עשרות תושבים מגוננים הפגינו ביום ראשון בערב מול ביתו של ראש העירייה משה ליאון. מכיוון שהתושבים לא ידעו באיזה משני הנכסים של ליאון ברחביה הוא גר, הם הפגינו גם ברחוב רמב״ן וגם באוסישקין. יו״ר המינהל הקהילתי, יוסי סעידוב, אשר כזכור נבחר על ידי רוב תושבי הקטמונים, אמר כי ההפגנה נכפתה על התושבים בשל מהלכיה הדורסניים של העירייה נגד השכונה ונבחריה. הוא גם ציין כי לתושבים טענות קשות נגד הרשות המקומית. בין היתר הם מתלוננים על הפגיעה בפארק המסילה, בניית המגדלים המואצת בשכונה, הטיפול הלקוי בתאונות הדרכים ובמקווה הנשים שנשרף לפני מספר חודשים ועוד.
3 צפייה בגלריה
הקטמונים
הקטמונים
הקטמונים
(צילום: יואב דודקביץ׳)
3 צפייה בגלריה
הפגנת תושבי הקטמונים
הפגנת תושבי הקטמונים
הפגנת תושבי הקטמונים
(צילום: פרטי)

יסכה בשיא-אופנהיים: "בקבוצות ווטסאפ שהקמנו לפני כשנה, בה חברים מאות מתושבי גוננים שרוצים להציל את המינהל הקהילתי נחשפו בשנה האחרונה עדויות קשות המעידות על המצב הקשה שהנהלת המינהל הקהילתי נקלעה אליו. היה דיבור רעיל בין חברי ההנהלה כולל ניבולי פה, כוחנות, צעקות ואיומים, עיכוב תשלומים לספקים ולעובדים. נראה שאין מנוס מהצעד של פירוק המינהל, צעד קשה אבל הכרחי, שיגן עלינו התושבים מפני התנהגות דורסנית ולא עניינית״.
משה לאו, חבר הנהלה נציג ציבור משכונת קטמון ח-ט במינהל הקהילתי: "בשנה האחרונה המינהל הקהילתי נמצא במשבר עמוק. לא מדובר רק במחלוקות בין חברי ההנהלה על סוגיה כזו או אחרת הנוגעת לאיכות החיים שלנו בשכונה, שאליה התייחסה ההפגנה, אלא על חוסר יכולת של ההנהלה להמשיך ולתפקד, לקבל החלטות משותפות, ולהסכים על הדרך בה העמותה מתנהלת. מצב זה מביא לשיתוק של ההנהלה, למצבים של הקפאת חשבון הבנק של העמותה ולא מאפשר עוד את המשך הפעילות שלה. יחד עם חברי הנהלה אחרים ניסינו כל דרך אפשרית לייצב את המינהל ולהחזירו למסלול תקין, אך לצערי ללא הצלחה. לאור זאת החלטת העירייה להפסיק את ההתקשרות עם המינהל הקהילתי ולתת את השירות לתושבים בדרכים אחרות היא רע הכרחי כדי להמשיך ולספק לכלל תושבי המינהל את השירות המגיע להם. מקווה שנצליח כשכנים למצוא דרך טובה יותר לחיים משותפים שכל כך נדרשת בתקופה הנוכחית".
יו״ר מינהל קהילתי גוננים יוסי סעידוב: ״באשר לטענות ההיסטריות והמופרכות של דובר עיריית ירושלים - בעיצומה של המלחמה התמודדנו עם תביעה של החברה למתנסים נגד נבחרי הציבור בה נטענו הטענות הללו - והן נדחו על הסף. בית המשפט קבע כי מורשי החתימה נוהגים באחריות. הזנחת תשתיות הקטמונים זועקת לשמים ומורגשת בכל רחוב ובכל בית ספר. לא נסכים להיות שכונה סוג ב.
באשר לשאר הטענות: חבר האפוזיציה משה לאו אישר תשלום לבת זוג של בכיר במינהל - מאחורי גבם של חברי ההנהלה וועדת הכספים. מרגע שהדברים נחשפו פועל לאו בשיטתיות נגד נבחרי הציבור ונגד קהילות דתיות ומסורתיות בקטמונים.
יועצת השיווק יסכה בשיא אופנהיים היתה ספקית של המינהל הקהילתי והגישה חשבוניות. תמוה מאוד שספקית מציגה את עצמה כתושבת מעורבת - ללא גילוי נאות.
אופנהיים ולאו נותרו בודדים במאבקם המופרך, תושבי השכונה מאסו בהם, בהשמצות שלהם ובמחלוקת המיותרת הזו - לאחר שהובסו בבית המשפט. השניים מסרבים באופן שיטתי לשתף פעולה או להגיע לפשרה, ודואגים שוב ושוב לפלג ולשסות בין קהילות ועדות בשכונה״. בתגובה לדבריו ביקשה בשיא-אופנהיים להוסיף: ״בשנת 2021 העברתי סדנא בקורס פעילים לעידוד מעורבות קהילתית ואני גאה להדגים מעורבות ואיכפתיות גם היום. שולם לי עבור הסדנא 1900 שח + מע"מ. אין לי כעת שום ממשק עסקי עם המינהל הקהילתי והעובדה שסעידוב מייצר מצג שווא כזה - מצביעה על השיטה בה הוא פועל״.
״כמי שתמכה ובחרה ביוסי סעידוב בבחירות האחרונות נדהמתי להחשף בשנה האחרונה להתנהלות הדורסנית שלו. מי שמנסה לסכסך בין תושבי השכונה ומציג מצג שווא של סיכסוך פוליטי, דתי ועדתי וגורר את כל השכונה לקרבות התשה בבית המשפט – עושה הון פוליטי אישי על גב התושבים, ובוודאי לא מייצג אותנו יותר. לא ניתן למניפולציות האלה להכתיב את סדר היום של שכונת גוננים, אנחנו ראויים ליותר מזה״.
״לצערנו זו לא הפעם הראשונה בה פורק המינהל הקהילתי בשכונת גוננים, במעורבות של אותם חברי הנהלה. כתושבת השכונה אני שמחה שעיריית ירושלים החליטה לעצור את ההתנהלות הזו ולפנות את הקשב המקצועי של המינהל לטובת שיפור איכות החיים של כלל תושבי השכונה ולעבוד מתוך אמון ושיתוף פעולה״.

מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים הודיעה על סיום ההתקשרות עם עמותת מרכז קהילתי גוננים בסוף חודש פברואר בשל התנהלות לא תקינה של העמותה וחלק מהנהלתה כלפי עובדי מינהל ותושבי השכונה. מדובר בניצול ציני של תושבי השכונה ע"י חלק מחברי ההנהלה של העמותה, במטרה להטיל מורא על התושבים״.

3 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
(צילום: ברחובות שלנו ואלכס קולומויסקי)

״זאת לאחר שאותם חברי הנהלה איבדו מכוחם בעקבות אי סדרים, הכוללים אי הגשת דיווחים כמתחייב והיעדר מנהל תקין של העמותה; סכסוכים פנימיים קשים ומתמשכים, אשר פגעו בין היתר באיוש תקנים נדרשים ובמתן השירות לתושבים; אי-תשלום שכר לעובדים, לרבות פגיעה בתשלומי הפנסיה לעובדים; טענות להתעמרות בהם על ידי חברה הנהלה ועוד. תהליך מתבצע בשקיפות כלפי התושבים. כך, יתקיים הערב מפגש שיח עם תושבים בנוכחות מנכ"ל המינהל, גורמים מקצועיים מהנהלת המנהל ומהחברה למתנס"ים, בו יפורט תהליך מעבר שירות המינהל הקהילתי מעמותת מינהל קהילתי גוננים לגופים מפעילים חדשים. עיריית ירושלים תבטיח את המשך מתן השירותים לתושבי גוננים תוך מחוייבות להקשבה לצורכי התושבים ושמירת זכויות העובדים. העירייה תמשיך להגדיל את ההשקעה והמשאבים בשכונה, תוך שמירת מבני המינהל הקהלתי לטובת תושבי השכונה".
פורסם לראשונה: 08:08, 11.04.24