מאז 7 באוקטובר עשרות נשים חרדיות משכונת 'שערי חסד' ועשרות גברים המשתייכים לחסידות קרלין מסייעים לחקלאים בדרום. "יצאנו לפרדס ליד גן יבנה מטעם פרויקט 'לשתף עצמנו' ו'גיל לעד למען סולידריות חברתית'", סיפרה השבוע ברכה וינברג, תושבת שכונת שערי חסד. "היינו בערך 40 נשים שארגנו את האוטובוס, אבל הם סבסדו לנו אותו".
1 צפייה בגלריה
חסידי קרלין במהלך קטיף בדרום
חסידי קרלין במהלך קטיף בדרום
חסידי קרלין במהלך קטיף בדרום
(צילום: פרטי)

כשהן הגיעו לשדה ובו עצי הקלמנטינות הצטרפו אליהן נשים חילוניות לעבודת הקטיף. "הרעיון היה גם ליצור שיח וגישור, לראות שאנחנו יותר דומות משונות", אומרת וינברג. "לא אגיד לך שגישרנו על פערים, אבל נוצר שיח. דיברנו איתם תוך כדי קטיף, דיברנו על החוויות, על השיתוף, וכל אחת על הנשיאה בנטל שלה. "הקטיף עצמו היה ממש מהנה. היה נחמד לי להבין מה קורה לקלמנטינה עד שהיא מגיעה אליי לצלחת".
למה הלכתן לקטיף?
"רצינו להיות שותפים בנטל. אמרו לנו שצריך את זה אז אנחנו מתייצבות. אנחנו תורמות בכל דרך אפשרית. פתחנו חמ"ל בשערי חסד, הנערות שלנו הגיעו לעזור בזמן הפנוי, ליוויתי למקווה נשים שפחדו לצאת, הכנו ארוחות ועוד דברים קטנים. הקטיף היה באמת לבוא ולתרום איפה שאפשר. לצד לימוד התורה, לאישה חרדית יש הרבה מגבלות, ופה התאפשר לתרום את החלק שלנו במסגרת המגבלות שלנו".

עוד בחדשות:

מתברר כי מספר ימים לאחר שהחלה המלחמה הוקם פורום חדש בשם 'אחים לעורף', שגיבש ואיחד מערך של יוזמות עצמאיות להתנדבות וסיוע בציבור החרדי. אחת הפניות הראשונות של הפורום נועדה לסייע בעבודת הקטיף בדרום. "יש כל כך הרבה שדות בלי פועלים, והסחורה מתקלקלת והחקלאים ניזוקים", אמר השבוע חסיד קרלין שהעדיף שלא להזדהות בשמו. "הגיעו לשם אנשים שאין להם שום מושג בחקלאות ועשו מה שאמרו להם, שמו מוזיקת רקע חסידית ועבדו 5-4 שעות".
היוזמה, שכללה בתחילה עשרות מתנדבים, צמחה בהמשך למאות גברים ונשים שנרתמו, תוך הקפדה על הפרדה וצניעות, כדי לסייע לחקלאים. "זה מרומם את הלב. לא חשבנו שנאסוף עגבניות שרי וכך נעזור לישראל", אמר נציג החסידות. "אנחנו עוזרים לחקלאים שלא יתמוטטו ולמחירים שלא יעלו וגם לעזור ליהנות מטוב הארץ. אנשים אצלנו ראו בזה חוויה מאוד מיוחדת. הם אנשים שלא חשבו אף פעם שהם יקטפו ירקות".

"מרגישים מחוברים"


"כל מי שלא לומד בכולל ובישיבה נרתם", הוא ביקש להדגיש. "אנחנו לא עומדים מנגד. אנחנו מרגישים מחוברים, כואבים את הכאב ועושים מה שאפשר בצורה הכי טובה שיש. זו אחדות, וזה שזה מתמשך זה אתגר עוד יותר גדול. כל כך הרבה אנשים נופלים, כל כך הרבה פצועים, והקהילה שלנו לוקחת חלק בפעילות הזו בכל דרך שהיא".
פורסם לראשונה: 08:09, 10.01.24