בשבוע שעבר התכנסה הוועדה המחוזית לדון בתוכנית האב של שכונת קרית שמואל רסקו. האווירה באותן שכונות היתה מתוחה וטעונה, שכן לפי התוכניות שהוצגו בדיונים השונים דובר על מגדלי מגורים ברחוב הרצוג שיתנשאו לגובה של 12 קומות. כזכור, התושבים התנגדו בכל תוקף לחומת המגדלים, כך הם מכנים זאת, שתסתיר את הנוף ו'תחשיך' את הרחובות הפנימיים של השכונה, דוגמת טשרניחובסקי, הטייסים ועוד.
1 צפייה בגלריה
אולי אפילו יותר גבוה מזה. בנייה של 12 קומות בהרצוג
אולי אפילו יותר גבוה מזה. בנייה של 12 קומות בהרצוג
אולי אפילו יותר גבוה מזה. בנייה של 12 קומות בהרצוג
(הדמיה: אלעד רוזנקופ)
בנוסף אנשי רסקו טוענים כי התשתיות באותם רחובות אינן מסוגלות להכיל כמות כה רבה של דיירים נוספים ולצד 'ניקוז' התנועה מכביש 16 העתידי ייווצר חנק תחבורתי קשה.
עכשיו מתברר לתושבים המתנגדים כי המצב עלול להיות גרוע משחשבו. מעבר להחלטה המתונה לכאורה של הוועדה, שקובעת כביכול בנייה של עד שבע ושמונה קומות ברחובות הרצוג וטשרניחובסקי, על השכונה מוטלת פצצה בדמות 'איחוד מגרשים'.
המשמעות היא שבאמצעות הליך פינוי־בינוי ליזמים ניתנת אפשרות לאחד שני מגרשים על ידי חניה משותפת, בעלת כניסה אחת מכיוון הרצוג. על ידי כך הם יזכו למעשה להסרה מוחלטת של הגבלות הגובה בהרצוג. אומנם ההגבלה על היזם תהיה עמידה בתקן 21 (עד 25% רווח יזמי), אך כפי שניתן לראות במקרה של תוכנית ההתחדשות ברחוב קמחי הסמוך, ברגע שמוכנס שימוש ציבורי ופרויקט שצ"פ, הרשתה שמאית הוועדה המחוזית להתרומם עד 20 קומות בטענה שבלי הגבהה כזאת היזם לא יוכל להגיע לתקן הזה.

חומות של אטימות

התושב ופעיל המאבק מאיר הראל טוען כי מיזמי הבנייה בהרצוג עשויים להרקיע שחקים אפילו יותר. "כל זאת מתייחס למצב ללא היטל השבחה", מסביר הראל, "והסבירות אומרת שאם וכאשר יוטל, יוכל היזם לעלות לכיוון של 30 ו־40 קומות, גם כדי לעמוד בתקן 21. מי שירוויח מהמהלך הזה הם בעיקר היזמים ושוכני הקומות העליונות העתידיים בהרצוג. לדיירי הרצוג העכשוויים יש כבר היום נוף בלתי מופרע לעמק. הם יצטרכו לחלקו עם עשרות דיירים אחרים ולחיות במגדל שחקים כזה על כל ההשלכות הכרוכות בכך. בואו לא נשכח שלא מדובר בתכנון אזור חדש עם מרווחים ושטחי ציבור ירוקים בין המבנים אלא באזור עם בנייה ותיקה וצפופה, שהולך להיות עוד יותר צפוף אחרי שינויים עתידיים אלה.
ליזמים ניתנת אפשרות לאחד שני מגרשים על ידי חניה משותפת, בעלת כניסה אחת מכיוון הרצוג. על ידי כך הם יזכו למעשה להסרה מוחלטת של הגבלות הגובה
"כמו שזה נראה פרנסי העיר, בהובלת הוועדה המחוזית, נחושים בדעתם להפוך את שכונותינו למעין מנהטן. דעתנו, של התושבים, כנראה אינה קובעת הרבה ויש כאן העדפה ברורה של יזמי וקבלני נדל"ן. אגב גם דיירים שעוברים כיום או מתכננים לעבור הליך תמ"א 38 ימצאו עצמם, לאחר השקעת כספים ומאמץ לא מבוטלים, חיים בגיהינום עתידי".
בכוונת המטה המאבק השכונתי לנסות ולשכנע את הוועדה להכניס תיקונים בתכנית ואם יסורבו הם מאיימים לנקוט בעתירה מנהלית.
"עתירה מינהלית נגד הוועדה בבית המשפט המחוזי, תהיה ההזדמנות היחידה לעצור את המהלך ההזוי זה. היא תתמקד בפרקטיקה שבה נוהגת העירייה להימנע מתוכנית מתאר סטטוטורית ולפנות לאפיק שמאפשר לה גמישות רבה יותר כמו תוכנית אב", אומר הראל ומציין כי כבר קיים תקדים בנושא כשעתירה דומה הוגשה נגד הוועדה על ידי תושבי בית הכרם.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים