היסטוריה שנויה במחלוקת נרשמה ביום שלישי השבוע בשכונת גוננים ״הקטמונים״, כאשר דחפורים החלו להרוס את קו השיכונים הראשון של השכונה, ברחוב בר יוחאי הנושק להיכל פיס ארנה ולמרכז הטניס.
2 צפייה בגלריה
הריסת השיכונים בקטמונים
הריסת השיכונים בקטמונים
הריסת השיכונים בקטמונים
(צילום: אלטרנטיבה 1, דוד ששון)

ההריסה בוצעה במסגרת פרויקט ששמו ״SOHO״, אחד הפרויקטים הגדולים בירושלים בתחום ההתחדשות העירונית. הוא כולל הריסה של 376 דירות ישנות הנמצאות ב-5 בנייני רכבת ישנים שנבנו בשנות ה-60 , ובמקומן ייבנו כ-1,000 יחידות דיור חדשות ב-5 מגדלים בני 35 קומות בתמהיל דירות של 2-5 חדרים, פנטהאוזים ודירות גן.

2 צפייה בגלריה
הריסת השיכונים בקטמונים
הריסת השיכונים בקטמונים
הריסת השיכונים בקטמונים
(צילום: אלטרנטיבה 1, דוד ששון)

בנוסף כולל הפרויקט, שדרה מסחרית רחבה ומבני ציבור כדוגמת מעונות יום וגני ילדים, בית כנסת, סטודיו למחול ועוד. במסגרת הפרויקט, יורחב וישודרג רחוב בר יוחאי לכביש דו נתיבי עם מדרכה רחבה ויאפשר נגישות מהירה ונוחה יותר לתושבי השכונה. הפרויקט עוצב על ידי האדריכל אבנר ישר, ששילב בפרויקט עיצוב מודרני, חדשני ומוקפד בהתאמה לאופי האורבני של העיר ירושלים.


אירוע ההריסה שנערך השבוע כלל את הריסתו של הבניין הראשון בפרויקט (בר יוחאי 15) מבין חמשת המבנים שייהרסו בשנים הקרובות. הפרויקט נמצא במיקום מרכזי בבירה, בסמוך לקו הירוק של הרכבת הקלה הנמצא בשלבי הקמה מתקדמים מאוד ולכביש בגין, עורק התחבורה הראשי של העיר. כמו-כן הפרויקט ממוקם במרחק הליכה מפארק אלמליח, פארק ציבורי ירוק ורחב ידיים וכן מקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים הכוללת את היכל הפיס ארנה, אצטדיון טדי ומרכז הטניס הירושלמי.
ההריסה מתבצעת על רקע התנגדות של רבים מתושבי השכונה. בהפגנות שערכו, הם הביעו חשש לשינוי האופי הקהילתי וההיסטורי של האזור. הם טוענים כי הקמת מגדלים רבי-קומות עלולה להוביל לצפיפות מוגברת, להכביד על התשתיות המקומיות, ולהשפיע לרעה על איכות החיים בשכונה. בנוסף, התושבים חוששים שהבנייה החדשה תגרום לעליית מחירי הדיור ותוביל להחלפת אוכלוסיית השכונה באוכלוסייה מבוססת יותר, תוך פגיעה באופי החברתי והתרבותי הייחודי של הקטמונים. ההתנגדות הזו משקפת את תחושת המחויבות של התושבים לשמירה על אופייה הייחודי של השכונה ולשמירה על איכות החיים בה.