לראשונה: חוק עזר עירוני חדש בבירה ירושלים, יאסור על הפעלת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) מזהם ואף להעמידו באתר שבו מבוצעות פעולות באמצעות כלי צמ"ה, אלא אם הותקן בו מסנן חלקיקים. איסור זה צפוי לשפר באופן משמעותי את איכות האוויר בעיר הנמצאת בתנופת בנייה.
2 צפייה בגלריה
זיהום אוויר. מצאו את הפתרון?
זיהום אוויר. מצאו את הפתרון?
זיהום אוויר. מצאו את הפתרון?
(| צילום: שאטרסטוק)
חוק העזר העירוני החדש הוא חלק מהתכנית הרב שנתית החדשה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים 2021-2026. התכנית המבוצעת בשיתוף פעולה ומימון המשרד להגנת הסביבה, אושרה במועצת העיר ופורסמה במלואה באתר האינטרנט העירוני. תכנית זו מהווה תכנית המשך לתכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים משנת 2016. מימוש התוכניות, החל בשנת 2019, וימשיך בהדרגה עד שנת 2026, מתוך מטרה להביא להטבה נוספת ומשמעותית באיכות האוויר בירושלים.
חוק העזר העירוני החדש שפורסם הינו חלק ממהלך נרחב, במסגרתו נאסרה כניסתם של רכבי דיזל מזהמים לתחום ירושלים והעיר כולה הוגדרה כאזור מופחת פליטות (LEZ- low emission zone).

קראו גם:

התכנית החדשה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים 2021-2026 הינה נדבך מרכזי בתכנית האקלים העירונית ובפיתוח תשתיות סביבתיות, הכוללות מערך תחבורה להסעת המונים (רכבת קלה), בניית נתיבי תחבורה ציבורית, הקמת חניוני 'חנה וסע', סלילת רשת של 200 ק"מ של שבילי אופניים לצד הפעלת מערך עירוני השכרת אופניים ('ירופאן'), פרישת עשרות עמדות טעינה לרכבים חשמליים, וכן מיזמים עירוניים נוספים, אשר תורמים להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהגברת המודעות אודות חשיבות השמירה על איכות האוויר בעיר.
חוק העזר העירוני החדש פורסם ברשומות ביום רביעי האחרון (9.8.2023) והוא מגדיר "כלי צמ"ה מזהם" ככלי בעל הספק של 50 עד 74 כוחות סוס ושנת ייצורו הרשומה ברישיון הציוד ההנדסי שלו היא עד שנת 2012, או ככלי בעל הספק של 75 של 174 כוחות סוס ושנת ייצורו הרשומה ברישיון הציוד ההנדסי שלו היא עד שנת 2011, או ככלי בעל הספק של 175 עד 749 כוחות סוס ושנת ייצורו הרשומה ברישיון הציוד ההנדסי שלו היא עד שנת 2010.
ניתן לקבל אישור חריג מועדת חריגים לשימוש בכלי צמ"ה מזהם לתקופה מוגדרת מראש, אך ורק במידה והפרויקט שבו יפעל כלי הצמ"ה המזהם מהווה תשתית לצרכי ציבור וכי לא ניתן להתקין בכלי הצמ"ה המזהם מסנן חלקיקים.
בעקבות פרסומו של חוק העזר העירוני, נשלח מכתב רשום לכל בעלי כלי הצמ"ה המזהמים בישראל, המעדכן אותם על חוק העזר וכן מסביר להם על האפשרויות לקבלת סבסוד ניכר לזמן מוגבל מהמשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים להתקנת מסנן חלקיקים לצמצום זיהום אוויר במוסכים נבחרים.

2 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

תחילתו של חוק העזר ביום שישי הקרוב ה-1 בספטמבר 2023. בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לעירייה ובתיאום עם המשנה ליועץ המשפטי וראש התביעה העירונית, בתקופה הראשונה צפויים לקבל התראות והצפי לתחילת האכיפה הוא בתחילת שנת 2024.
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה גאה לעמוד בראש חץ איכות הסביבה ולהוביל מהלכים לצמצום זיהום האוויר, בדומה לערים מפותחות ברחבי העולם. נמשיך לפעול ביתר שאת ובנחישות במטרה להפוך את בירתה של מדינת ישראל לירוקה יותר, לידידותית יותר לסביבה ובכך לשפר את איכות חיי תושביה ומבקריה, ולשמור על בריאותם."
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן מסרה: "עיריית ירושלים - בסיוע ובמימון המשרד להגנת הסביבה - מרחיבה את חוק העזר העירוני המגביל כניסה של כלי רכב מזהמים, כך שיעבדו בעיר רק כלי צמ"ה, ציוד מכני-הנדסי, שאינם מזהמים. זהו צעד חשוב נוסף במטרה להבטיח איכות אוויר טובה לתושבים. פעולה זאת היא חלק מעבודת המשרד להגנת הסביבה לצמצום משמעותי של זיהום אוויר מתחבורה בערים, ואני קוראת לערים ולרשויות נוספות להצטרף לשינוי - כפי שמבצעת ירושלים במסגרת עבודתנו המשותפת"
פורסם לראשונה: 11:16, 29.08.23