מנותקים מהעיר: תושבים המתגוררים בפרויקט המגורים החדש בשכונת רמות נאלצים ללכת כרבע שעה בשביל עפר לא סלול עד לצומת רמות הסואן כדי לתפוס את האוטובוס שייקח אותם אל בית הספר. את ההליכה הזאת עושים לא רק תלמידי בית הספר המתגוררים בפרויקט המגורים 'קאנטרי רמות' אלא כל מי שנזקק לתחבורה הציבורית כדי להגיע אל חלקים שונים של העיר, ביניהם: הורים שמטפלים בילדים, בני נוער ומבוגרים. הסיבה: באזור החדש לא עובר קו של תחבורה ציבורית המוציא אותם מחוץ לשכונה.
3 צפייה בגלריה
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
(צילום: פרטי)

"אנחנו כלואים בתוך השכונה", אמרה רבקה רוקח, דיירת הפרויקט שנבנה לפני שלוש וחצי שנים ל-mynet ירושלים, "אין תחבורה ציבורית שתוציא את אותנו מהשכונה. כמובן שהבטיחו לנו במעמד רכישת הדירה תחבורה ציבורית, אבל ההבטחות התפוגגו. אחרי חצי שנה של תחנונים עשו לנו איזה קו פנימי סיבובי בתוך רמות. זה אוטובוס שמגיע פעם בחצי שעה ומרחיק אותנו מהיעדים שאנחנו רוצים להגיע אליהם מחוץ לשכונה".

הפתרון: שביל עפר לא סלול

אלא שיש לתושבים אלטרנטיבה אחרת: ללכת בשביל עפר לא סלול מהשכונה במשך רבע שעה בין גבעות ולהגיע אל צומת רמות הסואנת. את הדרך הזו עושים מדי יום בעיקר בני נוער בדרכם לבית הספר או תושבים שאין להם ברירה אחרת. "הדרך הזו לא מתאימה לילדים, לקשישים ולא נגישה לעגלות. לפני כמה שבועות לאחד מהילדים שהלכו בשביל הזה אל צומת רמות הייתה תאונת דרכים כאשר היה בדרכו אל חבר. הבן שלי חייל עכשיו, הוא חוזר מהצבא עם תיק מאוד גדול ולא פשוט לו.

3 צפייה בגלריה
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
כביש העפר שהתושבים הולכים בו בדרך לצומת רמות
(צילום: פרטי)

"האבסורד הוא שאין אפשרות להגיד למישהו לרדת בצומת רמות ושנקפיץ אותו הביתה. כדי לעשות את זה מישהו צריך לנסוע עד להר חוצבים ורק שם להסתובב כדי להגיע לצומת רמות כך ש'הקפצה' של שתי דקות הופכת לסיבוב של חצי שעה. הילדים שלי לדוגמא לומדים בגבעת מרדכי, ובמקום נסיעה של 10 דקות, זה הופך להיות מאוד מסובך. יש שכבר התייאשו ועברו דירה כי הרגישו שהם לא יכולים לחכות יותר. זה גורם להרבה מאוד סבל לאנשים".
רחל חלק (71) מוסיפה בשיחה עםmynet ירושלים: "אני לא נוהגת ואני אחרי ניתוח של מפרק הירך וקשה לי ללכת. בכל פעם שאני צריכה לצאת מהבית אני צריכה שיסיעו אותי. לא נוח לי להיות תלויה באנשים. אין לי דרך לצאת מהבית בכל רגע נתון, לא ייתכן שרחוב שמכיל יותר מ-1,000 תושבים, לא תעבור בו תחבורה ציבורית.
קראו גם:
"אנשים רוצים לעשות שוק, איך הם יעשו את זה? לא ייתכן שכל גורם יגלגל את האחריות לגורם אחר. אמנם יש איזו דרך להגיע אל התחנות בצומת רמות אבל היא לא סלולה ומדובר בעליה ובירידה. זה לא מתאים לאנשים מבוגרים. למה צריך לקחת מוניות? אמרתי את זה גם לראש העירייה עצמו. זה מקומם ומציק וכולנו בסוף תלויים באנשים שמסיעים ברכבים הפרטיים שלהם".

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בשכונת רמות
זירת הפיגוע בשכונת רמות
שדרות גולדה מאיר בשכונת רמות
(צילום ארכיון: לירן תמרי)

תושבי הפרויקט פנו אל תוכנית אב לתחבורה שטענו שבעתיד "מתוכננת הרחבה של קווי השירות משכונת הקאנטרי, כך שהקו יגיע לצומת רמות ולתחנת הרכבת הקלה בגבעת המבתר. בשל מגבלת משאבים קיימת אין באפשרותנו להרחיב את השירות עד ליישום המכרז". על השאלה מתי ייצא המכרז לקווים שיוציאו את התושבים אל מחוץ לשכונה, אף אחד לא באמת יודע לענות.
מתכנית אב לתחבורה נמסר: "הצורך בשיפור השירות לשכונת הקאנטרי ולתושביה, ידוע ומוכר לעירייה ולצוות תוכנית אב לתחבורה והם פועלים לקידום הנושא. אופן ומועד יישום השיפורים באזור ובכלל זה, מועדי הפעלת הקווים החדשים, מסלול הקו בשכונה ויעדיו, ייבחנו במסגרת המכרז, שייושם בהדרגה החל מהחודש הבא.
"העירייה וצוות תוכנית אב לתחבורה, נמצאים בדיאלוג שוטף בנושא גם מול נציגי המינהל הקהילתי בשכונה, במטרה לתת מענה לצרכי התושבים. העירייה תמשיך לפעול לשיפור השירות ותשתיות תחבורה הציבורית עבור כלל תושבי העיר".