להקה גדולה של חזירי בר נצפתה אתמול ביישוב גבעת זאב, הגובל בשכונת רמות. תושבי השכונה הופתעו לראות את להקת חזירי הבר חוצה את הרחוב הראשי בשכונת מורשת ב ביישוב. בסרטון שהופץ בקרב תושבי השכונה אפשר לשמוע את התדהמה של נהג רכב שנאלץ לעצור כשלהקת החזירים חצתה את הרחוב. צפו בתיעוד:
חזירי הבר בגבעת זאב
(צילום: שימוש לפי סעיף 27א)
2 צפייה בגלריה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר
(צילום: אלעד גרשגורן)

יש לציין כי על פי רשות הטבע והגנים, ״חזיר בר מוגדר בחוק "חיית בר מוגנת" וחל איסור חמור לצוד, לפגוע או ללכוד אותו ללא היתר בכתב מרשות הטבע והגנים. חזירי הבר היו נפוצים בארץ ישראל גם בתקופות קדומות והם חלק מנופה ומן המערכת האקולוגית שלה. רשות הטבע והגנים מופקדת על שלומן של חיות הבר מתוקף החוק בישראל, ובפעולתה לשמירה על המגוון הביולוגי בישראל היא חותרת גם לצמצם את הפגיעה או את ההטרדה שגורמות חיות הבר לחקלאים ולתושבים״.
2 צפייה בגלריה
חזיר בר בירושלים
חזיר בר בירושלים
חזיר בר בירושלים
(צילום: לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים)

ובינתיים, הרוחות בגבעת זאב סוערות. "זה תוצאות של זלזול בפינוי האשפה", כתב אחד התושבים. "כל ערב מגיעים אלינו חזירי בר בגודל של מכוניות, ליהנות מהפחים שעובדי המועצה לא מפנים", הוסיף אחר ותושבת נוספת ציינה: "אני ממש לא מופתעת, כל גבעת זאב ערימות של זבל. מה ציפיתם שיהיה במזבלה כל כך גדולה? פרפרים וציפורי שיר?".
זו אינה הפעם הראשונה בה נצפים חזירי בר בעיר, כבר בנובמבר הם נצפו באזור סובב ירושלים וכבר אז אמרו ברשות הטבע והגנים כי "באזורים מסוימים חזירי הבר מוגדרים מין מתפרץ - מין שהתרבה מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח. הם נכנסים למרחב העירוני על מנת לחפש מזון קל וזמין שמקורו בפסולת האדם. זו גם הסיבה להתרבותם". לדבריהם דרך אחת לצמצום נוכחותם של חזירי הבר באזורי מגורים היא להקפיד על ניקיון. "הדרך הטובה ביותר היא להקפיד על סגירת פחים וקיבועם, כמו במקרה של פחים טמונים, כך שלא ניתן להפוך אותם, להימנע מהשארת מזון ברחוב לחתולים וכלבים משוטטים, שמזין גם את חזירי הבר, ולפנות לעיתים קרובות פסולת ואשפה מרחבי העיר. הנחיות אלו ניתנו לעירייה כך שתוכל לפעול לצמצום התופעה".
הצבועה ציונה ברמות
(צילום: שימוש לפי סעיף 27א)

לפני כשנתיים נצפו חזירי הבר בשכונות רבות בעיר כמו: גילה, סנהדריה, רמות, מלחה ופסגת זאב מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, עמיר בלבן, אמר אז: "חזירי בר שמסתובבים בשכונות הם תופעה מוכרת בירושלים. אני מקבל דיווחים על כל מיני היתקלויות של תושבים בחזירים. קיבלתי דיווח על חזירים בגילה וברמות. הם מגיעים לשולי השכונות בעיקר בעקבות אזורים מושקים. בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בגודל האוכלוסייה, ובהתאמה לכך יש יותר ויותר דיווחים ותצפיות. הצפי הוא שהמין הזה ילך ויתרבה״.


״יש לו את כל הסיבות הטובות לעלות לערים, גם בגלל השטחים החקלאיים וגם בגלל העובדה שבסמוך לבתים יש הרבה מזון זמין בדמות פחי אשפה נגישים וגינון אינטנסיבי רטוב. זה מזמין חזירים אפילו ממקומות מרוחקים. רואים אותם בכל קיץ בכל הערים באזור ירושלים - בית שמש, מבשרת, כמעט בכל מקום. ייתכן שגם לשריפות הגדולות שהתרחשו בקיץ יש השפעה על כניסת יותר חזירים לעיר, יותר באזור מעלה החמישה, כיסלון ורמת רזיאל ובית מאיר".
כזכור, בינואר השנה, נצפתה הצבועה ״ציונה״ בשכונת רמות בירושלים והפחידה את תושבי השכונה, ורק לאחר חודשיים נתפסה והועברה לאזור לכיש. יש לציין כי בישראל מעולם לא תועדה תקיפה של בני אדם בידי צבוע.