משבר המתמחים: אורי קלמנוביץ' בת ה-19 היא בתו של ד"ר גיא קלמנוביץ', מומחה לאונקולוגיה (ספציפית בסרטן ריאה, א.פ) שאת ההתמחות שלו הוא סיים לפני כחצי שנה בלבד. בתו חשה את המשמרות הארוכות של 26 השעות על בשרה ממש לאחר שאביה החליט לפתוח בקריירה חדשה באמצע החיים. וכך כתבה בפוסט מרגש בפייסבוק: "אבא שלי רופא. איזה מגניב! בטח יש לנו מלא כסף בבית ואנחנו הולכים למלונות הכי שווים כי יש שם כנסים, וגם היה לי מה להגיד בצו ראשון למאבחנת: 'אני מאוד אחראית ועוזרת בבית, אני מכינה סנדוויצ׳ים לאחים שלי כל פעם שאבא בתורנות'. עכשיו אני בטירונות ואסור לי להשתתף במחאות, אבל: 'הקשב המפקדת, זה בסדר להשתתף במחאה אם היא ממש מוצדקת?'
3 צפייה בגלריה
אורי ואביה ד"ר קלמנוביץ'
אורי ואביה ד"ר קלמנוביץ'
אורי ואביה ד"ר קלמנוביץ'
(צילום: באדיבות המשפחה)

"אז בשנים האחרונות אבא שלי היה מתמחה באונקולוגיה, אני כבר מספיק גדולה בשביל להיות מודעת לכך שזו סיטואציה לא הגיונית ואפילו לכתוב על זה בפייסבוק. אבא התחיל לימודים מאוחר, אז ברוב תקופת הילדות שזכורה לי היה לנו אבא בטיפטופים. אבא שלי הוא לא אבא רגיל, אמנם הוא לא הילה קורח אבל הוא עושה הכל בבית: מנקה, מסדר, מבשל, מכבס ומטפל. אם הוא עוזב בית מבולגן ליממה וחצי הוא חוזר לתוהו בבהו כי אמא באמצע להקים עסק ואנחנו קיבלנו את הגנים המבולגנים שלה.
"הרגשתי שהיתה לי הרבה אחריות בתור בת בכורה אבל לא הייתה לי היכולת למלא אותה. הרגשתי צורך לנחם את אמא כשהיא עצובה לישון לבד, או אחריות להעיר את האחים שלי בבוקר ולהוציא אותם למסגרות כי זה הרבה בשביל בן אדם אחד. חוץ מזה פשוט התגעגעתי לאבא רגוע שיש לו זמן להיות איתנו בערבים ובשבתות והוא לא רק לחוץ כל הזמן מהתורנות הבאה.

3 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם. 26 שעות של משמרת
(צילום: אדווה חולי)

"לפעמים, כמו הרבה ילדים של רופאים אני גם חולמת על זה, חולמת לעזור לאנשים ולהרגיש את תחושת המשמעות של ליצור חיים טובים יותר למישהו אחר, אבל אני ממש לא מוכנה לשלם את אותם המחירים שאבא שלי שילם. מצטרפת למחאה ומתחננת, אל תתנו למתמחים לחזור לתורניות של 26 שעות".
קראו גם:
כזכור, בסוף השבוע הגישו כ-200 מתמחים מכתבי התפטרות במחאה על כך שקיצור התורנויות, שהיה אמור להיכנס לתוקפו באפריל האחרון, נדחה בכשנה וחצי. במהלך מסיבת העיתונאים, ד"ר ריי ביטון ציינה כי נאספו בסך הכול כ-600 מכתבי התפטרות, שיוגשו באופן הדרגתי, במידה ולא יושגו הסכמות מול הממשלה.

3 צפייה בגלריה
 יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" ד"ר ריי ביטון במסיבת העיתונאים בסוף השבוע
 יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" ד"ר ריי ביטון במסיבת העיתונאים בסוף השבוע
יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון במסיבת העיתונאים בסוף השבוע
(צילום: ניצן דרור)

ד"ר קלמנוביץ': "תורנות 26 שוברת את הגוף ושוחקת את הנפש"

ימים אחדים לפני הפוסט הזה שפרסמה בתו, הביע גם ד"ר קלמנוביץ' את דעתו על מחאת המתמחים: "מתמחים יקרים, כל כך מבין ומזדהה אתכם. הייתי שם לא מזמן. ונכון שכבר נלעס ונכתב על זה שוב ושוב, אבל בכל אופן.
"למי שעדיין לא הפנים, תורנות של 26 אינה מאפשרת מתן טיפול מיטבי. נקודה. זה לא מצופה משום אדם, בשום מקום עבודה, ואין סיבה לצפות למשהו אחר ממתמחים, שהם בסוף רק בני אדם. הם רעבים, הם עייפים. ובשעה ה-20 של יום העבודה הם תשושים. זוכר את עצמי מתגלגל במסדרונות בית החולים ב-2 בלילה, עייף ותשוש ומתפלל שרק לא יהיה עוד משהו, שרק לא יגיע עוד מטופל, שאצליח קצת לנוח, להניח את הראש. תורנות 26 שוברת את הגוף ושוחקת את הנפש. היא עוול למתמחים ופוגעת באופן ישיר במטופלים (למרות שקשה לנו להודות בזה לעיתים). תומך בכם כבכיר צעיר, כי חובה למחות על התנאים הקיימים, הם לא סבירים ולא הוגנים.
"מודה שכמתמחה, לא העזתי להתפטר או אפילו לאיים, תמיד עלה החשש לאבד את מקום העבודה ( אף שלא היה עלי איום ממשי כזה), ולא נעים מהבוס או החברים, ואתה אומר לעצמך, יאללה נסבול עוד קצת וזה יגמר. ובאמת זה נגמר בסוף, אבל לא בטוח מה תג המחיר של העבדות הזו. צריך לסיים את הסאגה הזו. לא בטוח מהו הפתרון לבעיה, וגם לא מהי המחאה הכי אפקטיבית, אבל בצורה הזו אי אפשר להמשיך. חזקו ואימצו, אני אתכם".