תושבים רבים בשכונות טלביה וקטמון טוענים כי הרכבים ללימוד נהיגה הפכו את חייהם לגיהינום. מתברר כי מורי נהיגה מכל רחבי העיר מגיעים לשם עם התלמידים והתלמידות שלהם, מה שגורם לעומסי תנועה חריגים. הבעיה היא שמדובר האזורים שגם כך פקוקים בגלל ריבוי רכבים ועבודות תשתית של העירייה. התלמידים שכמובן נוסעים לאט ובזהירות, נתקעים פעמים רבות בסמטאות הצרות, וגורמים שלא מרצון, לפקקים גדולים.
יחזקאל יעקבי, תושב טלביה, אמר ל"מיינט ירושלים": "אני נדהם מכמות רכבי לימוד הנהיגה שפוקדים את השכונה השקטה. כמעט בכל שעות היום יש עשרות רבות של רכבים כאלה וגם ממזרח העיר מגיעים לשכונה ומשבשים את חיי הולכי הרגל וגם הרכבים האחרים. פניתי למינהל הקהילתי גינות העיר וללשכת ראש העיר ושם אמרו שהם מודעים לנושא".
לטענת יעקבי, הפתרון הרצוי והפשוט הוא להציב שלטים שיאסרו על נסיעה של רכבים ללימוד נהיגה, בשכונות מסוימות, אבל כשהוא שאל על כך, נאמר לו כי בית המשפט פסק בעבר שאי אפשר למנוע את התופעה.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בסוגיה אשר אינה בתחום סמכויות העירייה, אלא בסמכות משרד הרישוי ומשרדי לימוד נהיגה. "עקרונית, לא ניתן להגביל באופן גורף כניסה של רכבים לשכונות העיר".
באופן מפתיע, מתברר כי במשרד התחבורה מתעקשים שבעיריית ירושלים טועים ומסרו בתגובה: "בניגוד לנטען - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אינו יכול להטיל מגבלות כניסת רכבים ללימוד נהיגה לשכונות. כמו כן, הצבת תמרורים מתאימים, כגון תמרורי אזהרה או תמרורים המכוונים לתנאים מיוחדים עבור לימוד נהיגה, הינם באחריות וסמכות הרשות המקומית, במקרה זה עיריית ירושלים".
הכל התחיל בטסטים
רונן פרסי, המלמד נהיגה מזה כשש שנים בבית הספר "על גלגלים" מסביר כי לא מדובר בגזירת גורל ושהכל החל בהחלטה של כיכר ספרא לפני כחמש שנים, למקם בתלפיות את נקודת ההזנקה של הטסטים בעיר.
"מורי הנהיגה מלמדים איפה שעושים טסטים", מסביר פרסי. "מכיוון שהטסטים יוצאים מהמתחם שבתלפיות, הם עוברים בעיקר בטלביה וקטמון הישנה, אבל גם בארנונה, ארמון הנציב, הר חומה, ולעיתים רחוקות גם בגילה א', הכל כדי להספיק ולחזור בזמן למתחם הטסטים.
"התושבים צודקים, קטמון וטלביה הן צפופות ועמוסות בתנועה, אבל אם התלמידים לא יתרגלו נסיעה בסמטאות צרות ובמעברים צרים, הם לא יעברו טסט. לכן אין למורי הנהיגה ברירה אלא ללמד דווקא שם".
מורה ותיק לנהיגה בירושלים, שביקש להישאר בעילום שם, הזכיר השבוע כיצד העירייה סיכלה את המעבר של מתחם הטסטים מתלפיות ל"אפ טאון" בגילה.
כפי שפורסם ב"מיינט ירושלים" ב-2018, בעבר משרד התחבורה היה אחראי לביצוע הטסטים, מה שגרר המתנה של חודשים לטסט. בעקבות רפורמת ההפרטה של מבחני הנהיגה, החברה שזכתה במכרז שכרה שטחים ומשרדים במרכז המסחרי 'אפ־טאון' בשכונת גילה.
מי שפעל לסכל את היוזמה עופר איובי, שכיהן בשעתו כיו"ר המינהל הקהילתי של השכונה. הוא פנה אז לארגון מורי הנהיגה בעיר והזהיר אותם שהמינהל יפעל לבטל את המעבר. "אין לנו דבר נגד עבודת מורי הנהיגה", אמר אז איובי ל"מיינט ירושלים", "אבל מדובר במעבר של עשרות למ"דים ביום, שיסתמו את השכונה ויסכנו את הילדים כשהם חוצים את הכביש. אי אפשר לפתוח מתחם למבחני נהיגה בתוך שכונת מגורים ומי שהקימו אותו בתלפיות במקור ידעו מה הם עושים.
"צריך לזכור גם ששיעורי נהיגה הם מפעל שעובד משעות הבוקר המוקדמות עד שעות הערב, שבעה ימים בשבוע. לא מעט שיעורים של מורי הנהיגה הערבים מתקיימים בשבתות וכשהילדים בחופש זה מסוכן שבעתיים. גילה לא תהפוך למתחם הטסטים העירוני החדש ואני מציע וקורא לכל הצדדים המעורבים לחפש כבר עכשיו חלופות אחרות".
הלחץ עשה את שלו ולכן לפני כחמש שנים העירייה החליטה כי מבחני הנהיגה יתחילו מרחוב התעשייה 8 שבשכונת תלפיות, מה שגרם לכ-500 המורים לנהיגה בירושלים, ובכלל זה במזרח העיר, להביא לשם כ-16 אלף תלמידים יהודים וערבים.
יצוין, כי המיקום הנוכחי של נקודת ההזנקה של הטסטים, גם גורמת לתלמידים להיכשל שוב ושוב. "אני נוהג מצוין, אנשים נוהגים כמו חיות. האזור צפוף, והכיכרות קטנות ועמוסות", סיפר תלמיד נהיגה בן 18 שנכשל שש פעמים בטסט. "כולם מתפרצים כל הזמן בנסיעה. אם על כל אדם שנוהג בתלפיות היה יושב טסטר - 80 אחוז היו מקבלים בלימה ברכב על התפרצות לתנועה. יכולתי לעבור בטסט ראשון. כל השיעורים שאני לוקח זה רק למטרת תרגול ועל מנת לשמור על חדות. זה בזבוז כסף. כל מי שאני מכיר נכשל בטסטים, יש חבר'ה שמתגייסים לצבא ללא רישיון נהיגה".
קראו גם:
"צריכים להיות סבלניים"
מורה הנהיגה יצחק לוי סיפר שרכב שלו אף היה מעורב בתאונה. "הסיבה היא שבמשך חמש דקות הרכב לא הצליח לצאת לטסט בשל עומס תנועה. לא התחלנו את מבחן הנהיגה עד שלא עצרתי את התנועה. זה מתווסף ללחץ שחש התלמיד וכן גם לבוחן, ובגלל זה קרתה תאונה. להערכתי התאונה קרתה רק מלחץ של הבוחן והתלמידים. בסופו של דבר התלמיד נקלע למצוקת זמן של הטסט והוא התנגש בכף של טרקטור עומד".
פרסי הוסיף ואמר: "אם יעבירו את מתחם הטסטים לשכונה אחרת כמו קריית יובל, הר חומה, גילה או ארמון הנציב, זה יקל גם על התושבים ובעלי העסקים, וגם יחסוך כסף רב לתלמידים ולהורים, כי כאשר הטסטים לא יהיו באזורים עם סמטאות צרות ואז יהיה צורך בפחות שיעורי נהיגה.
"אבל עד שזה יקרה, צריך לבקש מהתושבים לזכור, שגם הם למדו פעם נהיגה וגם ילדיהם יילמדו נהיגה, ולכן הם צריכים להיות סבלניים כלפי התלמידים".