לאחר עשרות שנים של קרבות בין חרדים לחילונים ברמות - נראה שהפעם הגיעה נקודת הרתיחה. בראיון ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" מסיר יהודה שפיצר, יו"ר המינהל הקהילתי החרדי 'מעלה רמות', את כל הכפפות. "רמות שכונה חרדית וזה לא יעזור לאף אחד", הוא מצהיר וטוען כי ייאבק משפטית כדי שחילונים לא ינהלו את השכונה. העיתוי: שבוע לאחר החלטת העירייה להקים גוף שיהיה מורכב מתשעה חילונים ותשעה חרדים.
7 צפייה בגלריה
יהודה שפיצר
יהודה שפיצר
שפיצר ליד מבנה המינהל. "לא תוכלו להתעלם מאיתנו"
(צילום: יואב דודקביץ')


ההודעה שעיצבנה את המגזר

בשבוע שעבר פרסמה העירייה הודעה חגיגית על מתווה חדש לקיום בחירות בהסכמה ברמות. הפיתרון, שאפילו חלק מחברי המועצה לא היו מודעים לפרטיו המלאים, כולל הקמת ועדה אשר "תורכב מנציגי עירוניים בראשות המשנה למנכ"ל וראשת מינהל התרבות".
בהודעה שנשלחה לתקשורת גם נכתב: "אל הוועדה יוכלו להגיש את מועמדותם כל תושבי השכונה והוועדה המקצועית תבחר מתוך כל מי שיגיש מועמדות, 18 מועמדים סך הכל. תשעה מועמדים עבור מינהל קהילתי רמות אלון ותשעה נציגים למעלה רמות". ובמילים פשוטות יותר: תשעה יהיו חרדים ומספר זהה ייצגו את הציבור החילוני.
בשיחות סגורות מסביר גורם שהיה מעורב במהלך, כי המטרה היא למנוע מהחרדים השתלטות על המינהל הקהילתי. אלא שבמגזר טוענים כי מתוך כ-57 אלף תושבי רמות, קרוב ל-90% הם חרדים (לעומתם, החילונים טוענים כי עשרות אחוזים מהם תושבי השכונה) ולכן בבחירות חופשיות נציגי המגזר יכולים להשתלט על כל עמדות הכוח. הגורם גם הסביר כי באמצעות אותה ועדה, מנסים ברשות המקומית להבטיח ייצוג הולם של החילונים ב'מינהל רמות אלון'.
שפיצר מבהיר כי אין שום היגיון בניסיון של העירייה למנוע מהחרדים לקבוע את עתידם באופן דמוקרטי. "אנחנו רוצים מינהל קהילתי אחד לכולם שייבחר בבחירות דמוקרטיות תוססות. איפה ראינו דבר כזה ששתי ישויות משפטיות מנהלות גוף אחד? המינהלים הקהילתיים ברמות הן עמותות נפרדות שאמורות לנהל שכונה אחת ואפילו אין חלוקה - אנחנו מנהלים מקום אחד.

'אלון' נעלם משם השכונה

ב-1972 הוקמה צפונית-מערבית לירושלים שכונה חדשה בשם רמות אלון. המקום נועד להנציח את יגאל אלון, האלוף במיל' שהיה ח"כ ושר ואפילו כיהן במשך 19 ימים כראש ממשלה בפועל, בעקבות מותו הפתאומי של לוי אשכול. בתחילת שנות ה-80 נערכו הפגנות סוערות בעיר, בעקבות דרישה של החרדים לסגור את כביש רמות (436), אשר חיבר את השכונה למרכז העיר.
7 צפייה בגלריה
שכונת רמות
שכונת רמות
שכונת רמות
(צילום: אדווה חולי)

באותה תקופה גם נוצרה מהפכה ברמות וחרדים רבים עברו לגור בה, בגלל מחירי הדירות הזולים. הדבר השפיע אפילו על שם המקום - מאז התושבים קוראים לשכונה 'רמות', תוך השמטה של המילה אלון.
בין הרבים שעברו לגור בשכונה החדשה, בתחילת שנות ה-80, היתה גם משפחת שפיצר. "כל חיי זה שכונת רמות", הוא אומר. "גדלתי כאן, ראיתי את התהליכים והשכונה הזו היא חלק מסיפור חיי".
הוא בן 56, נשוי לרבקה ואב לשלושה. שנים רבות שימש כמנכ"ל עיריית ביתר עילית ואחר כך ניהל את החברה הכלכלית בעיר. בהמשך, כיהן כעשור כיו"ר ועדת הכספים במינהל הקהילתי של שכונת מגוריו. לפני מספר חודשים נבחר ליו"ר "מעלה רמות", המינהל הקהילתי המטפל בחרדים, להבדיל ממינהל "רמות אלון" המטפל בחילונים, ושבראשו עומדת ד"ר חגית הכהן וולף.
מי שיזם את הפיצול לפני כעשור, הוא ניר ברקת בעת שכיהן כראש העירייה, שחשב כי בכך 'מלחמות היהודים' בשכונה יפסקו. אבל בשנה האחרונה מאבקי הכוח התחדשו בעקבות הבחירות שנערכו ברבים מהמינהלים הקהילתיים בעיר.
7 צפייה בגלריה
הפגנות השבת בשנות ה־80. הסימן להתחרדות האזור
הפגנות השבת בשנות ה־80. הסימן להתחרדות האזור
הפגנות השבת בשנות ה־80. הסימן להתחרדות האזור
(צילום: דוד רובינגר)
7 צפייה בגלריה
מחאת הורי הילדים החילונים ברמות
מחאת הורי הילדים החילונים ברמות
מחאת הורי הילדים החילונים ברמות
(צילום: אלון לוי)
7 צפייה בגלריה
הפגנה סוערת לאחר שמשה ליאון מצהיר שהבריכה החדשה תפעל בשבת
הפגנה סוערת לאחר שמשה ליאון מצהיר שהבריכה החדשה תפעל בשבת
הפגנה סוערת לאחר שמשה ליאון מצהיר שהבריכה החדשה תפעל בשבת
(צילום: לירן תמרי)

ראש העירייה משה ליאון העדיף שלא לקיים בחירות ברמות, בעקבות דרישת החרדים לבטל את הפיצול ולאפשר בחירות למינהל קהילתי אחד שיטפל בכל התושבים.
"למה לא עשו בחירות?", שואל שפיצר רטורית, "בעירייה ישבו וניסו לעשות פריסה מסודרת של אזורים חרדים וחילונים ובעצם ליצור חלוקה מסודרת – הם נסוגו כי בכל קונסטלציה הצד החילוני היה מפסיד בשני המינהלים ולכן שללו מתושבי השכונה את האופציה לבחירות דמוקרטיות".
אתה טוען שהעירייה מפלה חרדים?
"הלוואי שהעירייה הייתה מפלה אותנו, כי אז לפחות היינו קיימים. העירייה לא סופרת אותנו, אנחנו לא קיימים. קבוצה אליטיסטית שלא מייצגת עשרה אחוז מהתושבים - מנהלת את השכונה. הקצאות בשכונה עוברות דרכם, משרד השיכון רוצה משהו? מדברים איתם, בונים בית ספר חדש, מדברים איתם. אנחנו לא קיימים. זו קבוצה קטנה, חזקה ומיליטנטית שהפקידות בעיריית ירושלים רועדת ממנה והדמוגרפיה בשכונה היא לצנינים בעיניהם".
7 צפייה בגלריה
החרמה חלקית של קניון רמות. מספר חנויות בעצעו התאמות והמגזר חזר
החרמה חלקית של קניון רמות. מספר חנויות בעצעו התאמות והמגזר חזר
החרמה חלקית של קניון רמות. מספר חנויות בעצעו התאמות והמגזר חזר
(צילום: שלומי כהן)
"עשו פיילוט חדש לפני כמה שנים. הקימו פרויקט חדש ואמרו לעצמם 'לא ניתן לחרדים להשתלט'. מה עשו? נתנו למיזם הזה שם חילוני - 'הקאנטרי'. אבל אוי, אין חילונים שיגורו שם בכלל, אז גם לזה מצאו פתרון, הלכו והחליטו להקים שכונה לשוטרים. החליטו להיות דיקטטורים ולעצור בכוח את התהליך הדמוגרפי בשכונה. זה לא עזר להם אגב, הרוב שם חרדי".

"מיעוט חילוני שהולך וקטן"

"רמות אלון היא שכונה חרדית, זה לא יעזור לאף אחד שיטען אחרת", מבהיר שפיצר בנחרצות. "זו שכונה חרדית מפני שיש פה למעלה מ-90 אחוז תושבים חרדים, כל הויכוח זה האם יש פה 5% חילונים, או 7%, או 9%, אבל זו שכונה חרדית, נקודה.
"אני אומר לך ותצטט אותי - לא רק ששכונת רמות חרדית לכל דבר ועניין, היא אפילו לא יכולה להיקרא שכונה מעורבת. שיהיה ברור, זו שכונה חרדית. זה הסיפור שלנו. רמות היא השכונה הכי גדולה בישראל. משרד הפנים מגדיר מקום כעיר מעשרים אלף תושבים ומעלה, אנחנו כ-60 אלף, זו עיר בפני עצמה.
"בוא נדבר עובדות - רמות ד' חרדית במאה אחוז, רמות פולין גם, רמות א' חרדית גם היא. המקום היחיד שיש בו קצת חילונים זה רמות ב".
מה הבעיה בפיצול?
"מה זאת אומרת?", הוא מתקומם, "בגלל שלא רוצים שהחרדים 'ישתלטו' על מינהל רמות אלון אז מפצלים? יש לי הצעה, בוא נלך עם זה עד הסוף, נחסום את החרדים המפחידים מכל מקום. בוא נחלק את עיריית ירושלים, נעשה עירייה חרדית ועירייה חילונית, אתה יודע מה? אפשר גם לחלק את המדינה, מדינה חרדית ומדינה חילונית. אין פה בשכונה בניין אחד, אחד! שיש בו רק תושבים חילונים. למה גוף שמייצג פחות מעשרה אחוז מהתושבים בשכונה אמור לקבוע את סדר היום של כולנו? המקום מייצג מיעוט חילוני שהולך וקטן".

"מופעים צנועים ולא בשבת"

שפיצר מבהיר כי לא נותרה ברירה אלא להשתמש בכלים משפטיים, בדרישה לאחד את המינהלים ולקיים בחירות דמוקרטיות מלאות. "זה נחוץ כדי שהשכונה תתנהל נורמלי, ללא מאבקים מיותרים".
את המעטים שאינם שומרי מצוות ועדיין גרים בשכונה, הוא מנסה להרגיע "התושבים החילונים יקבלו את כל השירותים שמגיעים להם, כמובן תוך התחשבות במרקם השכונתי".
7 צפייה בגלריה
מינהל קהילתי רמות רחוב רקנטי
מינהל קהילתי רמות רחוב רקנטי
מינהל קהילתי רמות אלון
(צילום: יואב דודקביץ')

החילונים יצטרכו להתפשר.
"ממש לא. בשלוחה שלהם, באולם שלהם, שיעשו מה שהם רוצים, זה ממש לא מעניין אותי. במרחב הפתוח, בגינת הכלבים למשל, אני לחלוטין לא ארצה שיהיו מופעים בשבת או כאלו שאינם מתקיימים בצניעות, מכיוון שאני לא רוצה שהילדים שלי יראו את זה".
בשכונה החילונית תסכימו לאירועים בשבת?
"אין פה שכונה חילונית. התושבים החילונים שיעשו מה שהם רוצים, לי כמינהל קהילתי אסור גם כך לעשות אירועים שיש בהם חילול שבת".
תאשר לחילונים מופע רקדניות בטן?
"בשלוחה שלהם, בחדר סגור, שיעשו מה שהם רוצים אני לא אתערב להם.

"לא תוכלו להתעלם מאיתנו"

ההחלטה לצאת למאבק נובעת גם מהמחסור האדיר בכיתות לימוד במגזר, ובגלל הטענה לאפלייה לטובת החילונים, בכל הקשור להקצאת תקציבים. "יש פה בשכונה מבני חינוך שלמים שעומדים ריקים ושוממים, מחזיקים מבנים בציפורניים כדי שחס וחלילה 'החרדים לא ישתלטו', בזמן שיש אלפי ילדים בשכונה שאין להם מענה.
"יש פה מוסדות שזרוקים בקרוואנים ובמקומות לא ראויים, כי קיימת כאן אליטה חילונית שנאחזת בקרנות המזבח העיקר לא לתת מענה לילדים חרדים. 1,700 תלמידים חרדים יוצאים מהשכונה כל יום כי אין להם איפה ללמוד, בעוד שבמוסדות החילוניים יש 500 תלמידים שבאים מבחוץ, זה הזוי ומקומם.
"מבחינת עיריית ירושלים אנחנו לא קיימים. אנחנו אומרים 'חברים, אנחנו מייצגים את הרוב בשכונה, לא תוכלו להתעלם מאיתנו'. למה להביא למלחמות מיותרות? בואו נעשה בחירות וניתן לציבור לומר את דברו. אם זה לא יקרה, אנחנו מודיעים חד וחלק, ניאבק משפטית. יש פה מיעוט חילוני, לא יתכן שהם ינהלו את השכונה.
"בגלל שלא רוצים שהחרדים 'ישתלטו' על מינהל רמות אלון אז מפצלים? יש לי הצעה, בוא נלך עם זה עד הסוף, נחסום את החרדים המפחידים מכל מקום. בוא נחלק את עיריית ירושלים, נעשה עירייה חרדית ועירייה חילונית"
"העירייה גם אומרת אנחנו נשווה את התקציבים ביניכם. כלומר אתם מודים שעד עכשיו לא היה שוויון. עכשיו עושים השוואה, כלומר מינהל שמייצג 90 אחוז מהתושבים, יקבל כמו מינהל קהילתי שמייצג פחות מעשרה אחוז, אשמח להבין באיזה עולם זה הגיוני?.
מה הציפייה שלך כרגע מהגורמים הרלוונטיים העירייה?
"לבחור בדמוקרטיה. להחליט בישיבת המועצה הקרובה על בחירות שיאפשרו לכל תושב לבחור ולהיבחר. לתת לנו לבחור את הנציגים שלנו. המצב ששני גופים מנהלים שכונה אחת לא יימשך יותר. אין לי שום אינטרס לעצמי, אני בכלל לא החלטתי אם אתמודד לראשות המינהל הקהילתי במקרה כזה, אני רוצה שהתושבים יקבלו את מה שמגיע להם".

"גורמי שוליים ללא לגיטימציה"

מהמינהל הקהילתי רמות אלון נמסר: "מצער לשמוע שיש עדיין בשכונת רמות הנפלאה אנשים שמחפשים שיח סקטוריאלי ומפלג. לשמחתנו הדובר לא מייצג אף אחד מלבד את עצמו ובוודאי לא משקף את הרוח הטובה בשכונה.
"מינהל קהילתי רמות אלון גאה לשרת את תושבי השכונה כולם. מסורתיים, חילונים, דתיים וחרדים על גווניהם השונים. ברמות אלון יש בית לכולם ולכולן. העירייה מקדמת שיח של כבוד הדדי וויתורים הדדיים, מתוך ההבנה שהחיים המשותפים בשכונות עם מגוון מגזרים ואוכלוסיות לא יוכלו להתקיים באופן אחר. נוכל לקיים חיים משותפים המבוססים על שיח וכבוד הדדי. המתווה המדובר מייצג שיח חדש בירושלים, בו כל ציבור מסוגל ורוצה להכיל את השונים ממנו, למרות הקשיים והאתגרים הכרוכים בכך. אנו מקווים שהמודל ברמות ישמש כמגדלור לירושלים כולה".
מכיכר ספרא נמסר: "ראש העירייה, יחד עם ראשי סיעות הקואליציה, הניחו על השולחן מתווה ייחודי שנועד לאפשר את המשך קיום החיים המשותפים בשכונה, מתוך כבוד הדדי של כלל האוכלוסיות ומתן שירותים מיטבי לכל תושב.
"לצערנו, גורמי שוליים שלא נהנים מלגיטימציה ציבורית, מעוניינים לנהל שיח של קיטוב וחילוקי דעות וללבות את הרוחות בשכונה. אנו שמחים לבשר להם כי אין היום בירושלים ביקוש לשיח מהסוג הזה. ירושלים נמצאת במקום אחר.
"ראש העירייה, יחד ראשי הסיעות וכלל נציגי הציבור בשכונה, שתומכים במתווה הייחודי, ימשיכו לפעול בדרך של השכנת שלום ושיח מכבד המאפיינים את העיר בשלוש השנים האחרונות, ולא יירתעו מהניסיונות לנהל שיח של פילוג וסכסוך".