שנת הלימודים החדשה נפתחה השבוע בירושלים בעצב גדול. בשעה שהתלמידים התכוננו ליומם הראשון בבית הספר, הותר לפרסום דבר הירצחם בדם קר של שישה חטופים על ידי מחבלי חמאס, זמן קצר לפני שכוחות צה"ל הגיעו אליהם. בין הנרצחים היו שני תושבי העיר אורי דנינו ז"ל והרש גולדברג פולין ז"ל.
4 צפייה בגלריה
הרב  סטביסקי לצד קבר של תלמידו אלירז פרץ ז"ל ביום  הזיכרון
הרב  סטביסקי לצד קבר של תלמידו אלירז פרץ ז"ל ביום  הזיכרון
פוקד את קברי תלמידיו. סטביסקי ביום הזיכרון
(פרטי)

הבשורה הקשה על הירצחו בשבי של הרש ז"ל הכתה בצער רב את הרב ירמי סטביסקי, המנהל המיתולוגי של תיכון הימלפרב עד לפני חמש שנים וכיום מחנך כיתה י"ב. הרש ז"ל הוא התלמיד השביעי שהרב סטביסקי לימד והכיר ונהרג מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל'. לצד האבל על נפילת תלמידיו הוא עצמו שכל את חתנו בחודש אוקטובר.
"הרש היה מתוק וחברותי מאוד", הוא נזכר השבוע, "הוא ידע לנוע בין העולמות בין העולם האמריקאי לישראלי, בין העולם הדתי לעולם של מוזיקה והפועל ירושלים. הוא היה ילד של אנשים ואהבו אותו מאוד".
שום עין לא נשארה יבשה בהלוויתו של הרש אחרי ההספד שנשאה אמו רייצ'ל שאמרה בין היתר "אני מוקירה תודה לאלוקים. במשך 23 שנים היתה לי הפריווילגיה להיות אמא של הרש, אפילו שרציתי שזה יהיה ליותר זמן.
"הירש לא היה מושלם, אבל הוא היה הבן המושלם שלי. הוא נתן לי במשך 23 שנה את הכבוד להיות אמא שלו".
לדברי סטביסקי אחד הדברים שזכורים לו מאוד זו מערכת היחסים של הרש ז"ל עם הוריו. "הוא היה ילד טוב להוריו וכיבד אותם. אני זוכר שהיתה מערכת יחסים יפה ביניהם".

4 צפייה בגלריה
הרש גולדברג פולין ז"ל בסרטון תעמולה ששחרר החמאס
הרש גולדברג פולין ז"ל בסרטון תעמולה ששחרר החמאס
"ילד טוב להוריו". הרש גולדברג פולין ז"ל בסרטון תעמולה ששחרר החמאס
(צילום מתוך הרשתות החברתיות)

החתונה שלא תהיה


במשך עשרות שנים של הוראה הרב סטביסקי הספיק ללמד מאות רבות של תלמידים, עם חלקם נשמר קשר מיוחד. כך למשל היה הקשר עם סגן אריאל רייך ז"ל שנפל במהלך הלחימה, חודש אחרי שהתארס לבת זוגו נועה, "יומיים לפני שסרן אריאל רייך נהרג הוא ביקש שאני אשיא אותו הוא היה אמור להתחתן לפני פסח, ואני הסכמתי כמובן, זה עמוס מאוד רגשית".
גם את משפחתו של רס"ל בן זוסמן ז"ל שנפל בחודש דצמבר בקרב בצפון הרצועה והוא בן 22, הכיר הרב סטביסקי היטב ובן היה הדור השני שהוא חינך, "אני הייתי המחנך של אבא של בן ז" בכיתה הראשונה שחינכתי וגם בן היה התלמיד שלי".
השבוע עם היוודע דבר הירצחו של הרש, חזרו רבים לתמונה ההיא שצולמה בשנה הראשונה בבית הספר (ראו מסגרת) ובה נראים הילדים הרש, זוסמן וענר שפירא ז"ל, שנהרג בעת שהדף בידיו רימונים שהשליכו המחבלים למיגונית בה הסתתרו אנשים שנמלטו מהנובה עד שהרימון השמיני התפוצץ בידיו והרג אותו. גם הרב סטביסקי חזר אליה: "התמונה הזאת מעציבה אותה כי היתה תמימות והרבה חיים, ואני בוכה בעיקר על מה שהחבר'ה הצעירים הללו יכלו להיות. הם יכלו להיות אבות, בעלים של נשים, לתרום הרבה לחברה. על זה הצער".

אובדן אישי


לצד האבל על האובדן של התלמידים שגידל וחינך הרב סטביסקי עצמו שכל בחודשים הראשונים של המלחמה את חתנו, הבעל של בתו נועה ואבי נכדו זיו בן השנה וחצי, רס"ל ינון פליישמן ז"ל, שנהרג בהתהפכות טנק בצפון ב-29 באוקטובר."הכאב הוא מורכב ואפילו במילים קשה להסביר איך מרגישים שמאבדים כל כך הרבה. המלחמה הזאת גבתה הרבה קורבנות נגע בכולנו גם בי ברמה אישית וגם ברמה של תפקידי כמחנך בבית ספר. הכאב הוא מתמשך ואיתו צריך לחיות בוקר בוקר ולהתמודד.
"בשבוע שעבר הייתי באזכרה לתלמיד שלי, סמ"ר רועי שוקרון ז"ל, שנהרג לפני 27 שנה בשריפה בוואדי סלוקי והוא גם חלק ממני. כיום האחיין שלו לומד בהימלפרב וכשאני רואה אותו אני רואה את רועי".

עצב וגאווה


בתיכון הדתי לבנים הימלפרב יש מדי שנה כמעט מאה אחוז של גיוס לצה"ל כאשר רוב התלמידים בוחרים בשירות משמעותי וחלקם מגיעים לתפקידים בכירים בצבא, כולל הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי שהוא עצמו בוגר בית הספר הירושלמי. לדברי הרב סטביסקי לצד האבל על שבעה בוגרים שנפלו רק במלחמה הזו לצד עשרות בוגרים שנפלו במהלך השנים, ישנה גם תחושת גאווה על מעורבותו של בית הספר בהגנה על החברה הישראלית.

4 צפייה בגלריה
הרב ירמי סטביסקי
הרב ירמי סטביסקי
הרב ירמי סטביסקי
(צילום: מוטי קמחי)

"יש אוירה של עצב וגאווה על המקום שבית הספר הימלפרב לוקח בחברה הישראלית, זה בית ספר שבו זורם משהו בדם. אנחנו לא מרעילים את התלמידים שלנו, אבל כן מחנכים לכך שאם אתה רוצה לחיות במדינת ישראל אתה צריך לתרום לקיום המדינה. אתה לא יכול להיות אגואיסט ולשבת בבית, אתה צריך להסתכל על מה שקורה מסביב ולקחת חלק וכשאתה לוקח חלק אתה משלם מחיר.
"בית הספר שלנו הוא מקום של חיים. המנהל הנוכחי, שלומי דנינו, מקפיד שהוא יהיה מקום של חיים. ילדים בכיתה ז' ח' ו- ט' לא צריכים להיות עטופים בשכול, מצד שני ככל שהתלמידים מתבגרים ומכירים יותר ובוודאי צוות המורים שחלקם גם לימדו וחינכו אז המחיר של המלחמה הוא כבד מאוד. זה לא רק השכול, יש גם מעל 15 פצועים אנחנו בקשר איתם. יש עשרות אם לא מאות בוגרים בלחימה הרגע".

קראו גם:

במסגרת ההנצחה יזמו בבית הספר כתיבת ספר תורה לזכר כל הנופלים. "אחד מהמחנכים הוא סופר סת"ם וילדי בית הספר משתתפים בכתיבת ספר התורה", הוא מספר ומוסיף: "אני חולם שנצליח ליצור חברה שראויה לנופלים. 80 אחוז מהישראלים יכולים להסתדר עם 80 אחוז מהישראלים, אלה הקצוות שמושכים אותנו למקומות שאנחנו לא צריכים להיות בהם. אם היתה ממשלת אחדות לאומית רחבה של מרכז ימין ומרכז שמאל, המחלוקות היו מתמעטות. אני לא מבין, יש במדינה מצב חירום, חיילים נהרגים, יש חטופים בעזה והפוליטיקאים ממשיכים לשחק. כיצד יתכן שאין פה ממשלת חירום לאומית רחבה?".

"תמונה של חיים"


רבים חזרו השבוע לתמונה ההיא מהשנה הראשונה בהימלפרב, בה נראים בן זוסמן וענר שפירא ז"ל לצידו של הרש גולדברג פולין שכולם קיוו שישוב בחיים. "בן, ענר והרש למדו בכיתה ז' בבית הספר הימלפרב והתמונה לקוחה מסרטון של שינון 30 משניות שהם למדו בעל פה", נזכרת השבוע שרית זוסמן, אמו של בן ז"ל." כל הכיתה עמדה לפני כל בית הספר ואמרה בקול את המשניות שהם למדו ושיננו בעמל ובשמחה גדולה עם המורה שלהם שמואל גולדברג. תמונה של חיים".

4 צפייה בגלריה
(מימין) הרש גולדברג פולין, בן  זוסמן וענר שפירא בכיתה ז'
(מימין) הרש גולדברג פולין, בן  זוסמן וענר שפירא בכיתה ז'
(מימין) הרש גולדברג פולין, בן זוסמן וענר שפירא בכיתה ז'
(פרטי)

רבים אמרו שזה צירוף מקרים מצמרר.
"מוזר לקרוא לזה צירוף מקרים. הם חיו חיים רגילים כמו כל אזרחי מדינת ישראל, התמונה היתה צריכה להיות חלק מסרטון שבו כולם חיים. התמונה הזו היא תמונה פשוטה של חיים פשוטים. נקווה שיבואו ימים שתמונות כאלה פשוטות יעניינו אחרים ויישלפו מהאלבום רק אם מישהו יהפוך למנהיג או יוצר מוערך".