הפארק, הקברים והמתיחות שגוברת: בית משפט השלום דחה בקשה שהוגשה על ידי ״הוועד לשמירה על בתי הקברות המוסלמים״ לדחייה בביצוע העבודות לבניית פארק ציבורי חדש סמוך לשער האריות. הפארק נבנה ביוזמתן של עיריית ירושלים ורשות הטבע והגנים. לפני כשבוע פרצו הפרות סדר אלימות ועימותים קשים עם כוחות המשטרה, לאחר שעצמות אדם וקברים אותרו במהלך העבודות.
1 צפייה בגלריה
הקברים
הקברים
הקברים
(צילום: mynet)
העצמות כאמור התגלו במהלך עבודות הפיתוח, אותן מקיימת עיריית ירושלים להקמת פארק ציבורי. במהלך הפרות סדר שפרצו במרחב על רקע כוונת העייריה להמשיך את העבודות הוצתה מכולה ונרשמו עימותים קשים עם כוחות משטרה. גורמים מוסלמיים ביקשו מבית המשפט כי יוציא תחתיות צו מניעה לביצוע העבודות.
השופט דניאל דמביץ כתב בהחלטתו: ״פעולות התבעת סופגות פעולות סיכול דוגמת שריפת מכולת הציוד של הקבלן בשטח. הדברים מדברים בעד עצמם. המעט שניתן לומר בהקשר זה הוא כי התובע הוא זה הבוחר אילו ראיות להביא בפני בית המשפט ואיזה מידע יפיץ לציבור. במקביל לפגם השורשי בבקשה בחר התובע לטעון כי מהומות פרצו ויימשכו אם לא יינתם הסעד השיפוטי המבוקש. בעניין פגיעה במתחם בית הקברות מובהר כי כלל לפעולות הנתבעות אינן בגדר פגיעה אלא בגדר הוספת נוי וסדר בשטח שצ״פ. מוסכם זה מכבר כי העובדות לא יכללו פגיעה בקברים הקימיים בשטח״.
בוועד המוסלמי הגישו בקשת ערעור לבית המשפט המחוזי בה נכתב: ״בהתאם להלכה האסלמית כל כניסה של אנשים לא מוסלמים לשטח בית קברות מוסלמי היא פגיעה חמורה בקדושת המקום וברגשות המוסלמים, שבהחלט אינן הפיכות, ככל שתתקבל בסופו של דבר טענתו של המבקש כי עסקינן בבית קברות מוסלמי, והחשוב מכל הרי מבחן המעשה, גילוי העצמות במהלך העבודות שביצעו המשיבות רק איששו את טענת המבקש כי עסקינם בחלקה אשר משמשת כבית קברות ווהדגיש דה פקטו את הפגיעה ברגשות המוסלמים בשים לב שגילוי העצמות במקום גררה מהומות במזרח ירושלים מאז יום ה-10‪.‬10 ועד עצם היום הזה״.
עוד נכתב כי ״ניתן לתהות מה הנזק שיגרם למשיבות ככל שיתאזרו בסובלנות עם הקמת אותו גן ציבורי, אשר לא הוקם על ידן מאז 1967 ועד שנת 2022 (במשך 54 שנים) עד להכרעה סופית בתובענה העיקרית. המשך העבודות מביא לתוצאה בלתי הפיכה, חילול קדושת הקברים ופגיעה בכבוד המתים וברגשות דת כל המוסלמים תושבי העיר והעולם, דבר שמנוגד לכל דת ולכל דין״.