שינוי התנועה שחוסם את הילדים המוגבלים בניידות: הורים לילדים ב'מרכז עדי ירושלים' טוענים כי הפקקים בכניסה למקום מזה כחודשיים גורמים עלולים להוות סכנה של ממש.
1 צפייה בגלריה
תמר גלפנד ובתה תמר'. "זה פיקוח נפש"
תמר גלפנד ובתה תמר'. "זה פיקוח נפש"
תמר גלפנד ובתה שירלי. "זה פיקוח נפש"
(צילום: רפי קוץ)
במקום מטופלים צעירים שנמצאים במצבים רפואיים מורכבים, ובהם מוגבלות התפתחותית שכלית, מוגבלות עקב פגיעה ועוד. לטענת ההורים, העירייה הגביהה את המדרכה, הצרה את הכניסה אל הרחוב, ובנוסף יש תמרור 'אין כניסה' בצד אחד של המבנה, ואילו בצד השני שממנו יוצאים הוצב תמרור שמצביע על דרך חד־סטרית, כשהוא מופנה בניגוד לכיוון התנועה.
כתוצאה מכך בכל בוקר כאשר הילדים מובאים למקום יש פקק ארוך, שלעיתים נמשך קרוב לשעה. בעיה זהה מתרחשת לקראת ערב, בתום הלימודים. גם אמבולנסים שמוזמנים למקום דרך קבע מוצאים את עצמם תקועים בפקק.

ילדים מונשמים

מנהלת בית הספר והגנים ב'עדי ירושלים', רחל פישהיימר: "ילדים שמחוברים לבלוני חמצן, מונשמים, עם כל מיני תסמונות, צריך לאפשר עבורם כמה שיותר פניות בכביש הגישה אל בית הספר וממנו.
"אני מפחדת שזה עלול לסכן את החיים של הילדים. אדם נמצא בתוך הפקק ויש איתו ילד בסיכון גבוה. 'עדי ירושלים' הוא גם בית לדיירים עם מוגבלות שכלית ונכויות, ויש כאן אמבולנס שעומד קבוע כי כל הילדים אצלנו הם עם מורכבות רפואית. במצב תקין צריך להיות תמיד נתיב פנוי עבור אמבולנס, אבל כבר היו מצבים בחודשיים האחרונים של אמבולנס בדרך אל בית הספר או ביציאה ממנו בזמן שיש פקק תנועה בכניסה. זה בלתי אפשרי. אנחנו בדרך כלל מנסים לנתב לו דרך באותו זמן: אני מפצירה בשאר הנהגים שעומדים בדרך לזוז; אני מביאה את השומר ועוד אנשים שיכולים לעזור, כדי לפנות דרך עבור האמבולנס. אני לא פקח תנועה, אני מנהלת בית ספר, אני רוצה שהילדים יגיעו אל החניון של בית הספר כשהנהגים והמלווים רגועים, ושילד לא יעמוד יותר זמן מכפי שהוא צריך כדי להגיע לבית ספר ולחזור מבית הספר. "ההרגשה שלי היא שהעירייה לא רואה את הילדים האלה, הם שקופים בעיניה. זה גורם לבלגן שהיה אפשר למנוע אותו, והוא יכול לגרום למצבי סיכון קיצוניים. ילדי חינוך מיוחד שנוסעים בהסעות רפואיות עם מעלונים וכיסאות גלגלים לא צריכים נהגים עצבניים כשיש להם עוד 50 מטר לעבור עד לבית הספר. לפעמים הנהגים עומדים שם כל כך הרבה זמן שהם רוצים להוריד את הילדים למעלה ולהעביר אותם בין המכוניות עם כיסאות גלגלים, למרות שלרוב אני לא מסכימה שהם יעשו את זה".
גבריאל ישר, ששני ילדיו לומדים במקום, זועם על התנהלות העירייה. "כתבתי ווטסאפ לטלפון האישי של ראש העירייה משה ליאון. הוא אמר שהנהלת בית הספר נמצאת בקשר עם העירייה והם עובדים על זה. אבל ההרגשה שלי שזה לא נכון. המצב נשאר כמו שהוא כבר חודשיים תמימים. יש לי תאומים נכים. בן אחד סיעודי, וסובל מהתקפים אפילפטיים של אחת לשעה-שעה וחצי. ילד כזה שעושה נסיעות ארוכות לפעמים יש לו סחרחורות, לפעמים בחילות, ולפעמים הוא נכנס להתקפים באמצע נסיעה וצריך לפנות אותו לבית חולים ואין עם מי לדבר. כיום כל מה שקורה במקום זה קטסטרופה. אין נגישות. היום אם ילד צריך טיפול נמרץ אמבולנס לא יכול להיכנס לשם בטווח של חצי שעה. למעשה, כל יום יש פינויים באמבולנס מבית הספר, כיום אמבולנס לא יכול להיכנס לשם. אני לא מבין, זה לא נתפס לי, זה עניין של פיקוח נפש".

"זה בלתי אפשרי"

תמר גלפנד, שבתה שירלי לומדת במקום, אמרה כי המצב הקיים הוא "בלתי אפשרי", והם מצפים כי העירייה תפעל בדחיפות לפיתרון הבעיה.
מהעירייה נמסר: "אנו מודעים למצב ופועלים למציאת פתרונות. ברחוב בוצעו שינויים בהסדרי התנועה, במסגרתם קיימת גישה למרכז 'עדי' מרחוב הרקמה לכיוון רחוב המהר"מ מרוטנברג. יש לציין כי המהלך בוצע לאחר קיום סיורים בשטח ותהליך התייעצות עם תושבי האזור והמינהל הקהילתי. כמו כן, בעתיד מתוכננות עבודות להרחבת ציר התנועה ברחוב הרקמה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים