הסגירה הפתאומית של גשר עוזי נרקיס ביום רביעי שעבר, בגלל סדקים מדאיגים שהתגלו בו, שיבשה לאלפי נהגים את התוכניות. "בעקבות עייפות החומר של מספר חיבורים בגשר עוזי נרקיס לכיוון צפון העיר, שני נתיבים בגשר נסגרו לתנועה", הודיעה העירייה בהפתעה, "שיקום החיבורים החל מיידית ויימשך באופן רציף במהלך הלילה עד לסיום הטיפול בתקלה".
4 צפייה בגלריה
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
(צילום: שליו שלום)
4 צפייה בגלריה
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
(צילום: שליו שלום)

בעירייה אמנם טענו כי חידוש החיבורים תוכנן מראש במסגרת תוכנית כוללת לתחזוקת גשרים ומנהרות בעיר וכי הוא "הוקדם ליתר בטיחות", אבל את מי שנאלצו לעמוד בפקקים הבהילות של ההחלטה לא ממש שכנעה, "סגירת הכביש פגעה בתושבים רבים באותו היום. זה מאוד השפיע", אמר יו"ר המינהל הקהילתי אבישי מזרחי, "באותו יום היו פקקים אדירים כי משלושה נתיבים ירדנו לנתיב אחד". מזרחי ציין כי בעירייה עבדו מהר וכבר בשעה 21:00 בלילה הודיעו שהטיפול הסתיים ואולם בשבת בערב הודיעה העירייה שבעקבות בדיקות הוחלט לסגור שוב שניים מהנתיבים בגשר וכי שיקום הגשר יימשך בשבועות הקרובים.


לדברי גורם בשכונה שמכיר את הנושא מקרוב, למרות שבעירייה טענו שהעבודות תוכננו מראש הרי שההחלטה על קיומן המיידי נבעה מחשש ממשי לבטיחות הנוסעים על הדרך שנחנכה לפני למעלה מ-35 שנה, "הוחלט להקדים את העבודות וניסו לטפל נקודתית אבל לא הצליחו", אומר הגורם. "הם בדקו לפי מה שהבנתי הם רצו לתת עזרה ראשונה לגשר העדיפו לעבוד בלילה לא הצליחו לתקן. ואז סגרו את הנתיבים הבעייתיים והתחילו בעבודות".

ליקויים ידועים מראש

הליקויים בגשר בפסגת זאב לא היו אמורים להפתיע את מי שקרא את דוח מבקרת העירייה, שכבר לפני כשנתיים חשף שלא מעט גשרים ומנהרות בעיר, בהן עוזי נרקיס, זקוקים לשיקום. אלא שבשל שיקולי תקציב העבודות מתמהמהות.
הדוח שהותר לפרסום בחודש פברואר 2024 ומתייחס לשנת 2022, מביא רשימה של דרכים שנמצאות בשימוש יומיומי של אלפי נהגים כך למשל הצביעה המבקרת על המנהרה המפורסמת ביותר של ירושלים - מנהרת בית המשפט העליון הצמודה לגן סאקר. הדוח מציין כי ישנו ״פגם חמור של סדיקה בנציב הביניים, התפוררות בטון וברזל גלוי באחד מהעמודים התומכים, וגם התפוררות בטון סביב התפר בתקרת המנהרה". כמו כן מציינת המבקרת כי בכביש קיימים בורות וכי ״פני השטח מאוד מחוספסים ומחוררים״.


4 צפייה בגלריה
מנהרת רבין
מנהרת רבין
מנהרת רבין
(צילום ארכיון: שלומי כהן)


המנהרה השנייה שמצוינת בדוח היא מנהרת לוי אשכול, עליה כותבת המבקרת כי ״קיים בה סדק אורכי לאורך כל תקרת המנהרה ופגמים בבטון מלווים בהיווצרות נטיפים״. בנוסף לכל אלה צוין כי קיימת נשירת חיפוי קיר מאריחי קרמיקה. המנהרה השלישית היא מנהרת גבעת מרדכי הממוקמת מתחת לרחוב בזק. "במנהרה קיימים פגמים בתקרת הבטון שמתפורר לצד סדק ניכר באלמנט מבטון. כמו כן קיימים סדקים בניצב מזרחי ובקורה ראשית", נכתב בדוח.
הדוגמה הרביעית מתייחסת לרמפה מזרחית ומערבית במפרידן פסגת זאב. שם נטען בדוח כי קיימת "פגיעה בינונית בקורת הבטון סמוך לנציב A, ופגיעה חמורה ברכיב בטון במפתח 4״. מיד לאחר מכן מצוינת בדוח המילה ״סכנה״ וכי מדובר באיכות ירודה של יציקות הבטון. כמו כן צוין כי קיימים במקום ״סדקים בחיפוי המדרון, ונשירת אבני חיפוי שהודבקו ללא רשת פלדה ועוגנים כנדרש בתקן ישראל״.

למנוע את "אסון מירון"

"העירייה חייבת לקחת אחריות על הבטיחות של תושבי העיר, נושא שאין חשוב ממנו", אומרת השבוע חברת מועצת העיר לורה ורטון (האיחוד הירושלמי), "הדו"ח של מבקרת העירייה בהחלט מעורר דאגה ומציג מסקנות והמלצות שהעירייה צריכה לאמץ מיד. כך, למשל, למנהרת ליפתא נקבע 'תיעדוף עליון', ו'שיקום יסודי נדרש בדחיפות אך על פי הדו"ח של המבקרת, בשל מחסור תקציבי הדבר טרם בוצע.
"העירייה לא עשירה אך תקציבה בכל זאת משאיר לה תמרון", טוענת ורטון. "התקציב לשנת 2024 עומד על 15 מיליארד שקל ונדון בימים אלה. הסכומים הנדרשים לסקירות, טיפול ושיקום מבני הדרך, הכולל גשרים, מנהרות ועוד, חייבים להיות מופנים ליעדים אלה על פני פרויקטים חדשים וכמעט על פני כל דבר אחר".

4 צפייה בגלריה
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
גשר עוזי נרקיס
(צילום: אדווה חולי)


לדברי ורטון, למרות מסקנות המבקרת, בתקציב שהעירייה אישרה לשנת 2023 הוקצתה תוספת קטנה מאוד של שישה מיליון שקלים ועוד תוספת של 12 מיליון שקלים ממשרד התחבורה, לסקירה הנדסית ולשיקום של מבני דרך בעלי ציון קריטי נמוך. "זהו תקציב קטן לאין שיעור מהתקציבים הנדרשים בתוכנית החומש לנושא חשוב זה - 85 מיליון שקל לשנת 2023 וכ- 76 מיליון ש"ח לשנת 2024".
ורטון ציינה עוד כי "העיר נמצאת בתנופת בנייה עצומה ואף מדאיגה בממדיה, עם גידול של 45% בתקצוב של רישוי בנייה חדשה, אבל עם כל ההתלהבות שיש לחלק מהמעורבים, חייבת להיות גם זהירות והקפדה מקסימלית על תחזוקת הקיים ובטיחות לאורך כל הדרך. באסון מירון נהרגו 45 בני אדם בגלל התעלמות מאזהרות, זחיחות וחוסר אחריות. בידינו למנוע אסונות מסוג זה. אני קוראת לכל חברי ההנהלה ובעלי התפקידים לדאוג להקצאת המשאבים הדרושים לתיקונים והתמודדות עם האתגרים שמופיעים בדו"ח".

״הגשר מעולם לא היה במצב בטיחותי לקוי״


מהעירייה נמסר בתגובה: "גשר עוזי נרקיס בטיחותי ובשום שלב לא היה במצב של בטיחות לקויה. עיריית ירושלים, במהלך בדיקה שגרתית יזומה מצאה סימנים של 'עייפות החומר' ומיד פעלה לבירור הדבר לעומקו. עייפות חומר היא תופעה טבעית והטיפול בה הוא שגרתי ורגיל.
פעולות מסוג זה מתבצעות באופן שוטף, תוך שיתוף פעולה הדוק ופורה עם משרד התחבורה. בהקשר זה, חשוב להדגיש כי בירושלים מדובר בדרך כלל בכבישים ובגשרים, שהם בחלקם כבישים ארציים החוצים את העיר ואינם כבישים מקומיים (כביש 1, כביש 50 וכביש 60).
"להמלצות מבקרת העירייה משנת 2022 בנושא זה - חלקן כבר בוצע, חלקן נמצאות בשלבי עבודה ובחינה שוטפים ומתקדמים. 
בין לבין, הטיפול בגשר המיתרים עבר לטיפול אגף תושי"ה כבר בשנת העבודה 2023 והאגף אף השלים טיפול מקיף בגשר, לרבות חידוש מדרכות הזכוכית, חידוש מערכות התאורה, טיפול וצביעת מעקה הגשר, ובדיקות וטיפולים קונסטרוקטיביים נדרשים. העירייה אף טיפלה בשיקום גשר יגאל ידין, בשיקום גשר רבין, בשיקום גשרי כביש 20 בבית חנינה ובשיקום גשר הגבעה הצרפתית.
"תוכנית העבודה לשנת 2024 תעסוק בבחינת ובשיקום גשר עוזי נרקיס, ותקודם תוכנית העבודה המפורטת לשיקום מנהרות ליפתא".