הקרב בעודפי גביית הארנונה עובר לזירה המשפטית: בהמשך לפרסום ב'מיינט ירושלים' בחודש אפריל השנה, שבו נחשף כי העירייה מחזיקה בסכום שיא של גביית יתר בתשלומי ארנונה למגורים ועסקים בסך כולל של 87.6 מיליון שקל - לבית המשפט המחוזי בעיר הוגשה השבוע בקשה לתביעה ייצוגית להשבת הכספים העודפים.
2 צפייה בגלריה
ארנונה
ארנונה
גביית יתר בתשלומי ארנונה למגורים ועסקים בסך כולל של 87.6 מיליון שקל
(צילום: mynet)

המבקש הוא עו"ד צבי שילה, בעל משרד עורכי דין בבית השנהב שבגבעת שאול. הוא פנה לבית המשפט בדרישה כי העירייה תשיב לאלתר את כל היתרות המצויות בידיה לתושבים ולבעלי העסקים ברחבי העיר שמהם הן נגבו ובתוספת הפרשים והצמדות לריבית ולמדד.

עודפי קורונה

עו"ד שילה הוא אחד מבעלי העסקים שבחשבון הארנונה שלו בעירייה קיימת יתרת זכות גבוהה שלא הושבה לו עד כה. מעבר לתביעה הייצוגית הגיש שילה תביעה אישית במסגרת של עתירה מינהלית. סך התביעה הזאת עומד על כ־12 אלף שקל, סכום יתרתו כרגע שנמצאת בידי העירייה.
שילה טוען כי כמו מרבית בעלי העסקים במגזר העסקי הוא הגיש למדינה בקשה לקבלת פטור בהיקף של 95 אחוז מתשלום הארנונה בתקופת הקורונה. לאחר שעמד בכל התנאים והגיש את כל המסמכים המעידים על ירידה בפדיון משרדו, התפלא שילה כי לא נעשה דבר בבקשתו.
קראו גם:
הוא פנה למשרד הכלכלה, ולאחר בדיקה נאמר לו כי בקשתו אושרה על ידם ואף התשלום הועבר והופקד בחשבון הארנונה שלו בעירייה, וכל שעליו לעשות הוא לפנות לפקידות העירונית בכיכר ספרא.
בעירייה אישרו כי בידיהם היתרה המדוברת, ושם הוצע לו לקבל את כספו בחזרה או לחלופין להשאיר את היתרה בידי העירייה, שתשתמש בה בהמשך לכיסוי תשלומים עתידיים שבהם יחויב משרדו.
בתביעתו נגד הרשות המקומית טוען שילה כי עד לפנייתו לא טרחה העירייה כלל ליידע אותו על היתרה בחשבונו וכי לו לא היתה כל דרך לדעת על כך מיוזמתו. כמו כן, עד כה היא טרם השיבה לו את כספו, ומתברר שהוא לא לבד - העירייה מחזיקה ברשותה יתרות של אלפי תושבים ובעלי עסקים ברחבי העיר בלי ליידע אותם כלל, כך נטען בתביעה.
ייתכן מאוד כי גם לחלק גדול מקוראי השורות הללו קיימת יתרת זכות בארנונה בלי שהם בכלל ידעו על כך. הדיון בבקשה לתביעה ייצוגית נקבע לחודש נובמבר הקרוב אצל כבוד השופט אלי אברבנל.

2 צפייה בגלריה
עו"ד שילה
עו"ד שילה
עו"ד שילה
(צילום: פרטי)

כסף לא חסר

כזכור, מסמך רשמי של העירייה קבע כי בשנת 2020 נגבו תשלומי ארנונה בסכום עודף של קרוב ל־88 מיליון שקל. המסמך חובר על ידי רו"ח נבון ויספלר ונשלח לאגף ביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים. בדוח לא צוין אם הגבייה העודפת בוצעה מתושבים או מבעלי עסקים, ולא צוין כמה מתוך סכום זה אמור לחזור למשלמי הארנונה ומתי.
מהעירייה נמסר בתגובה: "במקרה שבו נוצרת יתרת זכות לתושב, ובפרט במקרה של הנחת קורונה, נשלח אוטומטית מכתב מפורט לבעל החשבון. ניתן להגיש בקשה מקוונת להחזר כספי באתר העירייה. לעיתים, קיימים קשיים אובייקטיביים (כגון היעדר יכולת לאתר את בעל החשבון) להשיב את יתרת הזכות. עמדת העירייה בעניין ההליך הייצוגי – תוגש לבית המשפט. העירייה מזכה אוטומטית את חשבונות הזכאים להנחה בארנונה בשל משבר הקורונה, בהתאם לרשימות המועברות ממשרד הכלכלה, ללא צורך בפנייה".
פורסם לראשונה: 07:52, 11.09.22