אחרי שנים של וטו חרדי על בניית בניינים גבוהים בעיר, מקודמת בימים אלו הצעה מהפכנית לפיה הקומות העליונות במבנים גבוהים יוקצו למסחר. הפיתרון החדש אמור להוות מענה לבעיה ההלכתית של מעליות שבת, ולשחרר להקמה אלפי יחידות דיור חדשות ברחבי העיר. אם הרעיון יצליח השאיפה היא להמשיך וליישם את הפטנט בכל הארץ, כאשר שני בניינים בסנהדריה כבר אושרו במתכונת החדשה. המשוכה היחידה בדרך: היוזמה עדיין לא קיבלה את אישור הרבנים הבכירים. "נצטרך קודם להביא את זה לאישור הרבנים, אבל מדובר בפיתרון מהפכני שנרצה ליישם בכל הארץ", אומר חבר המועצה החרדי יוחנן ויצמן המקדם את היוזמה.
2 צפייה בגלריה
הפרויקט בו מיושמת השיטה החדשה. הבד"צ כבר הוציא פשקוויל
הפרויקט בו מיושמת השיטה החדשה. הבד"צ כבר הוציא פשקוויל
הפרויקט בו מיושמת השיטה החדשה. הבד"צ כבר הוציא פשקוויל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בעיה הלכתית

כדי להבין את מצוקת הדיור במגזר החרדי יש לפנות תחילה לנתוני משרד השיכון. על פי התחזיות ב-15 שנים הקרובות תצטרך מדינת ישראל לבנות לא פחות מ-180 אלף יחידות דיור לחרדים כדי לעמוד בקצב הילודה הגבוה במגזר. ירושלים היא העיר עם ריכוז החרדים הגבוה ביותר, ומטבע הדברים נמצאת במקום הראשון מבחינת ביקושים לדירות חדשות.
אלא שמעבר לקצב הגידול המהיר ישנה בעיה משמעותית שמונעת הוספת יחידות דיור בשכונות החרדיות, שברובן מתאפיינות במבנים נמוכים וישנים: מעליות השבת. למרות שמדובר בפתרון הלכתי מקובל בציבור הדתי לאומי, גדולי הפוסקים החרדים עדיין אוסרים על שימוש במעליות בפיקוד שבת המופעלות בצורה אוטומטית, משלל טעמים הלכתיים כאלו ואחרים. הדבר הביא להתנגדות רבת שנים של החרדים בעירייה לבניית בניינים מעל 10 קומות בשכונות החרדיות, שכן מוסכם במגזר שעלייה וירידה של עד 10 קומות ברגל היא דבר סביר.
"ברגע שבונים בניינים גבוהים, מגיעים אוכלוסיות יותר פתוחות", מסביר גורם במגזר החרדי, "יש חרדים פתוחים יותר ודתיים לאומיים שמשתמשים בדרך קבע במעליות שבת. הדבר גורם לחשש בקרב האוכלוסיה החרדית היותר אדוקה שנשמעת לגדולי הרבנים. הם מעוניינים לגור עם אנשים מהסוג שלהם ומעליות שבת מפחידות אותם". הזרם שמתנגד באופן עקבי למעליות שבת הוא דווקא הליטאי. לפני מספר שנים קבע המנהיג הליטאי המנוח הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, כי אין להשתמש כלל במעליות שבת. גם המרן הספרדי הרב עובדיה יוסף ז"ל קבע בפסיקתו כי כמעט שאין היתר להשתמש במעליות שבת. בשכונות גדולות כמו רמות, רמת שלמה, הר נוף וקריית יובל, מתגורר ציבור ענק של ליטאים וספרדים. הדבר מביא לבנייה נמוכה, שמפספסת את הפוטנציאל של ירושלים להגדלה משמעותית של היצע הדירות בעיר.

"יפתור את בעיית השכונות המעורבות"

מי שהגה ומקדם בימים אלו את הפיתרון המהפכני הוא חבר המועצה יוחנן ויצמן, חסיד גור המקורב לאדמו"ר ונחשב לסמן היותר קיצוני בקואליציה של משה ליאון. "ראשית יש להדגיש שמדובר על הצעה שצריכה לקבל את אישור הרבנים", אומר ויצמן בשיחה עם 'ידיעות ירושלים', "אבל אם הם יאשרו, אני חושב שאנחנו עומדים בפני מהפכה גדולה". לטענתו, הקצאת הקומות העליונות למסחר ועסקים, תביא לגל של התחדשות עירונית בשכונות החרדיות, אפילו בהכי מסוגרות שבהן כמו מאה שערים. "אנחנו נוכל סוף סוף להגדיל מחד את ההיצע לציבור החרדי, ומצד שני לאפשר כדאיות כלכלית ליזמים על מנת שיחלו בפרויקטים בשכונות החרדיות".
ויצמן לא רק פונה לציבור החרדי, אלא גם לציבור הכללי בירושלים. הוא טוען שהנעת המהפכה התכנונית בשכונות החרדיות, תביא להאטה בקצב ההתחרדות של השכונות המעורבות ותמנע חיכוכים. "הרי אף אחד לא חושב שהציבור החרדי עובר להתגורר בשכונות מעורבות כדי להשתלט עליהן", טוען ויצמן, "אף אחד לא רוצה כאן סכסוכים כמו שהיו בערים אחרות. אבל המצוקה הגדולה של הדיור הציבור החרדי מביאה בלית ברירה להגירה לשכונות מעורבות כמו שאנחנו רואים בקרית יובל ורמות", הוא טוען.

סנהדריה תחילה

עוד לפני אישור גורף של הרבנים, בשקט בשקט ומתחת לרדאר (ובאופן חוקי, יש לציין) אושר כבר פרויקט שכזה בשכונת סנהדריה המורחבת, על צומת גולדה. מדובר ביזם פרטי שביקש להקים שני בניינים, כאשר אחד מהם הוא בעל 15 קומות. בהוראות הבינוי נכתב במפורש: "בקומות 13 עד 15 תותר שימוש למשרדים ותעסוקה בלבד. לא תותר שימוש למגורים". בימים אלו הולך ונבנה המיזם הראשון שיכלול את ההצעה המהפכנית. אולם כאן מדגיש חבר המועצה ויצמן שבמידה וההצעה תקבל את אישור הרבנים, ישנם פרויקטים שכבר על הפרק. אחד מהם הוא בניית המגדל ברוממה בעל 23 קומות, עליו פורסם לראשונה ב'בונוס'.
כזכור, לקראת דיונים על הקמת המגדל ברוממה, בצומת הרחובות ירמיהו־שמגר, החלו התושבים והרבנים להתנגד לבנייה לגובה. פשקווילים של פוסקים מפורסמים בעדה החרדית המתירים פניה לרשויות המדינה לצורך הגשת התנגדויות לבניינים גבוהים. "יש מהם תכניות לבנייה בגובה מעל עשרה קומות", נכתב בפשקוויל של בד"צ העדה החרדית, "שיהרסו את צביון השכונות החרדיות. בעבר כבר התרענו וגם רבני השכונות וגדלי ישראל אשר יש להתנגד לזה בכל תוקף".
2 צפייה בגלריה
יוחנן ויצמן.
יוחנן ויצמן.
יוחנן ויצמן.
(צילום: רפי קוץ)
"פונים אנו אל תושבי השכונות", ממשיכים הרבנים, "שיעשו ככל הנדרש על פי העסקנים לחתום התנגדויות למנוע ולעצור בעד התכניות האלו שלא יצאו על הפועל". כאן מסייג ויצמן את הצעתו ואומר: "זו הסיבה שאנחנו חייבים קודם כל להביא את זה לאישור הרבנים. הם אלו שקובעים. "אם זאת, על פניו נראה שלא אמורה להיות בעיה מכיוון שהקומות העליונות לא יפעלו בשבתות ועל כן לא נצטרך מעליות שבת בבניינים הללו אך יש להמתין. "במידה וזה יאושר, נוכל להרחיב את הבנייה החדשה לערים חרדיות ברחבי ישראל", מצהיר חבר המועצה.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים