1 צפייה בגלריה
השלט שהורד. האם הנושא יגיע עד ל'עליון'? צילום: יונתן סורוצקין
השלט שהורד. האם הנושא יגיע עד ל'עליון'? צילום: יונתן סורוצקין
השלט שהורד. האם הנושא יגיע עד ל'עליון'? צילום: יונתן סורוצקין
האם לעירייה היה מותר להוריד שלט שנתלה במרפסת של בית פרטי ויצא נגד ההסתדרות? זו בדיוק השאלה שעליה אמור לענות בקרוב בית המשפט.
יונתן סורוצקין (37) מנחלאות הוא בעל הנכס שממנו הורד השלט בידי פקחי העירייה. כעת, לדבריו, הוא הצליח לגייס 45 אלף שקל במימון המונים ובכוונתו להגיש תביעה נגד העירייה. "אם העירייה יכולה להגיע לאדם פרטי ולהוריד לו שלט שתלה במרפסת ביתו, כנראה עניין חופש הביטוי לא מספיק חזק בפסיקה".
הכל התחיל ביוני האחרון, אז החליט סורוצקין לתלות במרפסת ביתו שלט שמתנגד לעבודת ההסתדרות, שעליו נכתב: "אהוב את המלאכה, שנא את ההסתדרות". לדבריו, "פתאום, באמצע יום עבודה, מתקשר אלי פקח מטעם העירייה ומבקש ממני להוריד את השלט כי 'אסור לתלות שלטים בירושלים'. מאוד הופתעתי כי כל העיר היתה מוצפת בשלטי תעמולה כאלה ואחרים, וסירבתי לעשות זאת. למחרת התקשר אלי פקח אחר ואמר לי שהשלט שלי פוגע ברגשות הציבור ושאם לא אוריד אותו הוא יבוא עם מנוף ויוריד אותו. כעסתי מאוד כי לא הבנתי על איזה ציבור הוא מדבר, הרי ההסתדרות היא גוף עות'מאני, לא 'הציבור'. חוץ מזה - פקחים לא רשאים לקבוע מה פוגע ברגשות הציבור ומה לא".
עיקרי הפרשה
יוני 2019: תליית שלט נגד ההסתדרות במרפסת בנחלאות לאחר כמה ימים: פקח דורש מסורוצקין להוריד את השלט שבוע אחר כך: בעזרת מנוף של העירייה השלט מורד באותו יום: סורוצקין מקבל קנס על המעשה השבוע: גיוס 45 אלף שקל מהרשת לצורך הגשת תביעה
אלא שלאחר כמה ימים מאבק העירייה בשלט עלה מדרגה. "גם קיבלתי מכתב מהיועץ המשפטי של כיכר ספרא, שאמר שהשלט שלי הוא הסתה. עוד הוא כתב ש'העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להוריד את השלט'. יומיים אחר כך הגיעה העירייה עם מנוף, נכנסו לי למרפסת, חדרו לשטח הפרטי שלי, הורידו את השלט ולקחו לי אותו. במקביל החליטו לקנוס אותי".
ברגע זה החליט סורוצקין לצאת למאבק למען חופש הביטוי האזרחי. לטענתו, זוהי זכות בסיסית של האזרחים להביע את דעתם האישית במרחב הציבורי.