מכת החיובים המופרזים של תאגיד המים העירוני צפה ועולה שוב, והפעם בפרויקט היוקרה 'משכנות האומה'. בדצמבר האחרון יורם צור, ראש ועד הבית באחד ממבני המגורים ברחוב הנשיא השישי, הופתע לגלות כי מאות דיירים בשכונה קיבלו הודעה על צריכה משותפת מוגזמת של מים.
2 צפייה בגלריה
תלונות על עומסים בגלל ה'למד'ים. משכנות האומה
תלונות על עומסים בגלל ה'למד'ים. משכנות האומה
חלק מהדיירים ויתרו לטובת הנחה בחיוב. משכנות האומה
(צילום: שלומי כהן)
בדיקת אינסטלטור שללה בעיה של נזילה בבניין. משיחות שקיים צור עם דיירי בניינים אחרים במתחם עלו ממצאים דומים, אף ששעוני המים נפרדים וממוקמים באזורים שונים ומרוחקים זה מזה. עובדה זאת הובילה אותו למסקנה שהבעיה נובעת מתוך המערכות של 'הגיחון' ולא מצד הדיירים במתחם.


השעון הוחלף


"אני בשוק ממה שהם עשו", אומר צור ל-mynet ירושלים ו'בונוס'. "בוקר אחד הם החליפו את כל מדי המים בשכונה. אחרי שבוע-שבועיים הגיעו לכל התושבים מכתבים שלפיהם בגלל חריגה גדולה שנובעת כנראה מנזילה עלינו לשלם קנס כספי גבוה.
"בגיחון חייבו תושבים בסכומים של בין 600 ל־1,200 שקל לכל אחד. הם כתבו לנו על 12 אלף קוב מים שנעלמו להם. זו כמות מים בסדר גודל שעשויה להטביע את כל השכונה. עכשיו הם מספרים לנו על עוד כמה אלפים. זה מגוחך".
בפנייתו אל חברת 'הגיחון' כתב צור: "החריגה היא במונה המים הראשי. לא היתה אצלנו שום נזילה שיכולה להסביר גם 10% מהחריגה הזו, מה עוד שהשעון הראשי הוחלף ולא ניתן לבדוק את נכונות הקריאה או את תקינותו של השעון"
במכתבו אף הציע צור הסבר אפשרי למקרה: "כידוע לכם וגם לנו, יש בנייה מסיבית של עשרות אתרים מסביבנו שצורכים מים בכמות רבה, וכן יש עבודות צנרת של 'הגיחון' בהתאם, מה שיכול להסביר את איבוד המים הנ"ל".

הנחה עבור 'הודאה'


אלא שהמענה שקיבל לא ממש התייחס לטענותיו, בלשון המעטה. "הם ענו לי שאם אביא להם קבלה של תיקון נזילה הם יעשו לנו הנחה בקנס", אומר צור, "ולמעשה כאן נמצא העוקץ. הם בעצם מנסים לגרום לי 'להודות' שיש נזילה, בתמורה להנחה, והם אף אמרו לי זאת מפורשות בשיחת טלפון", הוא ממשיך לטעון.

2 צפייה בגלריה
ללא מים
ללא מים
הגיחון: "המונה תקין"
(צילום המחשה: shutterstock)

"בהתחלה פניתי אל חברת הניהול של הבניין וביקשתי ממנה להוציא לי מכתב כזה, אלא שממנה הבנתי שגם לבניינים אחרים בשכונה, כמו ברחוב אבא אבן, הגיעו הודעות על חריגות. כלומר לא מדובר על בניין אחד או שניים. בסוף החלטתי שאני לא מוכן להודות בדברים שלא היו, כשבינתיים בבניין שלידנו הוציאו מכתב שכן 'מאשר' נזילה מכיוון שרצו להימנע מחיוב בתשלומים הגבוהים. בכל אופן לי ברור שמדובר בסיפורי סבתא. כשעשיתי 'גוגל' על הנושא הבנתי שזה תרגיל ידוע של תאגידי המים ויש על זה תביעות ייצוגיות".
עוד בחדשות:
טענות על צריכות מים מופרזות הן תופעה מוכרת. לפני קצת יותר משנה דווח כאן על תלונות רבות שהצטברו מצד תושבי גילה, קטמונים ורמת בית הכרם, וכן בשכונות הצפוניות – פסגת זאב והגבעה הצרפתית, על דרישות תשלום בגין צריכות משותפות שחורגות באופן קיצוני מהמקובל.
בשכונות סיפרו כי אנשי מקצוע שהזמינו לא מצאו נזילות או תקלות בשעוני המים, ולמרות זאת הם לא זכו לדבריהם לאוזן קשבת מצד תאגיד המים, שמצידו ניסה לגרום להם לדווח על כך כ'תקלה' מצידם בעבור מתן הנחה בחיובי הענק, או דרש מהם להתקין מוני מים חדשים על חשבונם. חלק אף איימו בתביעה ייצוגית בשל כך.

הגיחון: "המונה תקין"


מ'הגיחון' נמסר: "מדובר בחיוב עבור מד מים ראשי המונה את שימוש המים עבור 200 דיירים. חשבון אחד הגיע עם צריכה משותפת גבוהה מקודמיו. לפניית הדיירים ל'הגיחון' נשלח המונה לבדיקת מעבדה ונמצא תקין. לאחר מכן ביקשו הדיירים הנחה בגין נזילה על החשבון המדובר, ולאחר שניתנה ההנחה חזרו הדיירים וטענו לטעות בחישוב. 'הגיחון' פנה לרשות המים וקיבל אישור לכל ההתנהלות והחישובים שלו מול הדיירים נשואי פנייה זו".