התערטלות בפתח בתי הכנסת, קללות וביזיונות. זו מנת חלקם של המתפללים בבתי הכנסת הפופולריים בנחלאות, רגע לפני שמתחילות ה'סליחות' ועימן תקופת החגים. תושבי השכונה ומבקריה כבר אינם יודעים כיצד להיפטר מאישה שהופכת את חייהם לסיוט ומביכה אותם בהתנהגותה ובהתנהלותה הפרובוקטיבית. פניות אל גורמים שונים לא פותרות דבר, והתושבים ממשיכים לסבול.
3 צפייה בגלריה
האישה המתפשטת
האישה המתפשטת
האישה המתפשטת
(צילום: פרטי)

"בסוף יהיה כאן דם"

בשבת האחרונה נאלצו מתפללי חמשת בתי הכנסת במתחם של רחוב באר שבע ושילה להתמודד שוב עם פרובוקציה מביכה במיוחד לעיני נשותיהם וילדיהם במהלך תפילות השבת. "היא התפשטה באמצע הרחוב לעיני אנשים ולכלכה על הרבנים של השכונה שהיא היתה עם הרב הזה ועם הרב ההוא", מספר בחלחלה גבאי בית הכנסת הידוע 'עדס' (שמעדיף ששמו לא יפורסם).
"היא אומרת על הרבנים 'עשיתי אותו והוא עשה לי ככה'. היא מקללת במילים שאני לא מסוגל לבטא, וכל זה מול ילדים קטנים. אנשים שלא יכלו לסבול את זה עוד רדפו אחריה, אז היא נכנסה לשירותים של הגברים כשהיא עירומה. גברים שהיו צריכים להיכנס לשירותים לא יכלו כי היא היתה שם והחלו צעקות עד שהשכנים הזמינו משטרה. אחד המתפללים גם אמר לה שלא תעז לצאת החוצה עירומה, שאם היא יוצאת החוצה הוא רוצח אותה. הוא כבר נשבר לגמרי מההתנהגות שלה. עכשיו אני חושש שבסוף יהיה כאן דם. עד עכשיו שום דבר לא זז".

קללות כלפי ליאון

לדברי הגבאי, "פנינו למשטרה מספר פעמים ולא קיבלנו מענה לתופעה. בית הכנסת שלנו הוא מרכזי ומושך גם תיירים רבים מכל העולם, ואנחנו מתבזים לנוכח הסיפור הזה. כמה פעמים הלכנו לבית המשפט עם צילומים ותיעודים שלה מתפשטת. הוצאנו לה צו הרחקה, אבל יום אחרי צו ההרחקה היא כבר חוזרת לאזורים האלה שוב. למה אנחנו צריכים לסבול את הגועל נפש הזה בכל פעם.

3 צפייה בגלריה
בית הכנסת 'עדס'. מבוכה לעיני תיירים מהעולם |
בית הכנסת 'עדס'. מבוכה לעיני תיירים מהעולם |
בית הכנסת 'עדס'. מבוכה לעיני תיירים מהעולם
(צילום: אור צפתי)

"למה אני צריך להתבייש ולהתבזות? אני צריך לפחד לעבור ליד אשתי? היא אומרת כל מיני דברים כאילו הייתי פה אתמול בלילה ושם שלשום בלילה. ממש לפני הקורונה ראש העירייה משה ליאון היה אצלנו באחת השבתות, והיה מפוצץ, והיא עמדה בחוץ וידעה שהוא בפנים. היא עמדה בחוץ וקיללה קללות, לא הפסיקה לקלל אותו. אז איש הביטחון של ליאון מייד הזמין משטרה ועצרו אותה. אבל בלילה היא יצאה".

עדות הרב סנדרוסי

הרב שמעון סנדרוסי מבית הכנסת 'בטיש', גם מכיר היטב את הנושא: "זה התחיל לפני כמה שנים והפך לבלתי נסבל. היא באה פעם לבית הכנסת כדי לבקש שיעזרו לה לבנות סוכה, אז שלחתי לה שני אברכים שיבנו לה את הסוכה. אבל יום אחד היא הגיעה בשבת ל'בטיש' והתחילה לצעוק ולקלל בעזרת הנשים. היא התפשטה שם והיו צריכים להוציא אותה בכוח. מאז היא מגיעה לבית הכנסת ומטרידה אותנו. היא גם מדברת אך ורק מילים גסות. היא אומרת מילים שבהן האות השביעית על כל הנטיות שלה ואומרת את זה על כל מיני אנשים בקהילה.
קראו גם:
"יש כמה בתי כנסיות שהיא עומדת בפתחם וצועקת על כל אחד שיוצא ומבזה אותו, מילים שקשה לי לבטא אותן. בכל פעם שמישהו אומר לה להסתלק היא מאיימת שהיא תתערטל. אם מישהו נוגע בה כדי להזיז אותה היא מתפשטת. אנשים ניסו לדבר איתה, אבל שום דבר לא עוזר. גם כשהמשטרה מגיעה ומרחיקה אותה, היא עושה לה נו-נו-נו ואחרי חצי שעה שוב חוזרת. התוצאה היא שאנשים מתביישים ללכת למקומות שבהם היא נמצאת. גם הילדים מפחדים ממנה".

3 צפייה בגלריה
נחלאות
נחלאות
נחלאות
(צילום: רפי קוץ)

גסויות באמצע כיפור

בסוף השבוע הזה יחלו לציין את 'הימים הנוראים' ואת חודש ה'סליחות', תקופה שבה ירושלים בכלל ונחלאות במיוחד מהוות מוקד לעלייה לרגל של קבוצות שונות מהארץ ומהעולם. בחודש הזה יהודים יוצאי עדות המזרח נוהגים להשכים לתפילה באשמורת הבוקר. "אנחנו חסרי אונים ממנה", אומר הרב סנדרוסי.
תושבת השכונה מוסיפה: "לצערי הרב נמצאים בתמונה גם ילדים שמגיעים לבתי הכנסת וסובלים. אנחנו כתושבים משלמים על זה גם מבחינה רוחנית, כאשר ספר התורה פתוח ומגיעה אישה שצורחת, מקללת ומתפשטת וגורמת לאנשים לברוח. היה לה צו הרחקה עד 1 באוגוסט ומאז היא מרימה ראש. יש אפילו בית כנסת שמשלם לה כסף כדי שהיא לא תבוא אליהם. יש בית כנסת אחר ששם היו מרביצים לה אז היא לא מתקרבת. אבל אנחנו סובלים על בסיס קבוע. ילדים בורחים, וככה גם גברים, תיירים. אנחנו סובלים יומיום ואי אפשר יותר ככה", היא מסכמת בתסכול.
בעירייה טענו כי על משרד הבריאות להגיב, ושם מסרו בתגובה: "מטבע הדברים, מטעמי חיסיון רפואי וצנעת הפרט לא נוכל להתייחס לפרטי המקרה.
נציין שעל פי חוק חייבים להתקיים קריטריונים מסוימים כדי שגורם מקצועי יפנה לפסיכיאטר המחוזי על מנת שישקול להוציא הוראה כפויה. אם קיים חשד לביצוע עבירה פלילית יש לפנות למשטרה ולהגיש תלונה כמקובל".
מהמשטרה נמסר: "כלל התלונות שהוגשו בעניין הזה נחקרו וטופלו ביסודיות תוך ביצוע מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם החשודה. לראיה, בחודש יוני האחרון הוגשו נגדה כתבי אישום על עבירות רבות שביצעה. לצד זאת בימ"ש קבע כי אינה כשירה לעמוד לדין והפנה את החשודה לטיפול רפואי המתאים למצבה. בעקבות תלונות נוספות שהוגשו אתמול נפתחה חקירה במשטרה. נמשיך לפעול בכל הכלים שברשותנו מכוח החוק במטרה לשמור על שלום הציבור וביטחונו".
פורסם לראשונה: 16:26, 28.08.22