אירנה, ניצולת שואה בת 85, מתגוררת לבדה בדירת עמידר בגילה מזה 36 שנים. היא מקפידה לתחזק ולנקות את הדירה כמיטב יכולתה, אלא שמספר בעיות תשתית בדירה נותרות ללא מענה, על אף תלונותיה החוזרות.
2 צפייה בגלריה
אירנה
אירנה
אירנה
(צילום: ענת יורובסקי)
הבעיה הבולטת בדירה היא בעיית חשמל: מספר שקעים בדירה שרופים, והחשמל נוטה ליפול ולקצר בעת שמחברים ומדליקים מכשירי חשמל שונים בדירה. לטענתה, היא התלוננה על כך בפני עמידר מספר פעמים בשנים האחרונות.
"מעולם לא בדקו אצלי את החשמל. היו לי המון פעמים קצר בדירה. כשקורה דבר כזה, אני לא מצליחה להרים לבד את המתג. פעם אחת נאלצתי להתקשר למתנ"ס, ואז הגיע אדם שסייע לי. הוא הרים את המתג בשבילי".
2 צפייה בגלריה
דירתה של אירנה בגילה
דירתה של אירנה בגילה
דירתה של אירנה בגילה
(צילום: ענת יורובסקי)
אלא שהטיפול בבעיית החשמל החוזרת נעשה רק לאחרונה: תחילה, נחשפה לבעיית החשמל מתנדבת מעתותת 'עמך' המסייעת לניצולי שואה. היא פנתה למכרה העובדת בכנסת, ולאחר שזו שלחה לעמידר מכתב דרך חשבון האימייל שלה בכנסת – זכתה למענה והחברה פנתה לטפל בבעיית החשמל.
"אחת לשנה מגיעים מעמידר ומבקשים שאחתום על כך שהכל בדירה בסדר. אני מתלוננת על הבעיות שקיימות בה, אבל זה לא עוזר. רק עכשיו כשכתבו בשבילי מכתב מהכנסת לעמידר, פתאום היה מענה מיידי", מספרת אירנה. "כבר 35 שנים אני משלמת לעמידר. המחירים עולים – אבל הכל בדירה מתפרק".
בעיות נוספות בדירה שטרם טופלו הן במים: בכיור חדר השירותים והמקלחת לא זורמים כלל מים קרים, רק מים חמים. בעיה נוספת היא חלונות הדירה, שהינם ישנים מאוד, ובחלון המרכזי בדירה – התריסים לא נפתחים או נסגרים.
"הייתי חוסמת את החלונות עם קרטונים, כי אי אפתח לפתוח או לסגור את התריס" מספרת אירנה. "כמה זה מסובך לתקן תריס? זה לא דבר שקשה לתקן, אם רק היו רוצים". "אמרו לי שהחלון בסדר כרגע – ושאם הוא היה מנופץ היה מה לתקן".
(ביתה של אירנה בגילה. צילום: ענת יורובסקי)
בתקופת החורף מספרת אירנה כי היא סובלת מאוד מקור: "יש לי היום אולי 4 רדיאטורים בדירה. בעבר ישנתי בחדר השינה שלי, עם הראש לחלון, והייתי מתעוררת עם כאבי ראש נוראיים. אני סובלת מאוד מהקור. בשנים האחרונות הבנתי שאני לא יכולה לישון בחדר השינה שלי בקור הזה".
"בשנתיים האחרונים הוספתי לדירה עוד ועוד רדיאטורים, והעברתי את המיטה לסלון. ישנתי בסלון בגלל הקור. התכסיתי בכל כך הרבה שכבות בחורף".
לאחרונה, החלה אירנה לחשוב על האפשרות לעבור לדיור מוגן, אלא שהיא חוששת מהעלות הגבוהה הכרוכה בכך. אירנה אינה סיעודית, אך זקוקה לסיוע במטלות יום יומיות שונות, ובעיקר – מעוניינת בחברה. "אין לי משפחה. יש לי מטפלת 4 שעות בשבוע. אני לא רוצה לחיות לבד. אני רוצה מטפלת שתעזור לי לצאת לטיולים בערב. כרגע אני הולכת רק לכמה דקות לבד".
מחברת עמידר נמסר בתגובה: "הנושא בטיפול, כך שהשבוע החלו בביצוע עבודות לחידוש מערכת החשמל בדירה, ואנו עושים כל מאמץ על מנת להשלימן עד יום חמישי הקרוב. בנוסף, הוכן מתווה לשיפוץ כללי, למרות שלא קיימת בדירה בעיה בטיחותית.
"נציין כי מבדיקתנו, לא נמצאו פניות קודמות לטיפול בדירה וכן בעבר, הוצע לדיירת לעבור להתגורר בדיור מוגן, אולם היא סרבה.
"נבהיר כי משרד הבינוי והשיכון אינו אמון על אמצעי חימום וקירור בדירה. ההחלטה לגבי הפעלת ההסקה הינה של ועד הבית. נשמח לעמוד לרשותה בכל עניין שיידרש וכן הנחנו את נציג קשרי הקהילה בעיר לעמוד מולה בקשר שוטף".