1 צפייה בגלריה
בית הכרם. צילום: שלומי כהן
בית הכרם. צילום: שלומי כהן
בית הכרם. צילום: שלומי כהן
מרכז החיים או מרכז המאבק? בשכונת בית הכרם מתגבשת קבוצת תושבים שמתריעים מפני הסכנה הכרוכה בקידום תוכנית פיתוח גדולה סביב בית ספר זיו, שנקראת 'מרכז החיים'. לדבריהם מדובר במיזם גדול במיוחד, שמקודם מתחת לרדאר וללא שיתוף ציבור. טענה נוספת היא שחלק מהבנייה המתוכננת תהיה על 'שטח חום' המיועד לשימוש הציבור, ושינוי ייעודו יעמיס על התשתיות הקיימות.
ד"ר אלישבע ריגבי, ממובילי המתנגדים: "מדובר בתוכנית גרועה שכוללת גם בניית דירות להשכרה לסטודנטים ודיור מוגן ועוד פונקציות שישרתו כמה שכונות וייצרו בכל האזור עומסי תנועה שלא לצורך. כל זה נרקם בלי דיון ציבורי וללא הליך של הפקדה והתנגדויות. זה ממש מחטף. אנחנו דורשים שהעירייה תציג מידע מלא ואמין ותיתן לתושבים תמונה מלאה של התוכנית שקורמת עור וגידים מאחורי הקלעים".
המרכז אמור להיבנות על שטח של 54 דונם והיקפי הבנייה של כ־70 אלף מ"ר. בין השימושים הציבוריים מדובר גם בתוספת של בריכת שחייה ואודיטוריום. התוספות הללו יצטרפו למתחם הקיים הכולל כבר את המתנ"ס השכונתי (שיורחב), ואת בית הספר זיו. כמו כן יוקם שם חניון ענק ובו כאלף מקומות חניה. לצורך זה יש גם כוונה להרחיב את רחוב אהרונוב.
המאבק נגד התוכנית החדשה מצטרף למאבק של תושבי בית הכרם נגד תוכנית המתאר שמקדמת העירייה ותביא לציפוף השכונה ולהוספת מאות יחידות דיור. לאחרונה אף פסקה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לטובת התושבים וקיבלה חלק מההתנגדויות שהגישו. בין השאר נקבע כי לפני המשך קידום התוכנית העירייה תידרש לערוך סקר עצים וסקר שימור מבנים כדי לקבל החלטות בנוגע לנושאים הטעונים של בנייה על מבנים לשימור ועקירת עצים בוגרים.
העירייה: "העירייה מתכננת את מתחם זיו כדי להוסיף בו שימושים עבור השכונה. במתחם יתווספו בתי ספר, גני ילדים, מתנ"ס חדש, מתקני ספורט ויוקצו בו מגרשים למעונות סטודנטים, דיור מוגן ודיור להשכרה במחירים מפוקחים. התכנון נעשה בשיתוף המינהל הקהילתי שקיבל את כל המידע בנושא. ב־8 באוגוסט יתקיים ערב משותף בנושא עם הגורמים המקצועיים בעירייה, נציגי המינהל ותושבי השכונה".