המלחמה על עזה: גרסת הסוחרים. מספר בעלי עסקים ברחוב עזה הפועלים בסמוך לביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגישו התנגדויות לוועדה המחוזית נגד הכוונה לשדרג את מתקני מערך האבטחה הממלכתי שלו. לפי הבקשה של משרד ראש הממשלה, מדובר בהחלפת העמדות העשויות עץ וניילון שהוצבו ברחוב במבנים קשיחים יותר וכן בהצבת עמדה נוספת מעברו השני של הכביש.
2 צפייה בגלריה
בית נתניהו ברחוב עזה
בית נתניהו ברחוב עזה
בית נתניהו ברחוב עזה
( צילום: עמית שאבי)
הסוחרים טוענים כי באופן עקרוני היה ראוי כי הליך שכזה המתייחס לאבטחת ראש הממשלה - ובייחוד כשהמבקשת היא המדינה ולא אדם פרטי – יעשה בדרך המלך הסטטוטורית של שינוי תב"ע ולא על ידי הוצאת היתר, כפי שנהוג לעשות במקרים פרטיים כמו סגירת מרפסת. העניין נידון בוועדת המשנה המחוזית העוסקת במבנים בטחוניים, והיא זו שתחליט אם לאשר את תוכנית האבטחה כלשונה או תחת תנאים, או שמא להיעתר למתנגדים ולדחות אותה.

הלקוחות נעלמו


אך מעבר למישור המשפטי העקרוני, בעלי העסקים טוענים לירידה משמעותית בפדיונות מאז הוגדר הבית הפרטי של הזוג נתניהו כמעון ראש הממשלה. לדבריהם, עצם ההכרזה על הנכס הפרטי בלב רחוב ראשי וסואן כמעון רשמי הופכת אותו לסמל ולמוקד של הפגנות, ואם לא היו מכריזים עליו ככזה, ההפגנות, כך הם סבורים, היו נותרות בכיכר פריז, כפי שהיה נהוג שנים רבות עד כה.
"מאז הגדרת הבית של ביבי 'מעון רוה״מ הזמני' כל ההתנהלות של העסק הפכה לסיוט", מעידים ב'סושי רחביה'. "חסימות הכבישים של המשטרה וההפגנות מביאות אותנו להפסדים של מאות אלפי שקלים בכל חודש. לקוחות רבים כבר לא מגיעים, אפילו לא ל'טייק אווי'. גם WOLT מפסיקה את שירות המשלוחים מהסניף בכל פעם שיש 'אירוע', ובכלל העובדים והספקים שלנו מתקשים להגיע".

קראו גם:

המסע לפינוי הזבל


בזמן ההפגנות, ברור לכולם שאין טעם להגיע לאזור החסום מכל הכיוונים, על אחת כמה וכמה שלא ברכב. אבל גם לאחר שדרך עזה מתרוקנת ממפגינים, עדיין קיימים כשלים וקשיים לא מוצדקים בגישה אל בתי העסקים השונים.

2 צפייה בגלריה
ההפגנות מול בית נתניהו ברחוב עזה
ההפגנות מול בית נתניהו ברחוב עזה
ההפגנות מול בית נתניהו ברחוב עזה
( צילום: עמית שאבי)

גם במינימרקט 'פילבוקס', שפועל בימי חול מסביב לשעון, נאבקים לשרוד כלכלית ונאלצים להסתגל למציאות התפעולית שנכפתה. "אנחנו פתוחים כל הלילה, ובמוצאי שבת היתה לנו לא מעט עבודה", מעיד הבעלים, נתי בן זיקרי, "אבל עכשיו הכל נשאר חסום גם אחרי שההפגנה נגמרה. אני נאלץ לשלוח את העובדים להזיז את המחסומים ולסחוב את פחי הזבל החוצה לאורך הרחוב עד למקום נגיש עבור רכבי התברואה. המצב כאן בלתי נסבל ומקשה על הפעילות הבסיסית של העסקים פה.
"במידה והנגישות של הלקוחות תוסיף לדעוך, לא תהיה הצדקה כלכלית להמשיך להפעיל את המקום. הפתרון היחידי לדעתי הוא שראש הממשלה יעבור למעון רשמי אמיתי מבודד ולא על ציר תנועה ראשי. גם ככה מעבר להפגנות, בכל יציאה וכניסה שלו מהבית הרחוב נחסם לעשר דקות".
ממשטרת ישראל האחראית להצבת המחסומים נמסר: "לצד מגבלות מבצעיות ומשפטיות הכרוכות במימוש זכות המחאה, המשטרה פועלת כל העת לצמצום הפגיעה במרקם החיים של התושבים ובעלי העסקים באזור. מיד בסיום היערכות למחאות, ובהתאם לצורך המבצעי, מרוכזים מרבית הגדרות במספר מוקדים רלוונטיים באזור. לצד זאת, בימים אלו נבחנים על ידי פיקוד המרחב פתרונות שיתנו מענה הולם לנושא לאיסופן בתוך זמן קצר יותר לאחר מחאות על ידי הקבלן חיצוני שמספק אותן".