בית משפט השלום בעיר פרסם לאחרונה פסק דין חשוב שמגן על חופש הביטוי וקובע כי שלטים פרטיים אינם טעונים רישוי ואגרה.
1 צפייה בגלריה
השלט שהגיע לבית המשפט
השלט שהגיע לבית המשפט
השלט שהגיע לבית המשפט
(צילום: יונתן סורוצ'קין)
הפרשה המוזרה שנחשפה לראשונה על ידי העיתונאי אבישי גרינצייג, החלה ב־2019 כאשר פקחים הגיעו לביתו של יונתן סורוצ'קין, פעיל ציבור התומך בקפיטליזם ומתנגד לסוציאליזם. עובדי העירייה טענו כי יש להסיר את השלט שהוצב במרפסת הבית שעליו נכתב: "אהב את המלאכה ושנא את הההסתדרות". לטענתם, עבור תליית השלט לא שולמה אגרת רישוי, וגם לו היה מבקש כן הדבר לא היה מתאפשר כיוון שהשלט "מהווה פגיעה ברגשות הציבור".
לתדהמת סורוצ'קין, עובדי עירייה טיפסו למרפסת ביתו ללא אישור, הסירו את השלט וגם השאירו לו קנס לתשלום. כאשר המקרה הגיע לבית המשפט, טען פעיל הציבור כי מדובר באכיפה בררנית, אבל השופטת יעל ענתבי שרון כתבה כי היא "לא סבורה כי במקרה זה עלה בידי הנאשם לבסס טענה עובדתית שלפיה האכיפה נגדו נעוצה היתה בשיקולים זרים, מניע פסול או שרירותיות". עוד בחדשות:
מצד שני, בית המשפט קבע כי הקריאה לשנוא את ההסתדרות, על משקל המשנה בפרקי אבות "אהב את המלאכה ושנא את הרבנות", חוסה תחת חופש הביטוי. בפסק הדין נקבע: "אין מדובר בביטוי חריג או קיצוני שניתן לשייכו לקבוצת הביטויים 'המסיתים'. נראה כי הוא אינו מיועד לשכנע לעשות מעשה אלא לכל היותר לגבש דעה נגד אופן ההתארגנות 'ההסתדרותי'".
סורוצ'קין אמר השבוע ל-mynet ו"ידיעות ירושלים": "לקח ארבע שנים למשפט להוכיח את המובן מאליו שהעירייה צריכה לשמור על חופש הביטוי וזכות הקניין של תושביה ומותר לי לתלות שלט במפרסת. זה דבר כל כך אלמנטרי.
"הייתי מצפה שאחרי שהפקחים תלשו את השלט בכוח הם יפוטרו והעירייה תתנצל ותפצה אותי. במקום זה היינו צריכים ללכת לבית המשפט שהוא ישפוט את המובן מאליו שיש חופש ביטוי וזכות קניין".