לפני שבועות ספורים הופתעה משפחת וייס המתגוררת בקטמון לקבל חשבון גז על סך 10,200 שקל מחברת פזגז. "אנחנו משפחה בת שש נפשות ועושים מאמצים מיוחדים כדי לסגור את החודש", מספר נתנאל וייס, "לא תמיד אנחנו מסתכלים על חשבונות, אבל לפני שלושה שבועות הסתכלתי על החשבון וראיתי שהסכום מטורף. הייתי בשוק. ניסיתי להשיג את המוקד אך ללא הועיל, וגם בוואטסאפ שלהם איש לא ענה".
2 צפייה בגלריה
בלון גז. הלקוחות זועמים
בלון גז. הלקוחות זועמים
בלון גז. הלקוחות זועמים
(צילום: ידידה פרץ)

השיטה: הגעה פיזית או הערכה משוערת

מתברר כי רק אחרי שווייס פנה לבכירים מאוד בחברה מישהו הואיל לדבריו להתייחס לטענותיו. "הסתבר שכבר תקופה ארוכה, מעבר למותר בחוק (70 יום, א.פ) וללא שום הסבר לנו כצרכנים, לא שלחו אלינו מודד גז ונשלחו אלינו מספר חשבוניות שניתנו על סמך הערכה בלבד".
לעוד ידיעות ירושלים:
על מנת לחשב את צריכת הגז יש שתי אפשרויות: הגעה פיזית אל ברז הלקוח וקריאת המונה או הערכה זמנית על סמך חשבונות קודמים באותה תקופה זמן בשנה הקודמת או על בסיס נתונים אחרים, שצריכה להיות מתוקנת על ידי קריאה פיזית בתוך פרק זמן סביר. "כיוון שזו השנה הראשונה שלנו בדירה, אי אפשר היה להשוות לשנה שעברה ועשו את החשבון לפי החודשים הקודמים. לפי זה נתנו הערכה של החשבון.
אלא שבחברת הגז, עברו בהרבה את 70 הימים שמותרים להם להערכה על פי חוק. למעשה, מספר החודשים שבהם נעשתה 'קריאה' על בסיס הערכה נמשכה על פני חצי שנה", אומר וייס. "כאשר דיברתי איתם על זה, נציגה נידבה לי את המידע ואמרה לי שאני צודק וזה לא אמור לקרות ואמרה לי גם שהסיפור הזה של התבססות על הערכה במשך תקופה כל כך ארוכה היתה בגלל מחסור בכוח אדם בקורונה.

2 צפייה בגלריה
חשבון של פזגז
חשבון של פזגז
חשבון של פזגז
(צילום: ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"נאמר לי שזה קרה לא רק לי אלה גם ליותר מ-1,000 בתי אב בשכונות קטמון הישנה ומלחה. לתדהמתי הפקידה של פזגז סיפרה לי שהיו כאלה עם חשבונות של קרוב ל-20,000 שקל".

12 תשלומים וגם זה "לפנים משורת הדין"

לדברי וייס, כשביקש להגיע להסדר ואחרי חישובים מחישובים שונים ניתנה לו הנחה של 3,000 שקל, אותם יצטרך לשלם בארבעה תשלומים. "כשהסברתי שוב שכל הסיפור כאן נובע ממחדל של פזגז וממש לא בגללי, הסכימו 'לפנים משורת הדין' שאשלם ב־12 תשלומים. אין אפשרות להוראת קבע אלא רק לתשלום באשראי שהיה חונק לי את המסגרת, או בצ'קים".

תלונות עיקריות נגד חברות הגז:

  • חיוב לא מוצדק
  • חיוב בטיחות לא מוצדק
  • שירות לקוחות לקוי

"גר בדירה שכורה, אני לקוח שבוי"

וייס זועם על ההתנהלות של פזגז ובעיקר על העובדה שאין לו באמת ברירה: "אני גר בדירה שכורה, אז אני לא יכול להחליט שאני עובר חברת גז, ככה שאני לקוח שבוי שלהם והם יודעים את זה מצויין. בסוף מדובר בחברה שהכוח הוא אצלה והיא מנצלת אותו באופן שרירותי. לאנשים אחרים שפחות בעניינים היה יכול לקחת הרבה יותר מדי זמן אם לא היו מגיעים לזה דרך הבכירים כמו שאני עשיתי. זה מכעיס מאוד".
מפזגז נמסר: "עקב תקלה נקודתית לקוחות בודדים בירושלים קיבלו חשבונית חלקית בחודשים האחרונים. לאחר קריאה פיזית של המונים התברר כי הלקוחות חוייבו בחסר וכעת השלימה החברה את החיוב כך שישקף את הצריכה בפועל של הלקוחות. החברה פועלת מול הלקוחות ומסייעת בפריסת תשלומים או פתרונות אחרים ככל שיידרשו".