושאר בעלי הון פרטיים המשכירים חנויות רבות במרכז העיר? 
מי רק הקפיא תשלומים, מי יגבה לפי הכנסות ומי ויתר לגמרי על תשלום בגין התקופה השחורה שעוברת על משכירי נכסיו? יצאנו לבדוק.

מתחם התחנה

בעלות: רכבת ישראל.
זכיין ניהול נכסים: אבי מורדוך.
תפוסה: 100 אחוז. נכון לעכשיו אין אף עסק שביקש לסיים חוזה ולצאת מהמתחם ולסגור את המקום.
פעילות: פרט לגלידרייה שחזרה לפעול בטייק־אוויי, העסקים במתחם סגורים.
הסדר תשלומים: הקפאת תשלומי השכירות מחודש אפריל.
מורדוך: "מתוכננת לי ולנציגות של בעלי העסקים פגישה בנושא התשלומים מול רכבת ישראל. במידה שייתנו לי הארכת זיכיון מעבר לחוזה הקיים אוכל לוותר על תשלומי השכירות של התקופה הנוכחית. מתחם התחנה הוא מרחב ציבורי פתוח ונכשיר אותו לפעילות בהתאם לרגולציה החדשה ולתווי התקן עם המגבלות שייקבעו. בעתיד הנראה לעין לא נקיים הופעות בבמה כפי שהיה נהוג, ואנחנו עובדים עכשיו על קונספט חלופי של אומנים ירושלמים שיופיעו באזורים שונים במתחם לצד חידוש פעילות העסקים השונים".

קניון לב הפסגה

מנכ"ל: יוסי לב.
10 צפייה בגלריה
קניון פסגת זאב
קניון פסגת זאב
קניון פסגת זאב
(צילום: אדווה חולי)
תפוסה: כ־90 אחוז.
פעילות: בתקופה האחרונה המשיכו לפעול מספר עסקי מזון שעברו לעבוד על בסיס משלוחים, כגון סניף של אינגליש קייק, סופר־פארם, קופת חולים מאוחדת, דואר ישראל וסופר מרקט. בסך הכל כ־30 אחוז מהעסקים בקניון. החניון היה ויישאר בתשלום.
הסדרי תשלום: לא התקבלה החלטה בנוגע לתשלום דמי השכירות לחודש אפריל. בינתיים הוקפאו ונדחו התשלומים עד שיוחלט בשבועות הקרובים אילו הסדרים והנחות יעניקו. מהנהלת הקניון לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.

קניון הדר

מנכ"לית: לירון אלקיים.
10 צפייה בגלריה
קניון הדר
קניון הדר
קניון הדר
(צילום: יואב דודקביץ')
תפוסה: 100 אחוז ( יש גם רשימת המתנה של 75 עסקים ורשתות).
פעילות: בתקופה האחרונה המשיכו להיות פתוחים רק הסופר־פארם, 'אושר עד' ומרפאות קופות חולים. בקניון הדר יש כ־120 חנויות ועסקים שונים שרובם היו ועדיין סגורים. בשיפוץ של הקניון שנערך לפני כשנה התאפשר לחלק מהחנויות שפונות לרחוב פייר קניג לפתוח כניסה נוספת עצמאית בנוסף לכניסות הראשיות שהיו קיימות במקור. עכשיו בוחנים בקניון אפשרות לאפשר לחנויות אלה להיפתח מחדש בהתאם להקלות עוד לפני פתיחת כל הקניון.
החניון יחזור לפעול בשלבים בהתאם לביקוש ולמספר החנויות שיחזרו לפעול ויהיה ללא תשלום. לקראת הפתיחה המחודשת הנהלת הקניון תסייע ותעודד חנויות להפעיל גם מערך משלוחים.
הסדר תשלומים: תשלומי השכירות ודמי הניהול לחודש אפריל הוקפאו. בתקופה הקרובה תגבש הנהלת הקניון מדיניות בנוגע לתשלום בפועל, לגבי ההיקפים ומועדי התשלום, ותימסר על כך הודעה לבעלי העסקים. כך שבינתיים לא נגבו כלל תשלומי שכירות ב־1 באפריל.
אלקיים:" אנו מקווים שמשרד הבריאות יאשר בקרוב את פתיחת כלל הקניונים בישראל. אנחנו בקניון הדר ניערך לעמוד בכל הדרישות על מנת לשמור על בריאות לקוחותינו".

אגריפס 88

בעלים: חברת ישרס.
תפוסה: 90 אחוז.
פעילות: בניין מסחרי מחודש. בקומה הראשונה שטחי מסחר שרק חלקם הקטן אוכלס כבר. מספר חנויות היו בשיפוצים לפני פרוץ משבר הקורונה והתנהל משא ומתן לכניסה של עסקים נוספים. בקומה שמעל נמצאים בעיקר משרדים וכן הנהלת בנק מזרחי-טפחות, שלקחה כמעט קומה שלמה והעתיקה את מיקומה מרחוב הלני המלכה, שבו השאירה נציגות קטנה. כל המשרדים המשיכו להיות פעילים וכן הבנק. החנויות היו סגורות.
10 צפייה בגלריה
אגריפס 88
אגריפס 88
אגריפס 88
(צילום: שלומי כהן)
הסדרי תשלום: הקפאת תשלומי שכירות חודש אפריל לחנויות שנסגרו בגלל הקורונה. המשרדים חויבו בתשלומי שכירות מלאים כרגיל, וכך גם העסקים שהמשיכו להיות פעילים. ההנהלה תגבש מדיניות באשר להיקף התשלומים בחודש בו העסקים נאלצו להסגר.
הנהלת אגריפס 88: "מרבית חזית שטחי המסחר שלנו פונים לרחוב ונראה כי אלה יפתחו מחדש בימים הקרובים".

שדרות אלרוב ממילא

10 צפייה בגלריה
ממילא
ממילא
ממילא
(צילום: שלומי כהן)
בעלות: חברת אלרוב של אלפרד אקירוב.
מנכ"ל: קובי ביטון.
תפוסה: 100 אחוז. אין עסקים שביקשו לסיים חוזה ולהתפנות.
פעילות: בתחילת הגבלות הצו, פעלו רק הסופר־פארם והגלידרייה שבשדרה; השבוע נפתחו מספר חנויות נוספות
הסדר תשלומים: "פטור מלא מדמי שכירות ודמי ניהול לחודשים אפריל ומאי. הפטור ניתן באופן גורף גם לעסקים שהמשיכו לפעול בצורה חלקית או מלאה כגון הסופר־פארם.
ביטון: "שדרות ממילא היה גם ציר הליכה ואטרקציה תיירותית. עכשיו אין תיירים, ואני לא צופה שיהיו בחודשים הקרובים עד חודש ספטמבר לפחות. גם המלונות שמסביב לנו ריקים וסגורים. לאט לאט ובהתאם לתנאים והמגבלות החדשות העסקים ישובו לפעילות מלאה".

קניון רמות

10 צפייה בגלריה
קניון רמות
קניון רמות
קניון רמות
(צילום: באדיבות קניון רמות)
מנכ"ל: יאיר ריבלין.
תפוסה: 100 אחוז. נכון לעכשיו אין עסקים שביקשו לסיים חוזה ולהתפנות.
פעילות: היותו של מתחם לא מקורה איפשרה למרבית העסקים בקניון להמשיך לפעול, גם בזמנים שבהם מרכזי הקניות האחרים נסגרו. כמו כן במקום המשיכו לפעול באופן רציף סופר־פארם, בנקים, קופות חולים ומרכול של רשת 'מחסני העיר'.
הסדר תשלומים: בעקבות השוני בין הפעילות של העסקים השונים הוחלט כי עסק שהיה סגור בחודשים מרץ ואפריל לא ישלם שכירות ולא דמי ניהול. עסקים שפעלו כרגיל, כגון קופות חולים, פארם ומרכולים, יחויבו בתשלומים רגילים. עסקים שפעלו לסירוגין או מספר ימים מוגבל בחודשיים האחרונים לא יחויבו בדמי שכירות וישלמו דמי ניהול בלבד, בהתאם למספר הימים שבהם העסק היה פעיל. לגבי חודש מאי, ישולמו תחילה רק דמי הניהול, בעוד דמי השכירות ישולמו בסוף החודש ויחושבו רק על פי הפדיון בפועל.
ריבלין: "אנו מסייעים לכל העסקים לעמוד בתנאי 'התו הסגול' במטרה להביא לפתיחת 90 אחוז מהם כבר ביום ראשון. אומנם יש לנו יתרון על הקניונים האחרים בזכות היותנו בשטח לא מקורה, אך באופן כללי החודש הקרוב יהיה לא קל, והרגלי הצריכה ישתנו".

קניון האחים ישראל תלפיות

10 צפייה בגלריה
קניון האחים ישראל תלפיות
קניון האחים ישראל תלפיות
קניון האחים ישראל תלפיות
(צילום: יואב דודקביץ')
בעלות: חברת הבנייה האחים ישראל.
מנכ"ל: שי נוטלס.
תפוסה: 75 אחוזים עוד בטרם המשבר. בינתיים אף עסק לא הודיע על סגירה.
פעילות: סניף סופר־פארם החדש שנפתח בתחילת מרץ, וכן סניף הדואר ו'פיצה האט', שפועל במתכונת משלוחים בלבד.
הסדר תשלומים: הנחה בשיעור של 50 אחוז בדמי השכירות ובדמי הניהול לחודשים אפריל ומאי. בנוסף הוחלט לחלק את תשלומי אפריל ולגבות אותם רק ביוני-יולי. 
נוטלס: "היכן שנוכל נבוא לקראת בעלי העסקים והרשתות, נעשה זאת, וכל מקרה ייבחן לגופו. יהיו שינויים ניכרים ותמורות במסחר ובמשק, ואנחנו בוחנים הקמת מערך משלוחים עצמאי לקניון ולסייע לעסקים בשיווק ומכירה באינטרנט. עם זאת, בסוף צריך לזכור שגם אנחנו עסק פרטי וחנות שלא תוכל לייצר מחזורים ותנועה, לא יהיה שווה לנו ולהם להמשיך ככה ונצטרך להחליט במשותף על צמצום השטחים או על התפנות".

קניון מלחה

10 צפייה בגלריה
קניון מלחה הסגור
קניון מלחה הסגור
קניון מלחה הסגור
(צילום: לירן תמרי)
בעלות: קבוצת קניוני עזריאלי.
מנכ"ל: יורם פיק.
תפוסה: 100 אחוז.
פעילות: הסופר־פארם ומרכול 'ויקטורי' (שהחליפו לאחרונה את יינות ביתן). בנוסף שבעה עסקים מפעילים משלוחים בלבד מהחנויות השונות בקניון.
הסדר תשלומים: הקפיאו את התשלומים החל מחודש אפריל והקימו קרן הלוואות לסיוע לעסקים בסך 100 מיליון שקל. בנוגע לחודש הקרוב טרם התקבלה החלטה בנושא.
פיק: "יש היענות גדולה מצד בעלי העסקים להגיש בקשות לקרן ההלוואות. אנחנו נערכים לפתיחה בהקדם האפשרי ורק מחכים לאור ירוק להמריא מחדש. יש חנויות שמשפצות. זארה תתרחב בצורה משמעותית (על חשבון המשביר; ק"פ), ואף בעל עסק לא ביטל חוזה או ביקש לסיימו".

קניוני רמי לוי

10 צפייה בגלריה
קניון רמי לוי במבשרת ציון
קניון רמי לוי במבשרת ציון
קניון רמי לוי במבשרת ציון
(צילום: יואב דודקביץ')
הקניונים בעטרות, 'רב מכר' תלפיות, ובמבשרת (בבעלות משותפת עם עדי סודאי)
בעלים: רמי לוי.
תפוסה: עטרות- 100%, מבשרת- 89%; חלק מקניון רב מכר תחת שיפוצים
פעילות: בעטרות פעלו הסופר־פארם, רמי לוי שיווק השיקמה ובנק הדואר; בקניון מבשרת הסופר־פארם והמרכול של רמי לוי; ובמרכז המסחרי ברב מכר בתלפיות רק המרכול היה פתוח בחודש וחצי האחרונים.
הסדר תשלומים: מ־15.3 ועד סוף חודש אפריל כל החנויות שנאלצו לסגור מכורח הוראות החירום יהיו פטורות מתשלום דמי שכירות ודמי ניהול באופן מלא. עבור העסקים שיכלו והמשיכו לפעול, אך מן הסתם ספגו ירידה משמעותית בהכנסות עקב סגירת מרבית המשק, תשלום השכירות שלהם יהיה מופחת ויחושב בהתאם למחזור בפועל של כל עסק ועסק. במידה ובעסק ספציפי המחזור היה דווקא גבוה מהרגיל, אזי תשלום השכירות יהיה כפי שנקוב בחוזה ולא יעלה מעבר לתשלום שהיה לפני משבר הקורונה.
לוי: " העיקרון שמנחה אותי הוא שלא אגבה תשלום מבעל עסק שאין לו הכנסות כלל, וכמו כן להקל על בעלי עסקים שהיתה להם ירידה משמעותית בפדיון. לא הקפאה ולא דחיית תשלומים אלא ביטול מלא".

מרכז העמודים ברחוב יפו

10 צפייה בגלריה
מרכז העמודים ברחוב יפו
מרכז העמודים ברחוב יפו
מרכז העמודים ברחוב יפו
(צילום: שלומי כהן)
20 חנויות בקטע של רחוב יפו מרחוב הרב קוק ועד לצומת שטראוס-המלך ג'ורג'. מדובר בבניין מסחרי של קומה אחת, שחזיתות עסקיו פונות לרחוב יפו. מרבית החנויות פועלות על פי חוזי שכירות סטנדרטיים, פרט לחנויות בודדות במעמד של דמי מפתח שמשלמות שכירות סמלית ולא ריאלית. כיוון שמדובר במרכז מסחרי לא מקורה, כל העסקים במתחם הושבתו מאוחר יותר מהקניונים הסגורים ופתיחתם התאפשרה תחת מגבלות כבר בשבוע שעבר.
בעלים: משפחת קוקיא. בניהולו של עזרא (עזני) קוקיא
תפוסה: 100 אחוז.
הסדר תשלום הקפאת תשלומים לחודש אפריל, כולל אי הפקדת צ'קים דחויים שניתנו מראש וגם הקפאת הוראות קבע לתשלום דמי שכירות.
קוקיא: "כשם שעזרנו במהלך השנים לשוכרים שלנו בתקופות הקשות של הפיגועים ועבודות הרכבת, נמצא את הדרך לעזור גם כעת. נמתין לסוף החודש ואז נעשה הערכת מצב בכדי להחליט כיצד נעזור לשוכרים שלנו בגין תקופת חודש אפריל".