האם בית ספר 'יד המורה' בירושלים ייסגר? אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון ההורים חוששים שזה יקרה ובקרוב.
כבר שנים ששכונת רמות אשכול בה שוכן המוסד החינוכי הוותיק נמצאת במגמת התחרדות הולכת וגוברת. מספר התלמידים החילונים שזקוקים לבית הספר הלך וירד. בית הספר, שמוגדר על אזורי, קלט תלמידים משכונות אחרות אבל בעקבות שינויים בצוות מתקשים כעת במוסד לגייס תלמידים.
"אנחנו במאבק על בית הספר ולצערנו לא בפעם הראשונה", אמרה נציגת ההורים עינבל פלקון, אם לתלמיד כיתה ב'. "זה מוסד ירושלמי מאוד ותיק ומאוד מוערך ובשנים האחרונות מרגישים אותו גווע. זה שילוב של שינוי של הנהלה, כשהמנהלת הוותיקה יצאה לפנסיה יצאו עוד אנשי צוות אחריה והיתה הידרדרות בהרשמה. השכונה התחרדה וגם יש תחרות בגבעה הצרפתית, שם יש 2 בתי ספר מאוד טובים. גם פסגת זאב התחזקה עם מסגרות חינוכיות, וגם המתנ"ס עשה מהלך בשביל להשאיר את המסגרות בפסגה כדי שלא יצאו החוצה.
"לפני שנתיים בקושי הצלחנו לפתוח כיתה א', זה היה כשהבן שלי עלה לכיתה א'. מאוד נלחמנו ובסוף פתחנו כיתה א' עם 12 נרשמים. השנה לא הצלחנו לפתוח כיתה א'".
הכיתות אוחדו
בשנה שעברה בית הספר איחד לשכבה דו גילאית, את כיתות ב' עם ג' ואת כיתות ד' עם ה'.
"זה די חריג", מודה פלקון. "הבאנו נציגים של משרד החינוך לבית הספר והראינו להם את הלמידה הדו גילאית והם היו מאוד מרוצים. נתנו טיפולים רגשיים לכל הילדים בגלל המלחמה והם נותנים ומשקיעים מעל ומעבר. אנחנו רואים את זה, ההורים, אנחנו נגמרים נזה שאולי הוא יסגר", היא אומרת בתסכול.
"כל הזמן היו תהליכים של חשיבה פנימית, איך אפשר להביא ילדים ולהביא הסעות והשנה פתאום אנחנו מגלים שמישהו החליט שלא פותחים הרשמה לכיתה א' וגם לא מנסים לפתוח. אנחנו יודעים שברמה של כיתות התקשורת כן יש ביקוש לכיתה א'. אני באה מפסגת זאב וכמוני רוב האוכלוסיה של בית הספר כי אנחנו אוהבים אותו".
בחינוך המיוחד חוששים
זהו אינו מאבק ההישרדות הראשון של המוסד שהוקם לפני 55 שנים. תחילה הוא שימש כבית ספר יסודי ממלכתי אשר שירת את ילדי שכונות רמות אשכול, גבעת המבתר ושמואל הנביא. עם השנים מרבית התלמידים בבית הספר הגיעו מפסגת זאב והיום כמעט אף תלמיד אינו מתגורר ברמות אשכול. בשנת 1996 בית הספר עמד על סף סגירה, עד אשר ד"ר יאיר סמוכה הציע להפוך אותו לבית ספר בתחום השילוב.
"השילוב ביד המורה זה שילוב של ילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך", מפרטת פלקון, "הם משתלבים בטקסים, עושים פעילויות ביחד והם חלק מהשכבה. יש גם מה שנקרא 'שילוב הפוך', החינוך הרגיל נכנס לכיתות תקשורת. ההורים של החינוך המיוחד ממש חוששים שלא תהיה את המסגרת הזו".
מאז ועד היום בית הספר 'יד המורה' מהווה פנינה ירושלמית בתחום זה", טוענים ההורים. השילוב מתבטא בהווי בית הספר ולא רק ברמה הלימודית. ואכן בית הספר זכה בפרסים מטעם משרד החינוך.
קראו גם:
להעביר או לאחד
כעת לומדים במקום 62 תלמידים - מחציתם בכיתות תקשורת. ביום ראשון השבוע התקיימה שיחה של נציגי ההורים, הצוות ומנהלת בית הספר עם יו"ר מנח"י ועם האחראי על בתי הספר היסודיים, המפקחות ועוד גורמים. בשיחה הובהר שבית הספר יפעל בשנה הבאה עם זאת טענו הגורמים כי לפי סקרים שערכו אין ביקוש להרשמה ולכן במנח"י עומדים על כך שלא לפתוח הרשמה לכיתות א'. ההורים הביעו את אי הסכמתם להחלטה ודרשו לפתוח את ההרשמה. "אמרו שאין ביקוש אז לא פותחים", טוענים ההורים. "כששאלנו איך הם יודעים כי רק עכשיו החלה הרשמה ושבחינוך המיוחד תמיד יש ביקוש, הם פשוט אמרו שאף אחד לא רוצה".
אלו הצעות עלו?
"היו המון הורים מפסגת זאב שאמרו שהם לא משאירים את הילדים בגלל שקשה להם לצאת מהשכונה ואין הסעות, אז הצענו לחבר את ההסעות להסעות של רנה קסין שנמצא ממול. דיברנו על לחזק את הקשר עם גן הילדים 'בית הילדים', שיהיה ברור שמבית הילדים עולים ליד המורה. דיברנו גם על להעתיק את בית הספר לפסגת זאב, אבל לא התקבלה שום החלטה".
במכתב שנשלח לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, מבקשים ההורים, בין השאר: לפתוח מיידית את ההרשמה לכיתה א', הסעות, להתאחד עם בית הספר יאנוש קורצ'ק, ולמתג את 'יד המורה' כבית ספר פלורליסטי על מנת למשוך קהל מסורתי.
"המסר הוא שכל עוד יהיו תלמידים שרוצים ללמוד ביד המורה יאפשרו זאת ובית הספר יתמך על ידי משרד החינוך, אבל בפועל נראה שהם לא מאמינים שהוא יכול להתאושש בשנים הקרובות", מסכמת פלקון. "אנחנו כמובן נמשיך להיאבק על בית הספר החשוב הזה".
מעיריית ירושלים נמסר כי היא "רואה במודל השילוב בבית ספר ׳יד המורה׳, מודל ערכי וחינוכי חשוב. בשנים האחרונות מספר הנרשמים לבית הספר הלך ופחת, דבר שהוביל לכך שלא היה רישום לכיתה א׳. עיריית ירושלים פועלת כדי שתלמידי בית הספר ימשיכו לקבל חינוך איכותי ומיטבי תוך קיום דיאלוג רציף עם קהילת ההורים והצוות החינוכי".