סערה בתיכון בגבעת רם: הורי התלמידים של שכבת י"א בתיכון ליד"ה (ליד האוניברסיטה) התבשרו בסוף השבוע כי ביום ראשון הקרוב תתקיים במוסד הלימודי שיחה עם ארגון השמאל 'פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני'. מהלך זה גרם לתרעומת בקרב חלק מההורים שמתנגדים למהלך. כמו כן, ארגוני ימין הצהירו כי בכוונתם לסכל את קיום השיחה בדרכים שונות ובין היתר לקיים הפגנה.
1 צפייה בגלריה
תיכון ליד"ה
תיכון ליד"ה
תיכון ליד"ה
(צילום: שלומי כהן)
"אין לזה מקום במסגרת חינוכית"
אב לבן בשכבת י"א סיפר בשיחה עם mynet ירושלים: "בעיני זה בזוי. זה לא עניין של שמאל וימין, זה עניין של ערכים. יש לי חברים שנפלו בצבא ואני מכיר משפחות שאיבדו את היקירים שלהם בפיגועים. אי אפשר להשוות בין כאב וצער של משפחה שכולה למשפחות פלסטיניות שאיבדו את בנם שנהרג בשל מעורבותו בפיגוע טרור. לפורום יש מתווה פוליטי מאוד ברור, ומנגד לא מביאים לתלמידים את הדעה מהקצה השני כדי לאזן את התמונה. הכל בשם 'חופש הביטוי', צריך לזכור שהחופש ניתן כל עוד לא פוגעים בזולת. ומבחינתי זה פוגע בערכים עליהם התחנכתי ואותם אני מנחיל לבן שלי. מכעיס אותי יותר שאפילו לא ידעתי על זה מראש מטעם בית הספר, נחשפתי לזה משמועות".
"החברות הכי טובות שלי נפלו בפיגוע הראשון בקו 18", הוסיפה אם אחרת לתלמידה בשכבה, "ילדה בת 10 וילדה בת 12 שנסעו בחנוכה לראות סרט בעיר וחזרו בקו שהתפוצץ. מגיל קטן זה מלווה אותי. לא מדובר בסתם ערבים תמימים שישבו באוטו ושיהודים באו והחליטו להרוג אותם, מדובר במחבלים שהתכוונו לרצוח יהודים חפים מפשע שלא עשו להם דבר, שנרצחו על עצם היותם יהודים.
"הילדים האלה צריכים להתגייס לצבא בשנה הבאה. אני לא מוכנה שהבן שלי שרוצה להתגייס ליחידה מובחרת ישמע את שטיפות המוח האלה. שיתנו לו את האפשרות לבחור אם הוא רוצה או לא. חוץ מזה – למה מכניסים פוליטיקה אל בית הספר?".
אם נוספת אמרה בשיחה עם mynet ירושלים: "אני לא חושבת ששכול של מחבלים שקול לשכול שלנו במדינת ישראל, ואני לא חושבת שצריך לתת לזה במה, בטח שלא במסגרת חינוכית בבית הספר. שיעשו פעילויות במתנ"סים אחר הצהריים ומי שרוצה שילך ויקשיב להם. אני לא אוהבת שמאכילים את הבת שלי בכפית השמאל הזו בכוח, אין לזה מקום במסגרת חינוכית, זו דעתי. בית הספר מתפאר בזה שהוא נורא פלורליסטי ומוכן לשמוע דעות שונות – בשנה שעבר התלמידים ניסו להביא את בן-גביר, והם סירבו. אני גם לא חושבת שצריך להביא את בן-גביר, אבל למה את המשפחות הללו כן ואת בן-גביר לא?
"אנחנו גם יודעים על ארגוני ימין שמתכוונים לקיים הפגנה מחוץ לבית הספר בשעות הפעילות ויש תלמידים שמתכוונים להצטרף להפגנה. משום מה, המנהל נחוש בדעתו לקיים את המפגש הזה בתוך כותלי בית הספר".
נזכיר כי רק לפני כחודש ביטל תיכון 'בויאר' מפגש דומה לאחר איום של פעילי ימין לקיים הפגנה מחוץ לבית הספר נגד המפגש. ביום שלפני האירוע, כתבו המנהלים לתלמידים כי הוחלט לדחות את המפגש למועד מאוחר יותר: "לאחר שיחות רבות איתכם הרגשנו שבשלב זה, חלקכם לא בשלים ופנויים למפגש שמהותו הקשבה ודיאלוג".
תגובת מנח"י ומשרד החינוך: "הפעילות של מפגש עם פורום המשפחה הינה אחת הפעילויות שכלולה בתכנית הערכית של תלמידי התיכון שבמהלכה הם נחשפים ופוגשים קבוצות שונות בחברה. לתלמידי יב', למשל, ישנה פעילות של מפגש עם יהודים החיים בחברון. יודגש ויובהר שהפעילות לא נכפית על אף תלמיד ואם ישנם תלמידים שאינם מסכימים להשתתף במפגש הפורים אז מכינים עבורם פעילות חינוכית חלופית".
מנהל בית הספר, ארז הקר מסר: "ביום ראשון הקרוב תתקיים פעילות בשכבה ה', שכוללת מפגש עם נציגים מפורום המשפחות השכולות. במסגרת המפגש יגיעו לבית הספר שלושה בני משפחה ששכלו את יקיריהם מהצד היהודי ושלושה פלסטינים שאיבדו בני משפחה שלא היו מעורבים באלימות. אנו מקיימים את הפעילות הזו מדי שנה בשכבה יא' כחלק מההיכרות עם החברה הישראלית לאורך שנות התיכון. מדובר במפגש מורכב ולעיתים מערער, שמעורר שיח בתוך הכיתות, אך לאור הניסיון שלנו הוא שיח חשוב, מעניין ומפרה.
"לצערנו, לקראת הפעילות השנה, התפרסמו ברשת פוסטים בוטים, שקריים, מסיתים ואלימים כנגד הפעילות וכנגד בית הספר. כמו כן, התפרסמה מודעה על הפגנה המתוכננת להתקיים מול הכניסה לבית הספר בזמן הפעילות, בהשתתפות איתמר בן גביר.
"לאור הביטויים האלימים עידכנו את משטרת ישראל וקצין הביטחון האחראי על בית הספר והם יתנו את המענה המתאים. אמנם ישנם הורים שהביעו התנגדות ביחס לפעילות זו, אולם מועצת ההורים הביעה תמיכה מוצהרת בקיום המפגש במסגרת העיסוק שלנו בחברה הישראלית".
יו״ר הבית היהודי וסגנית ראש עיריית ירושלים חגית משה מסרה בתגובה: ״מדובר באירוע מעוות ולא ראוי, שאסור שבכלל יעלה על דעת צוות חינוכי בישראל ובטח ובטח בירושלים. אני קוראת לתלמידי בית הספר והוריהם להחרים את הפעילות ולמחות נגד קיומה. אסור לנו לקחת חלק בטשטוש הגבולות המוסריים שבין טוב ולבין רע״.