285 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בירושלים, עשרה נהרגו ו-87 נפצעו קשה. 3,066 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, 65 נהרגו ו-882 נפצעו קשה — כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בסך הכל נהרגו בישראל בשנה זו 103 הולכי רגל כאשר פילוח ההרוגים לפי ערים חושף כי בירושלים נהרגו הכי הרבה הולכי הרגל בתאונות דרכים בשנת 2023 - פי שנים יותר מאשר בתל אביב -יפו.
2 צפייה בגלריה
אמבולנס
אמבולנס
אמבולנס
(צילום: אוהד צויגנברג)

מהנתונים עולה כי שתי אוכלוסיות בולטות בהיפגעות הגבוהה כהולכי רגל - אזרחים ותיקים (37 הרוגים) וילדים (16 הרוגים). שתי האוכלוסיות הללו מהוות 51% מכלל הולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. עשרה הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 בירושלים לעומת חמישה הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בתל אביב-יפו.


92% מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 נפגעו בתחומי הערים והישובים כאשר בירושלים נפגעו 285 הולכי רגל בתאונות דרכים – הכי הרבה מכלל הערים והישובים בישראל. 211 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בתל אביב-יפו שנמצאת במקום השני. בחיפה נפגעו 146 הולכי רגל בשנת 2023. בפתח תקוה נפגעו 105 הולכי רגל בתאונות דרכים ונתניה סוגרת את החמישה הפותחת עם 94 הולכי רגל נפגעים.

2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
תאונה בירושלים
(צילום ארכיון: דוברות המשטרה)

מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב: "הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה מאחר ואין להם שלדת ברזל ופח שיגנו עליהם במקרה של פגיעת כלי רכב. בכל מפגש בין הולך רגל לבין כלי הרכב, הולך הרגל תמיד יפגע ויפסיד. לכן חייבים למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב בעיקר בערים. ניתוח הנתונים מראה כי אזרחים ותיקים וילדים נפגעים בשיעור ניכר בתאונות דרכים כאשר הם הולכים ברגל ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקדם ולעודד אזורי מיתון וריסון תנועה באותם מקומות שיש הם ריבוי של אזרחים ותיקים וילדים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש, בתי ספר וגנים ציבוריים. חייבים לשנות את החשיבה ולשים במרכז את בטיחותם של הולכי הרגל במטרה לצמצם את היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים".


אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונת דרכים בכל שנה הוא הולך רגל, נתון חמור וקשה אשר אינו משתנה באופן משמעותי מזה זמן רב. הולכי הרגל הם אוכלוסייה חלשה ופגיעה מאחר ומערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות אחרות, תוכננה ברובה מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, ללא התחשבות ממשית בצרכים של ההולכים ברגל.
ישראל היא מהמדינות שבהן שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים הוא גבוה מאוד בהשוואה לממוצע במדינות אחרות, נתון הדורש התייחסות ממוקדת ופתרון לבעיה. האחריות לשלומם של הולכי הרגל וצמצום היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים הוא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, וזאת בשיתוף כלל הגורמים העוסקים במאבק בקטל בדרכים.
על פי דוח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) יש להכיל היררכיה לתכנון עירוני המעניק עדיפות להליכה, רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב פרטי. מחברי הדוח ממליצים ליצור מגבלות נסיעה של 30 קמ"ש הנתמכות על ידי תשתית למיתון התנועה ועל ידי אכיפה באזורים עם מספר גדול של הולכי רגל ורוכבי אופניים. המחברים גם קוראים לאיחוד האירופי לתעל ולהקצות כספים לשיפורי בטיחות בדרכים, כגון שינויי התשתית הדרושים לתמיכה ברחובות עירוניים בטוחים יותר ולהציע אסטרטגיה בנושא ניידות פעילה בטוחה במרחב העירוני.