כשאמנות ודת מתנגשים: מוזיאון האסלאם צנזר את עבודתה של האמנית והאוצרת שולה קשת בתערוכה מחשש לפגיעה ברגשות הציבור המוסלמי. "ההתנהגות כלפיי היתה פטרונית ולא מקצועית", היא זועמת.
2 צפייה בגלריה
היצירה שנפסלה
היצירה שנפסלה
היצירה שנפסלה
(פרטי)

בגלל דמות אישה


לצד שלל עיסוקיה כאוצרת ועורכת, מנכ"לית תנועת 'אחותי' למען נשים בישראל ומושב במועצת עיריית תל אביב יפו, קשת היא יוצרת שעוסקת בין היתר ברקע האישי שלה. קשת היא ממוצא איראני, צאצאית לקהילת אנוסי משהד באיראן, קהילה יהודית שאולצה להתאסלם אך שמרה על יהדותה בסתר. "נושא האסלאם צרוב אצלי בזכרון המשפחתי, בשל ההיסטוריה במשהד", היא מספרת, "בין אם זה השמות המוסלמים במשפחה המורחבת בין אם זה הלבוש ולכן הסקרנות שלי, גם כפמיניסטית מזרחית וגם כיהודיה לנושא. הכל מתנקז לכך שהאמנות האסלאם היא אחד ממקורות ההשראה והחיבור עם אמנות יהודית מזרחית בארצות האסלאם".
לפני כשבועיים נפתחה במוזיאון האסלאם תערוכת שטחים בשם "גלגולו של קסם המזרח" מדובר בתערוכה שאוצרת נעמה ברוש, ובה מוצג מבחר שטיחים אסלאמיים מאוסף המוזיאון, מהיפים והמפוארים שנארגו במדינות האסלאם. שטיחים אלו, שנועדו לשימוש בארמונות השליטים, הם בני יותר מארבע מאות שנים ושבמוזיאון מגדירים את השתמרותם כלא פחות מנס.
לצד השטיחים העתיקים הוצגו עבודות אמנות שמתכתבות עם המוצגים. אחת מהאמנים שהיו אמורים להציג את עבודתם היא קשת, "אני מוצאת את האמנות האסלאמית והחיבורים שלה לאמנות היהודית בארצות האסלאם, כאחד ממקורות ההשראה ליצירה שלי", סיפרה השבוע קשת. "מתוך כך, יצרתי סדרה של יצירות העוסקות בדיוקן עצמי עם שטיח שהוצגו בתערוכות שונות.

2 צפייה בגלריה
תדהמה וכעס. שולה קשת | צילום: פרטי
תדהמה וכעס. שולה קשת | צילום: פרטי
תדהמה וכעס. שולה קשת | צילום: פרטי
(פרטי)

"לאחרונה פנו אלי ממוזיאון האסלאם ובקשו להציג את היצירה 'חולת אהבה' בתערוכה החדשה. הסכמתי ומוביל של יצירות אמנות מטעם המוזיאון אסף את היצירה. להפתעתי לאחר ימים ספורים התקשרה אלי אחת מאוצרות התערוכה והודיעה לי שהיצירה לא תופיע בתערוכה. שאלתי מה הסיבה והיא טענה שהם חוששים שדמות של אישה על השטיח, שלטענתה הוא שטיח תפילה, תפגע ברגשות של מוסלמים".
לטענת קשת, כל ניסיון לנהל שיח מצידה נתקל בתגובה לא נעימה, "דיברתי עם האוצרת שביקשה ספציפית את היצירה הזאת והיא גם זו שצינזרה אותה בגלל דמות של אישה. היא נזפה בי על רצוני לדעת פרטים נוספים, מה בדיוק נאמר ומי אמר.
יש לי כבוד רב לדת ולקהילות האסלאמיות ואין ביצירה שלי, שעוסקת בזהות אתנית ומגדרית, בתרבות שבאה מן המזרח ועוד, שום דבר שנועד לפגוע בציבור המוסלמי. הופתעתי, שרוב רובו של צוות מוזיאון האסלאם, המינהלי והאמנותי, הוא יהודי והמיעוט מוסלמי. לצערי, ההתנהגות כלפיי היתה פטרונית ולא מקצועית מהרגע שהיצירה שלי נלקחה ממני. נותר לי לקוות שהיצירה לפחות תחזור אלי בשלום".

"ההחלטה התקבלה בלב כבד"


ממוזיאון האסלאם נמסר בתגובה: "המוזיאון לאמנות האסלאם הוא מוסד תרבות שמקדש רב תרבותיות, סבלנות וסובלנות כלפי האחר. שלל תערוכות ופעילויות תוכן מתקיימות במוזיאון שעיקרן הרחבת הדעת כלפי התרבויות המתקיימות במקום הזה ביחד.

קראו גם:

"אכן, המוזיאון לאמנות האסלאם פתח באחרונה תערוכה חדשה ובמרכזה עשרות שטיחים נדירים בני כ-400 שנה מאוסף המוזיאון שמקורם בארצות האסלאם. השטיחים המוצגים הינם בעלי דגמים ועיטורים שונים (גאומטריים, פרחוניים, מדליונים, גן עדן ושטיחי תפילה) שמעידים על התקופה והאזור בהם נוצרו. לצד השטיחים בחרנו להציג עבודות אמנות עכשווית של אמנים ישראלים המתכתבות צורנית עם השטיחים השונים ובמקביל עוסקים בדימוי השטיח בעבודותיהם, כסמל לבחינת הזהות האישית, התרבותית והלאומית. בתערוכה יציגו אמנים שונים בהם: טל שוחט, פאטמה אבו רומי, פאטמה שנאן, תמר שפר, עידו מיכאלי ועוד.
"עבודתה של שולה קשת, אמנית רבת זכויות בתרבות הישראלית, הייתה מיועדת אף היא לתצוגה במוזיאון. העבודה מציגה את דמותה של האמנית המוגדר על פי הז'אנר של אמנות האסלאם כשטיח תפילה. לצערנו הרב, לאחר התייעצויות רבות עם מומחים לאמנות האסלאם, כמו גם אנשי דת (גם לא מוסלמים), יש בעבודה זו בכדי לפגוע עמוקות ברגשות הציבור המוסלמי הפוקד את המוזיאון, מעשרות אלפי התלמידים ועד מבוגרים. בשל כך התקבלה בלב כבד ההחלטה שלא להציג את העבודה בתערוכה".