1 צפייה בגלריה
פסגת זאב. "מתפקדת כמו חצר אחורית". צילום: יואב דודקביץ'
פסגת זאב. "מתפקדת כמו חצר אחורית". צילום: יואב דודקביץ'
פסגת זאב. "מתפקדת כמו חצר אחורית". צילום: יואב דודקביץ'
ממשיכות התאגדויות התושבים בפסגת זאב נגד הבנייה לגובה בשכונה. בעוד כחודש יחלוף המועד אחרון להגשת ההתנגדויות והתושבים מעלים הילוך. וכן - גם הפוליטיקה כבר נכנסת למשחק, ובמינהל הקהילתי פתחו בקמפיין למען הכנת תוכנית אב לשכונה כולה.
מאות תושבים הצטרפו בשבועיים האחרונים למאבק נגד שורה של תוכניות בנייה בשכונת הענק בצפון העיר, בין השאר בזכות הפרסום במיינט ירושלים ו"ידיעות ירושלים". על הפרק: איסוף חתימות, גיוס עורכי דין, שיתוף של פוליטיקאים מקומיים, קמפיין של המינהל הקהילתי וקיום כנסים.
קראו גם: • פסגת זאב: סיירת תושבים הוקמה נגד המגדלים בשכונה • ניצחון חלקי לתושבי פסגת זאב: העירייה תבנה מיגון אקוסטי ברחוב סיירת דוכיפת
המחאה נוגעת לארבעה מיזמים: בנייני מגורים בשדרות משה דיין, מגדלים ומרכז מסחרי ברחוב ראובן ארזי, בית דיור מוגן ברחוב צבי לבנון ובניין חדש כולל סלילת נתיב תחבורה ציבורית ברחוב סיירת דוכיפת. בעוד כשבועיים יגיעו מועד הגשת ההתנגדויות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה עבור שדרות משה דיין, ולאחר מכן יצטרפו אליהם שאר התושבים.
יוזמי המחאה עוברים בימים אלה מדלת לדלת בניסיון לאסוף כמה שיותר חתימות. הם גם הקימו קבוצות ווטסאפ ומארגנים כנסים ללימוד התוכניות ולבחינת הבעיות הצפויות עם תחילת העבודות. דיירים שגרים סמוך לאחדים מהפרויקטים אף שכרו עורכי דין שיסייעו להם לגבש את מסמך ההתנגדויות, וגם אחרים דנים באפשרות הזאת.
למה לי פוליטיקה עכשיו?
בשבוע האחרון התרבו גם הדיונים בקבוצות השונות על הדרך הנכונה לגייס למטרתם את הפוליטיקאים המקומיים ולדרוש תשובות מהמועמדים לראשות העירייה. אחדים התריעו מפני 'תפיסת טרמפ' מצד הפוליטיקאים על מאבקם הצודק ואמרו שיום אחרי בחירות הם יישכחו מלב המועמדים. אחרים דווקא ראו לנכון לגייס כל מי שיהיה מוכן להושיט עזרה ופנו ליושבים בכיכר ספרא ולמי שרואים בעצמם מועמדים להנהיג את העיר.
משיחות שערכנו עם תושבים עולה כי רבים מהם אינם מתקוממים על עצם הבנייה, אלא על כך שלא שיתפו אותם בתוכניות ולא תיקנו ליקויים בהן, ולכן הם החליטו להתאגד. התושבים סבורים שהבנייה נעשית ללא תכנון מקדים ובלי תשתיות מתאימות, ובכלל זה מקומות חניה, בבתי ספר וגנים וכמובן הכבישים העמוסים בשכונה שאינם יכולים לקלוט את כל המכוניות של התושבים החדשים.
אחד ממובילי המאבק הוא הפעיל החברתי אבי שלום, לשעבר יו"ר המינהל הקהילתי. לדבריו, בעקבות העיסוק שלו בהגשת ההתנגדויות הוא הבין שצריך לעשות את השינוי מבפנים. "הסיפור הזה הוביל אותי להחליט על ריצה למועצת העיר ברשימה שאני מקים, שתישא את השם 'למען השכונות' ותהיה בעלת קו חברתי", אמר השבוע לראשונה ל"ידיעות ירושלים". "היעדר השקיפות לא נתן לי מנוח - המצב שבו מוטלת על התושבים האחריות על עתידם ועליהם ללמוד לעומק נושא כה מורכב כמו תכנון ובנייה אינו סביר. לכן חשוב לי להיות מעורב בעשייה הציבורית גם במועצה", הוא מסביר.
גם ההנהלה הנוכחית של המינהל הקהילתי פסגת זאב הביעה את התנגדותה. בימים אלה יצא המינהל בקמפיין "כן לתוכנית אב, לא לבנייה", כחלק ממאמץ לקדם את פיתוחה של תוכנית אב לשכונה שתכלול התייחסות לתשתיות, הרווחה הכבישים והחינוך. "פסגת זאב בת 35 שנה", אמרו השבוע, "ולמרות זאת היא מתפקדת כמו חצר אחורית. תוכנית אב לשכונה היא משימה לאומית, לא פחות". במסגרת הקמפיין פנו השבוע נציגי המינהל ישירות לראש העירייה ולשר לענייני ירושלים בבקשה שיסייעו בקידום תוכנית אב ארוכת טווח לשכונה.