תיאורים לא פשוטים נשמעים לאחרונה בבית המשפט המחוזי בעיר בנוגע להתנהלותו של בכיר העירייה לשעבר מאיר תורג'מן. לפני יותר משנתיים הוגש נגד תורג'מן כתב אישום חמור בגין לקיחת שוחד בסך כולל של 350 אלף שקל, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס וכן גניבה בידי מורשה בסך כ־60 אלף שקל, כל זאת בעת שכיהן כסגן ראש עיריית ירושלים.
1 צפייה בגלריה
מאיר תורג'מן
מאיר תורג'מן
מאיר תורג'מן
(צילום: יריב כץ)
עדותו של יושב ראש הוועדה לשימור אתרים בזמנו, תמיר ניר, המתפרסמת עתה לראשונה, מספקת הצצה לדרמה שמאחורי הקלעים, כאשר תורג'מן ביקש על פי הנטען לקדם מיזמי נדל"ן שונים, אחד מהם הוא מבנה הדואר ברחוב יפו שמוגדר לשימור מלא.

מונומנט ייחודי


"מדובר בבניין מאוד יפה, מאוד מיוחד, שנבנה בתקופה שהבריטים היו כאן", סיפר ניר בעדותו, "בניין יוצא דופן בירושלים, ולכן הוא הוגדר לשימור מחמיר כאחד מאותם מאה מונומנטים. במקרה הזה, הבקשה שהוצגה בפנינו באותה ישיבת הכנה היתה על שני דברים: לפתוח חלונות בבניין שנסגרו במהלך השנים, זאת אומרת להחזיר את המצב לקדמותו, ולקחת חלון אחד בקומות הקרקע ולהפוך אותו לדלת כדי לייצר כניסה למלון חדש שרצו לעשות בחלק האחורי של הבניין.

קראו גם:

"מדובר בבניין שיש לו תב"ע והוא מוגן על ידי תב"ע לשימור, אז ברור שאי אפשר לעשות בו שינויים חיצוניים כאלה ואחרים", ציין ניר בעדותו, והוסיף: "בדיעבד התברר שהיזם הגיע עם בקשה הרבה יותר מרחיבה, הרבה יותר גדולה".

"צרחות על מנהלת המחלקה לשימור"


על מה שקדם לדיון בתוכנית המדוברת בוועדת השימור מספר הבכיר כך: "קיבלתי טלפון ממאיר תורג'מן, טלפון מאוד סוער שבו הוא ביקש ממני לאשר את הבקשה. אמרתי לו שבשביל זה יש את הוועדה ושאני לא יכול לאשר מראש.
"תורג'מן לחץ, הוא רצה שאני אבוא אליו ללשכה ואמר שהוא יושב שם עם היזם וכמה חשוב לאשר את הבקשה הזאת.
"אני לא הסכמתי להגיע ללשכה שלו. אני בכלל נמנע ככל האפשר מפגישה עם יזמים לפני הוועדה. היזם אמור וצריך להציג את כל טיעוניו בוועדה ותפקידנו לקבל החלטה, לא מראש ולא לסגור שום דבר עוד לפני שהתחילה. רציתי שהכל יהיה שקוף ופומבי מול כולם, כאשר היזם יכול לומר את מה שיש לו להגיד בוועדה... מאוד לא אהבתי את זה.
"אחרי שעתיים קיבלתי טלפון ממנהלת מחלקת השימור, שהיתה מאוד נסערת. היא אמרה שתורג'מן הזמין אותה אליו ללשכה. הוא היה עם היזם וצרח עליה ואיים עליה ודרש שהיא תאשר - דפוס שחזר על עצמו פעמים רבות לאורך הקדנציה".

"איים בצורה ברורה"


כאשר התבקש בבית המשפט לתאר את התנהגותו של תורג'מן, ענה ניר שמדובר ב"דפוס של איומים, צעקות, יחס אלים כלפי העובדים שהיה מאוד קשה לשמוע ולהכיל... הרגשתי את הרעד בקול שלה (של מנהלת מחלקת השימור; ל"ת), את הפחד מהסיטואציה ומהאיום שהיא צריכה להכפיף את דעתה המקצועית".
"תורג'מן איים בצורה ברורה שוב ושוב על עובדי המחלקה לשימור ועל האדריכלים - שהם יפוטרו, שהוא יסגור את המחלקה. כל הדברים האלה מגובים במכתבים שהוצאתי, בשיחות אינסופיות שלי עם ראש העיר על כך.
"עם כל הכבוד לרצונות של מאיר תורג'מן, אי אפשר לפטר, לסגור ולבטל – זה לא מתאים, לא נכון ולא חוקי", כך סיכם ניר את דבריו בבית המשפט.
מאיר תורג'מן סירב להגיב על הדברים.