מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים 2024 ייצא בפעם ה-22 לדרך, ביום חמישי הקרוב (30 במאי) תחת הכותרת ״BORN TO BE FREE״. לדברי ההפקה, המצעד יערך במתכונת מותאמת לרוח התקופה, ובקריאה להשבתם של 132 החטופות והחטופים הביתה במהרה. המצעד יתקיים במסלול הצעידה המסורתי, אך הקהל יתבקש שלא להשמיע מוזיקה לאורך המסלול. כמו כן, לשלטי ודגלי הגאווה יצטרפו גם דגלים צהובים ודגלי המאבק להחזרת החטופים.
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: shutterstock)

הצועדים יתכנסו בגן הפעמון החל מהשעה 15.00, ובשעה 17:00 ייצאו בצעידה במסלול הבא: גן הפעמון - דוד המלך - פלומר - רח' קרן-היסוד - רח' קינג-ג'ורג ' - רח' הילל - רח' מנשה בן-ישראל - גן העצמאות. העצרת בגן העצמאות צפויה להסתיים באזור השעה 21:00.
בימים אלו משטרת ישראל משלימה את היערכותה לקראת המצעד. כאלפיים שוטרים של מחוז ירושלים ולוחמי מג״ב גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור ומתנדבים, יפעלו לאורך ציר הצעדה, בשטחי הכינוס וברחובות הסמוכים, לשמירה על ביטחון המשתתפים, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה.
החל מהשעה 14:00 לערך, יסגרו לתנועה הרחובות בתווי הצעדה: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל. כמו כן יסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם: אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), שמואל הנגיד, אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר, דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע.

מסלול מצעד הגאווה 2024 בירושלים

כניסה למסלול המצעד תתאפשר דרך שטח הכינוס בגן הפעמון, בכיכר פריז, ברח' דוד המלך (בסמוך לכיכר פלומר) וברח' הסתדרות/שמאי- השוטרים יערכו בידוק בטחוני עפ"י הצורך בכניסות. כמו כן, יציאה ממסלול המצעד תתאפשר במקומות שיועדו לכך.


בבית הפתוח בירושלים הודיעו לפני שבועיים על השתתפותו במצעד של עומר אוחנה במצעד הגאווה והסובלנות שיתקיים ביום חמישי בשבוע הבא (30.5). במסגרת השתתפותו ינאם וישא דברים עומר בעצרת הסיום בב מה המרכזית של המצעד, והוא יוביל אחריו אלפי אנשים יחד איתו במסלול הצעידה של המצעד ברחובות העיר.
3 צפייה בגלריה
שלטי ההזמנה למצעד עם שגיא גולן ז״ל
שלטי ההזמנה למצעד עם שגיא גולן ז״ל
שלטי ההזמנה למצעד עם שגיא גולן ז״ל
(צילום: הבית הפתוח בירושלים)
רס"ן במיל' שגיא גולן ז״ל, שהיה קצין בלוט״ר, התעורר בשבת ה-7.10 בביתו שבהרצליה לצידו של בן זוגו עומר אוחנה. מרגע ששמע על המתרחש בדרום ועל המתקפה של חמאס על ישראל, שגיא עלה על מדים לפני שקראו לו ונסע לחלץ משפחות שהיו לכודות בבתיהן בבארי. לאחר שעות של קרבות בהן שגיא הציל משפחות רבות הוא נפל בקרב בבארי. שגיא ובן זוגו עומר היו אמורים להתחתן שבוע אחר כך.

3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: מולי גולדברג)

עומר אוחנה, בן זוגו של שגיא, לא הוכר תחילה כאלמן צה״ל. קצין הנפגעים שהגיע לבית הוריו של שגיא סירב לשוחח איתו, כאילו היה אדם זר לשגיא. עומר סירב לקבל את המצב ויצא למאבק להכרה כאלמן צה״ל. בניגוד לנסיונות עבר, שצלחו חלקית, המאבק של עומר הצליח, ובזכות שיתוף פעולה עם חברי כנסת ופעילים עבר התיקון לחוק משפחות שכולות שלראשונה מכיר במשפחות שכולות גאות כשוות.
עומר אוחנה כתב בדף הפייסבוק שלו: "כל שנה שגיא ואני היינו צועדים יחד, הוא לא היה מפספס את זה. השנה הוא לא יצעד, אבל אני אצעד לזכרו, עם התמונה שלו. ואני מזמין את כולם לצעוד איתנו בקריאה לשוויון בחיים. זאת שנה הזויה לצעוד בה, שנה שבה אי אפשר לדמיין חגיגות, שבה הכאב כל כך גדול, וגם הדאגה לחטופים שחייבים לחזור. קשה לצעוד כשהחברים שלי עדיין במילואים, עושים הכל כדי להגן על המדינה. אבל אני צועד כי אני מבין שאנחנו חייבים גם לשמור על המדינה שהחיילים חוזרים אליה. שיש לנו עוד מאבק למדינה טובה יותר ושוויונית יותר. המצעד הזה בירושלים הוא לא חגיגה, הוא מחאה."