כמעט ארבע שנים אחרי שנסגרה לקהל הרחב לצורך עבודות שדרוג, שהתעכבו בגלל הקורונה, בחודש אוגוסט תיפתח מערת צדקיהו מחדש לקהל הרחב. במתכונתה החדשה והמסקרנת המערה המרשימה, שלפי האגדות שימשה נתיב מילוט למלך האחרון של ירושלים, הפכה לאטרקציה תיירותית בסגנון חדר בריחה, וזאת בעזרת סרטונים, מציאות מדומה ופירוטכניקה. מופעי המוזיקה שהמערה היתה מזוהה איתם יתחדשו בעוד מספר חודשים.
5 צפייה בגלריה
מערת צדקיהו 2023
מערת צדקיהו 2023
מערת צדקיהו 2023
(צילום: פמ"י)

מערת צדקיהו המחודשת בירושלים הושקה לאחר שהייתה סגורה בשלוש השנים האחרונות לשיפוץ במטרה לשפר את התשתיות ולפתח את התוכן שמוצע באתר. פרויקט השיפוץ נוהל בידי המשרד ״תפנית ניהול בניה״ ותוכנן על ידי ורד סינגר ותמר קלפיש, ״תפנית תכנון ובינוי ערים״. כמו כן לפרויקט שותפות גם החברה לפיתוח מזרח ירושלים ומשרד ירושלים ומסורת ישראל שמימן את הפרויקט.

5 צפייה בגלריה
מערת צדקיהו
מערת צדקיהו
מערת צדקיהו
( צילום: פמ"י)

סודות מתחת לאדמה


מבחינת החוקרים והארכיאולוגים, מערת צדקיהו צופנת בחובה עד היום סודות רבים באשר לתפקודה ואפילו באשר לאורכה ולמיקומה, אם בכלל, של היציאה ממנה. לפי האגדות היא אמורה להיות עמוק מתחת לחומות ואיפשהו ביריחו. מבחינה תיירותית, האטרקציה הגדולה שהיתה בה עד לפני הקורונה היא המופעים המוזיקליים שניצלו את האווירה האפלולית והאקוסטיקה של המקום, אבל לא עוד.

קראו גם:

"ירושלים בעצם מיישרת קו עם טכנולוגיות של המאה ה־21 ועם הכיוון שאליו הולכים אתרי תיירות בעולם", מסבירים בחברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), שהובילו את המיזם בהשקעה שמוערכת בכ־30 מיליון שקל. המנהל האומנותי של המיצגים במערה, אדוארדו הובשר, מציין כי המדיות האלקטרוניות המתפתחות ללא הפסק משנות את הדרכים שבהן האדם מעבד מידע. "האתגר המרכזי הוא למצוא דרכים להגשת האתר בדרך של חוויה שמטביעה את חותמה והופכת אותו למשמעותי יותר, ממתגת ומבדלת אותו", הוא אומר.

5 צפייה בגלריה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
( צילום: פמ"י)

בפמ"י גם מוסיפים כי "תוצאות מחקר בין־לאומי שנערך לאחרונה הוכיחו שהכנסת מציאות רבודה כחלק מהדרך שבה מתווכים את המידע למבקר באתרי מורשת מניבה תוצאות יוצאות דופן. המחקר גילה ש־AR מגביר את מעורבות המבקרים ב־84% ומביא לביקורים חוזרים של 80%. המציאות הרבודה משפרת את הידע של המבקרים ב־7.5%, מטפחת קשר עמוק עם האתר ומגבירה את המרכיבים של חוויות טיול משמעותיות".
ואכן, אחרי השדרוג המבקרים ייהנו לא רק מהמראה הקרסטי שיצר הטבע, כשאליו נוספו גרזני החציבה של בני האדם, אלא גם ממופע מושקע בטכנולוגיית האימרסיב (ובעברית, עד שימציאו מילה למושג הזה: חוויה רב־חושית, שמקיפה את המשתתף מכל הצדדים), שממש משנה את חוויית התיירות. היא כוללת בין היתר הקרנת סרטוני אנימציה על קירות המערה, סאונד היקפי ודברי הסבר, שנשמעים במכשירים המופעלים לפי המיקום של המבקרים במערה, וירידה עד מעמקי האדמה מתחת לרחובות העיר העתיקה.


ותודה לקורונה


בפמ"י מסבירים שהעבודות במערה הן חלק מתוכנית כוללת לשדרוג אתרי תיירות שונים בעיר העתיקה ולהטמעת טכנולוגיות חדישות שיעניקו למבקר חוויה מסקרנת ומעניינת. העובדה שעולם התיירות נכנס להדממה למשך חודשים ארוכים בגלל מגפת הקורונה סייעה להאיץ את העבודות. "את הזמן שהאתרים היו סגורים ומסוגרים ניצלנו כדי לקדם את השיפוצים, לבנות ולייצר תוכן חדש ומעודכן, והציבור מוזמן להגיע כדי להתרשם מהתוצאות", אומר מנכ"ל פמ"י בני סאסי.

5 צפייה בגלריה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
אפקטים ויזואליים וקוליים מרשימים. הקרנות על קירות המערה
(צילום: פמ"י)

"החיזיון האור־קולי במערת צדקיהו והמיצב במציאות רבודה על טיילת החומות מצטרפים לאתרי הדגל שמובילים את שדרוגה של ירושלים העתיקה והתאמתה למבקרי המאה ה־21. בנוסף הנגשנו כ־6 ק"מ מסמטאות העיר לבעלי מוגבלויות תנועה ולכבדי ראייה, וניתן לנווט בהן באמצעות שתי אפליקציות חינמיות תוצרת ישראל".
שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "האתר הזה הוא אבן יסוד של ירושלים, מכאן מתחיל הסיפור שלנו. אני רואה חשיבות עצומה בכך שכל ילד יבקר כאן במהלך השנים בהן הוא לומד על ההיסטוריה שלו".
מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, אסף יזדי: "מיקומה של מערת צדקיהו חשוב ואסטרטגי. משרד ירושלים ומסורת ישראל משקיע מאות מיליוני שקלים בשותפות עם עיריית ירושלים בפיתוח פרויקטים כלכליים ותיירותיים במרחב, מתוך שאיפה להפוך גם את צפון אגן העיר העתיקה למרחב שוקק חיים למבקרים ישראלים ולתיירים מהעולם".

זהירות לא להחליק


מבחינת התוכן עשו יוצרי המופע במערה שימוש בהיסטוריה הייחודית שלה, שלפי החוקרים ממנה נחצבו אבני בנייה לבית המקדש, וכמובן באגדות היהודיות הקשורות בה. כך למשל, בעומקה של המערה יפגשו המבקרים את 'תולעת השמיר' האגדית, שבעזרתה נחצבו אבני מזבח מקדש שלמה, מכיוון שנאסר לחצוב אותן באמצעות כלי ברזל, וגם את חברי המסדר הסודי שמאמין שמכאן נחצבה 'אבן הראשה' הראשונה בהיסטוריה. ואיך אפשר בלי להצטרף למסעו של המלך שעל שמו נקראת המערה אל גלות בבל, ומשם עד לבנייתה המחודשת של ישראל לאחר 2,000 שנה בנכר - והכל מגיע כמו בחוויה קולנועית של תלת־ממד.

5 צפייה בגלריה
לא רק מתחת לקרקע. המיצגים שעל טיילת החומות
לא רק מתחת לקרקע. המיצגים שעל טיילת החומות
לא רק מתחת לקרקע. המיצגים שעל טיילת החומות
( צילום: פמ"י)

אפילו את הסיפור על דמעותיו של צדקיהו הצליחו להמחיש כאן באופן ציורי. אך כאן לא מדובר בטכנולוגיה מתקדמת אלא בניצול של נביעת מים מאחד הקירות בתחתית המערה. על הקיר מוקרן סרטון אנימציה של עין גדולה, וממרכזה, הפלא ופלא, מטפטפות הטיפות. בהחלט מקסים ומרגש, רק שימו לב שלא להחליק, שכן העין אולי וירטואלית אבל המים כאן אמיתיים לגמרי וזולגים גם על שביל ההליכה המסומן. הכל כאן עשוי ומופק ומרשים, אבל יש לציין כי הדרך למטה הרבה יותר מרתקת ומסקרנת מהדרך חזרה ליציאה. הסרטונים וההפעלות הם רק בצד של הירידה, והעלייה גם פחות נעימה, כי מן הסתם תמיד קשה יותר לעלות, אבל גם יותר משעממת. אז גם אחרי כל החידושים והשדרוגים יש עוד מקום לשפר.

מציאות רבודה על החומות


גם מעל לקרקע השקיעו בפיתוחים טכנולוגיים ובדמויות של שומרי חומות וירטואליים מתקופות זמן שונות, שלוקחים את המבקרים לסיור, מספרים להם על ההיסטוריה של האזור ועל החומות, שגם הן אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הדמויות, שבנויות בגודל אדם בטכנולוגיה של הדפסת תלת־ממד, מעוצבות בקפידה ומבוססות על מחקר היסטורי.
השימוש החדשני בטכנולוגיה של מציאות רבודה מספק מעין הדרכה למבקרים באמצעות אפליקציה חינמית שטוענים בה את הטלפון הנייד בקופות הטיילת. לכן מי שחושב להשאיר את הטלפון בבית ולהתנתק כדי לטייל, כדאי שיחשוב פעם נוספת.
פורסם לראשונה: 18:37, 10.07.23