1 צפייה בגלריה
בית טיילור. צמוד למתחם המריבה. צילום: יואב דודקביץ'
בית טיילור. צמוד למתחם המריבה. צילום: יואב דודקביץ'
בית טיילור. צמוד למתחם המריבה. צילום: יואב דודקביץ'
חידה: גל של אישורים למוסדות חינוך חרדיים בקרית יובל. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שינתה השבוע את הייעוד של שטח ירוק בשכונה החילונית כדי לאפשר לבנות בו מבני ציבור - שישה גני ילדים חרדיים. ואילו ברחוב אולסוונגר אושרה הקמת שלושה גנים נוספים עבור המגזר.
הוועדה המקומית אישרה החודש להפוך שטח ירוק שצמוד לבית טיילור בקרית יובל לשטח חום המיועד למבני ציבור. בעידודו של יו"ר הוועדה, סגן ראש העירייה יוסי דייטש, יוקמו במקום לא פחות משישה גני ילדים חרדיים חדשים.
בירושלים שורר מחסור ניכר בגני ילדים למגזר החרדי, כך שבלית ברירה רבים ממוסדות החינוך הללו נאלצים לפעול ממבני מגורים, אחרי שקיבלו אישור לשימוש חורג. התוצאה היא שהם אינם יכולים לספק לילדים תנאי לימוד הולמים, ונגרם סבל רב לשכנים. בשל כך יש לחץ רב לנצל כל שטח פנוי בשכונות החרדיות ובסביבתן להקמת מוסדות חינוך עבור ילדי המגזר.
אחד ממוקדי המתח בשנים האחרונות בתחום הזה הוא קרית יובל, הגובלת בבית וגן החרדית. אחרי מאבק ממושך הוכרע השנה גורלו של מתחם ורבורג, שיועד במקור להקמת גני ילדים לחרדים אך בסופו של דבר הוחלט לבנות בו מוסדות לציבור הפלורליסטי. כעת, במרחק לא רב משם, עלול להתפתח מוקד מאבק חדש בין חרדים לחילונים, במלחמה על אופי השכונה.
חברת המועצה לורה ורטון (מרצ): "מדובר בעוד שלב בהתחרדות הזוחלת של קרית יובל. גם במישור הענייני־תכנוני אין מקום להוריד את מכסת השטחים הירוקים המצומצמים בלאו הכי ולבנות במקום המוצע, שהגישה אליו קשה כבר היום".
בית טיילור לא לבד. ביום רביעי השבוע אושרה תוכנית נוספת בשכונה, הפעם להקמת שלושה גני ילדים חרדיים ברחוב אולסוונגר. הפעם היה בוועדה שוויון ודייטש הכריע את ההצבעה בזכות קולו הכפול כיושב ראש. המתנגדים היו חברי המועצה ורטון, עופר ברקוביץ', דן אילוז ואיתי גוטלר, שהזהיר כי "מדובר בפגיעה באופי השכונה. זה כבר לא גבול בית וגן אלא ממש בתוך קרית יובל".
חברת המועצה עינב בר־כהן הוסיפה: "לאחרונה מעלים לאישור כל שבוע תוכניות לבניית מוסדות חינוך חרדיים בקרית יובל, זאת כחלק ממימוש הסכם חלוקת שכונות ירושלים שהוביל ניר ברקת לפני כשנה, הסכם שנעשה במחשכים וללא מעורבות הציבור ומסכן את עתידה של ירושלים וצביון השכונות שלה. אותו הסכם שבעקבותיו גם פרשה תנועת התעוררות מהקואליציה".
העירייה: "במסגרת מתווה ברקת נקבע כי יוקמו בשכונה גני ילדים למגזר החרדי אך לא בתי ספר. כדי לתת מענה נכון לצרכי התושבים הוחלט להעביר את זכויות הבנייה מהגן הציבורי ברחוק שמורק לרחוב זנגוויל, שם ייבנו הגנים".