מהפך בנחלאות ובשוק מחנה יהודה: שינויים משמעותיים בהסדרי התנועה באחד האזורים העמוסים ביותר בירושלים ייצאו לדרך היום (חמישי) ה-18 ביולי 2024 ויעמדו במבחן שיקבע האם יהפכו לקבועים.
5 צפייה בגלריה
נחלאות המשודרגת
נחלאות המשודרגת
נחלאות המשודרגת
(הדמיה: ארד סימון אדריכלים)
5 צפייה בגלריה
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
(הדמיה: איקן מס מדיה)

השינוי המשמעותי הראשון הוא בשכונת נחלאות. בשבועות האחרונים הוצבו מחסומים אוטומטיים בשתי הכניסות המרכזיות לשכונה — ברחוב הנציב היוצא מרחוב בצלאל, וברחוב שומרון היוצא מרחוב אגריפס. החל מיום חמישי, רק כלי רכב הנושאים את תו אזורי מספר 6 יוכלו להיכנס לרחובות אלה, באמצעות זיהוי אלקטרוני של לוחית הרישוי שלהן.
השינוי המשמעותי השני יתרחש בצמוד לשכונה, ברחוב אגריפס. החל משעות אחר הצהריים, נתיב הנסיעה ברחוב ממזרח למערב — לכיוון היציאה מהעיר, ייסגר לתנועת כל כלי הרכב והוא יהפוך למדרחוב עד לכניסת השבת ביום שישי שלמחרת. מדובר בפיילוט שאם יתברר כמוצלח, עשוי להפוך לקבוע לאורך כל ימות השבוע.

נחלאות: איך זה יעבוד?

במנהל הקהילתי לב העיר פרסמו השבוע את הנוהל המלא של המציאות החדשה: ״המחסומים יפתחו אוטומטית עבור רכבים עם תו אזורי מספר 6 בלבד. בעלי תו נכה המתגוררים ברחובות שנסגרים יתווספו לרשימת המורשים להיכנס לשכונה. לא תאושר כניסת וחניית נכה כללי שאיננו תושב השכונה וכן לא תותר כניסה של רכבי בעלי מקצוע, ספקים או משאיות לפריקת סחורות. במקרים כאלה על בעל המקצוע לחנות בחניונים מוסדרים באזור״.

5 צפייה בגלריה
נחלאות המשודרגת
נחלאות המשודרגת
נחלאות המשודרגת
(הדמיה: ארד סימון אדריכלים)

״בנוסף, תוכשר נקודה להורדה והעלאה ולפריקת ציוד בסמוך למחסום ברחוב הנציב. במקרים חריגים של מעבר דירה או אספקה של ציוד כבד כגון מוצרי חשמל התושבים יתבקשו לפנות מראש למינהל הקהילתי או למרכז השליטה פיקוח העירוני לתיאום כניסה״.
במינהל מציינים כי ״יינתן מענה מוגבל בזמן לצרכי פריקה וטעינה של בעלי מחסנים בשכונה. לא תותר כניסה למוניות —במקרים חריגים יש לפנות לפיקוח העירוני 24/7 שיאפשר כניסה נקודתית לצורכי שירות לתושבי השכונה בלבד. כניסת רכבי חירום והצלה, משטרה, גיחון, חברת החשמל, הסעות לגיל השלישי וכדומה, רכבי תפעול, אחזקה וניקיון תתבצע אוטומטית. פעילות המחסום ברח' הנציב תופסק כשעה לפני כניסת שבת (מחסום פתוח] ותחודש עם צאת השבת. המחסום ברחוב שומרון ימשיך לפעול כרגיל בשבת. הסדרי התנועה והחנייה יאכפו לאורך כל השבוע על ידי הפיקוח העירוני״.
יו״ר המינהל הקהילתי לב העיר, ד״ר אופיר לנג מסר בתגובה כי ״אנו מודעים לקשיים העלולים לצוץ עם הפעלת המחסומים ומבקשים מהציבור להתאזר בסבלנות עד להשלמת ההסדרים החדשים, לימוד ותיקונים נדרשים, כל זאת במטרה משותפת לחולל שינוי תנועתי במרחב ומתן פתרון למצוקת החנייה הקשה בשכונה. לנוחיות הציבור, בשבוע הראשון של ההסדר יוצבו סדרנים״.
5 צפייה בגלריה
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
(הדמיה: איקן מס מדיה)

במקביל כאמור, שינוי דרמטי לא פחות יתרחש ברחוב אגריפס, כאשר הנתיב היורד לכיוון הכניסה לעיר ייחסם לתנועה למשך 24 שעות והמעבר בו יתאפשר להולכי רגל בלבד.

אגריפס: המדרחוב החדש


הנתיב היורד בכיוון רחוב אגריפס (מרחוב כי״ח ועד רחוב בית יעקב), יבוטל לתנועת רכבים בימי הפיילוט, פרט למקטע שבין רחוב מחנה יהודה לרחוב הערמונים, וזאת כדי לאפשר תנועתיות סביב רחובות השכונה, חניה בחניונים הסמוכים ופריקה וטעינה כהרגלה בבניין עייני וברחוב מחנה יהודה.

5 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
(צילום: רועי אלמן)

רחוב אגריפס - מכיוון השוקניון עד לרחוב שילה - יפעל כנתיב תחבורה רגיל במשך כל ימות השבוע. במקטע העליון בין רחוב שילה לכי״ח - תותר נסיעה לנת״צ ובעלי תו חניה אזורי בלבד במהלך כל ימות השבוע. מקטע זה ייאכף לאורך כל השבוע, ללא קשר לפיילוט, זאת בכפוף להוראות משרד התחבורה.
האוטובוסים שנוסעים באגריפס יופנו לצירים חלופיים כמו רחוב בצלאל. תנועת האוטובוסים בציר שנסגר בימי חמישי ועד כניסת השבת תימשך כסדרה במסלולים עוקפים. כמו כן, תתאפשר כניסת ויציאת רכבים מהרחובות המתחברים לרחוב אגריפס.


במסגרת הפיילוט יינתן מענה לקווי התחבורה הציבורית ברחוב אגריפס בדרכים חלופיות. הקווים שיושפעו הם קו 18 של חב' אגד, קווים 74, 75 ו-78 של חב' סופרבוס, קווים 25, 45, ו-66 של חב' אקסטרה, קווי הלילה 202 ו-267 של חב' אלקטרה אפיקים וקו 217 של חב' קווים: התנועה לכיוון מערב - תוסט לרחובות עליאש ובצלאל. התנועה לכיוון מזרח, בכל ימות השבוע - תהיה בלעדית לתחבורה ציבורית ותיאסר תנועת רכבים פרטיים. הנוסעים בקווים 25, 45, 78 (לכיוון בנייני האומה) וקווים 74, 75 (לכיוון גבעת שאול והר נוף) לאזור השוק יוכלו להשתמש בתחנת הנביאים/הדווידקה או באמצעות מעבר לרכבת הקלה.

״בשורה לתושבי ירושלים״


ראש עיריית ירושלים משה ליאון ציין כי "מדובר בבשורה חשובה לתושבי ירושלים, לטובת הקונים והמבקרים בשוק מחנה יהודה, הסוחרים ותושבי שכונת נחלאות. זהו צעד משמעותי לשיפור הבטיחות, הנגישות וחווית המבקרים באזור. התכנית הורכבה בשיתוף פעולה מלא עם ועד סוחרי השוק, מינהל קהילתי לב העיר ומשטרת ירושלים. התוכנית תסייע להפחתת עומסי התנועה, תגדיל את מרחב ההליכה ותאפשר חוויית ביקור נעימה ובטוחה יותר בשוק. אני שמח על שיתוף הפעולה הפורה עם תושבי האזור, הסוחרים והגורמים השונים, ועל כך שהצלחנו יחד להביא בשורה משמעותית זו. נמשיך לפעול לשיפור איכות החיים בירושלים ולשמירה על אופייה הייחודי של העיר".
יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג: בהתאם לעבודת מטה משותפת שערכנו בחודשים האחרונים עם העירייה, בקרוב תכנס לפועל תכנית פיתוח פיילוט מקיפה לאזור נחלאות ושוק מחנה יהודה, שתשנה את מערך הסדרי התנועה והחנייה באזור, במטרה לשפר את איכות חייהם של תושבי השכונה ולהקל על התנועה של המבקרים בשוק. הכשרת חלק מאגריפס לנת"צ לאורך השבוע, ולחד סיטרי בסופי שבוע, יחולל שינוי תנועתי בהפיכת הרחוב לבטיחותי ונגיש יותר להולכי רגל. פיילוט זה משתלב עם התכנית להצבת מחסומים חכמים בכניסות לשכונת נחלאות, שאיפשרו רק לבעלי תו להיכנס לשכונה, וזו צפויה להפחית את עומס התנועה באזור ולחולל שינוי דרמטי בפתרון מצוקת החנייה הקשה בשכונה"
פורסם לראשונה: 15:23, 16.07.24