מכה חדשה בירושלים, שמקיפה כמעט את כל שכונות העיר ונוגעת לאלפי תושבים: חשבונות מים עם דרישות גבוהות במיוחד לתשלום, בחלקם חריגות של אלפי אחוזים, וללא סיבה נראית לעין. זה מתחיל מתלונות רבות של תושבי גילה, עובר לקטמונים ולרמת בית הכרם, ומגיע עד לשכונות הצפוניות – פסגת זאב והגבעה הצרפתית, שגם בהן תושבים מתלוננים על דרישות תשלום שחורגות בענק מהנורמה. לדוגמה, ד"ר עידית שיף מנוף ציון טוענת: "דיירי כל הבניינים אצלנו קיבלו דרישות חריגות בהרבה מעבר למה שהם רגילים". עו"ד אהרון מושייחוב, מפסגת זאב, שגם הוא ושכניו נדהמו מחשבון המים, מתכנן תביעה ייצוגית, וכמוהו גם דוד רביבו ממבשרת ציון.
6 צפייה בגלריה
תיקון של שעון מים
תיקון של שעון מים
תיקון של שעון מים. התושבים חסרי אונים
(צילום: יצחק טסלר)

מתאגיד 'הגיחון' נמסר: "המכתבים שהתושבים קיבלו נשלחו בהוראת רשות המים ועל פי חוק. מתוך כוונה להנגיש את האמור במכתב קיים תאגיד 'הגיחון' מערכת של פעולות עם 'הפנים לתושבים', כדי לעזור ולתת את התשובות ולמצוא את החריגות אם קיימות כאלה. כמו כן נפתחה תיבת מייל ייעודית (meshutefet@hagihon.co.il) ואליה ניתן לפנות עם כל הפניות בנושא. זאת בנוסף למשרדי קבלת הקהל של 'הגיחון' והמרכז הטלפוני. בנוסף מפרסמת 'הגיחון' מודעות עם הסברים לתושבים כיצד לפעול בנושא החריגות בחשבונות המים.
"מנהלי 'הגיחון' נפגשו עם סגן ראש העירייה אריה קינג ועם עופר איובי, וסוכם כי החברה תקיים מפגשים במרכזים הקהילתיים השונים, שבהם יענו נציגי 'הגיחון' על שאלות התושבים. זה המקום לציין כי עד כה התקבלו כ־250 פניות בנושא ('הגיחון' משרת יותר ממיליון תושבים). בכ־70% מהפניות העלייה בצריכה המשותפת זניחה ומינורית ביותר. בכ־20% מהפניות העלייה בצריכה המשותפת נגרמה כתוצאה מנזילה. בנוגע ל־10% הנותרים, מבוצעות כעת בדיקות מעמיקות על מנת לבדוק מה הסיבות לעלייה בצריכה המשותפת".
6 צפייה בגלריה
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
( צילום: פרטי)

פסגת זאב

(500% חריגה בצריכה)
"הסתכלתי על החשבון וראיתי חיוב יוצא דופן על הצריכה המשותפת", מספר עו"ד אהרון מושייחוב. "התקשרתי ל'הגיחון' ושאלתי אותם אם זה נראה הגיוני שאנחנו בחריגה שכזו כאשר אנחנו כלל לא משתמשים במים בצריכה משותפת? הבן שלי שוטף את הבניין ומשתמש בדלי שהוא ממלא מהדירה שלנו. אף אחד לא משתמש במים של הבניין. אין סיבה שתהיה חריגה כל כך גבוהה בצריכה המשותפת. התקנו על שעון המים גם 'אל חזור' כדי לבדוק אם זה פותר את הבעיה, אבל לא היה שיפור והמשכנו לקבל חיובים על חריגה בצריכה המשותפת. אחר כך גיליתי שזה לא רק אצלנו - יש פה עוד כמה בניינים וכולם מדווחים על אותו הדבר. ככל שאנחנו ממשיכים לנבור בזה, אנחנו מגלים יותר ויותר תלונות בפסגת זאב על חריגות מים בצריכה המשותפת. עכשיו", מספר עו"ד מושייחוב, "תושבי הרחוב שלנו מתארגנים לתביעה ייצוגית בעניין".
6 צפייה בגלריה
מושייחוב
מושייחוב
מושייחוב
(צילום: פרטי)

תושבת נוספת בפסגה טוענת השבוע: "בדירת הוריי גרות שלוש נפשות. אבי שוטר אז הוא יוצא מהבית בשש בבוקר וחוזר בשבע בערב. אמא שלי עובדת בהרבה משמרות ב'שערי צדק' ובקושי בבית. גם אחי עובד במשמרות. אני לא מצליחה להסביר איך זה שאנחנו מקבלים חריגה של 500%. על מה ולמה? אין אף אחד בבית. פניתי אל 'הגיחון', והם ענו לי שצריך לבדוק במונה הראשי אם יש נזילות או אולי יש צינור שמשמש להשקיה או לשטיפת הבניין. אבל אין פה גינות מסביב, וגם אם שוטפים את הבניין, בכמה מים כבר מדובר? גיליתי ששכנים שלי לרחוב ולשכונה בכלל מתלוננים בדיוק על אותו הדבר".

רמת בית הכרם

(בכל חודש הודעה על חריגה)
"בכל חודש באופן קבוע אנחנו מקבלים הודעה חוזרת על צריכה משותפת חריגה", מספרת נטלי בן שלום. "למשל, ב־15 בנובמבר קיבלנו חריגה של 621%, בספטמבר הטענה היתה לחריגה של 793%. זה מטורף. התושבים בשכונה זועמים, ובינתיים אין לנו פתרונות מתאגיד המים. עשינו גם פנייה מרוכזת של ועד הבניין ושלחו לנו איזה טופס למלא, אבל ההודעות הללו על חריגה ממשיכות להגיע. על פי מה שאני רואה ושומעת, רמת בית הכרם לא לבד. מדובר בשכונות בכל העיר - מקצה לקצה. לא סתם הרשת שלנו מלאה בהתכתבויות בנושא הזה. מרבית המשתתפים טוענים כי ייתכן שזה קשור לכל החפירות הרבות שנעשות בעיר".

טענות התושבים:

הבאנו אנשי מקצוע, ואין שום נזילות
דורשים מאיתנו לקנות מונה חדש על חשבוננו
הצריכה המשותפת גדלה בלי כל סיבה
ייתכן שהחפירות ברחבי העיר גורמות לחריגות
הפניות ל'הגיחון' לא מביאות לפתרון

קטמונים

(לא מבינים את החריגה)
תושבת הקטמונים יסכה אופנהיים מספרת גם היא על בלבול גדול בכל הקשור לחשבונות המים. "גם אנחנו נמצאים בסיפור הזה - אני וכל הבניין שלנו קיבלנו חשבונות הרבה יותר גבוהים מהרגיל. אנחנו לא מצליחים להבין את הסיבה. הדיירים מכל כניסות הבניין התכנסו כדי לנסות להבין מה הסיבה לחריגה. אבל לא מצאנו שום אירוע או פעילות שוטפת שיכולים לגרום לחריגה הגבוהה".

טלביה

(0 נזילות ותשלום מתנפח)
"בחשבון של חודש ספטמבר", מספרת ורדה מטלביה, "שלחו אלי הודעה שיש צריכת יתר בחשבון המים המשותף לכל הבניין. לפני כמה ימים שוב קיבלתי את אותה ההודעה. בפעם הקודמת כבר היה אינסטלטור ולא נמצאה כאן שום נזילה, כך שאין לי ממש מושג למה תאגיד המים שלח לי את ההודעות הללו. ראיתי במו עיניי שכאשר הדיירים לא השתמשו במים השעון לא זז, כך שלא היתה דליפה, ובכל זאת אנחנו רואים ששוב קיבלנו הודעה על צריכה מוגדלת במים המשותפים. לא היה שום דבר חריג בצריכה המשותפת. בקיץ אחד השכנים בבניין עשו בריכה לילדים שלהם, אבל הם מילאו אותה במים הפרטיים שלהם, מהדירה. באמת שאין לי כל הסבר".

בקעה

(800 שקל בלי גינה)
"לא מדובר בחריגות. הם אומרים שאלה חריגות", טוען תושב בקעה. "בדירה של אימי קיבלו בשני החשבונות של החודשים האחרונים יותר מ־800 שקל לתשלום על מים, אבל אין גינה ואין משהו שיצדיק סכומים גבוהים שכאלה. אני זוכר שלפני עשור החשבונות לא הגיעו אפילו ל־50 שקל בחודש. אני ממש לא מצליח להבין איך זה ייתכן. פנינו אל 'הגיחון' ובדקנו גם את הצנרת, עד שנוכחנו לדעת שאין כל נזילה שיכולה להסביר את דרישת התשלום. לדעתי, לנו כאזרחים אין מה לעשות חוץ מלהגיש תביעה ייצוגית".
6 צפייה בגלריה
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
הודעה של 'הגיחון' על חריגות גבוהות
( צילום: פרטי)

נוף ציון

(7 בניינים עם צריכה מופרזת)
"לי זה נראה כאילו משהו לא תקין אצל 'הגיחון'", אומרת ד"ר שיף, חברה בוועד של אחד המבנים בשכונת נוף ציון. "אצלנו בשכונה שבעה בניינים - כולנו קיבלנו באותו זמן חשבונות עם הודעה על צריכה מוגזמת. ההצעה שקיבלתי מ'הגיחון' היתה להזמין אינסטלטור בתשלום שיבדוק מה הבעיה אצלנו. ניסיתי להסביר להם שברור לי שאם כל השכונה מקבלת באותו זמן הודעה על צריכה חריגה, כשלכולם יש שעונים שונים, ההיגיון המדעי אומר שהבעיה היא מערכתית".
ד"ר שיף מוסיפה כי מה שהדליק אצלה נורה אדומה שהמצב חריג הוא חשבונות מים שהיא מקבלת על דירה ברחביה, שבה התגוררה לפני שבע שנים ("גם שם קיבלתי חשבון חריג"). לדבריה, "מהר מאוד הסתבר שגם השכנים שלנו קיבלו את אותה ההודעה בדיוק. התקשרתי אל 'הגיחון' ודיברתי ארוכות עם הנציג. הוא לא הסכים לתת לי לדבר עם המנהל. רק אחרי שהתעקשתי אמרו לי שבתוך 72 שעות יחזרו אלי ולא חזרו. זו אינה התנהלות תקינה".

גילה

(משלמת מחשש שינתקו)
תושבת השכונה זהבה נבו מתלוננת על כך שהיא מקבלת כבר זמן רב הודעות על תשלום שנראה לה גבוה. "בתשעת החודשים האחרונים, במקום 290 שקל שאני משלמת בדרך כלל על שתי נפשות בבית, אני נדרשת להעביר ל'הגיחון' מעל 400 שקל בכל חשבון. אני אומנם ממשיכה לשלם כי אני לא רוצה שינתקו לי את המים, אבל זה סכום מאוד גבוה לשני אנשים. גם הצריכה המשותפת חרגה ב־265%. אין לנו מושג למה. בדקנו את הצנרת ואין נזילות. מסתבר שגם כל השכנים קיבלו חשבונות עם חריגות כאלה. אין לנו גינה, אף אחד לא שוטף את הרכב שלו במים של הבניין. חוץ מהניקוי של חדר המדרגות, שמתבצע באותו אופן עשרות שנים, דבר לא השתנה".
לדבריה, כל השכנים החליטו לבדוק מה בדיוק קורה. "עברנו ממש כניסה-כניסה בכל הבניין. מדובר באוכלוסייה מבוגרת ולאנשים כאן אין את האנרגיות להתמודד עם התופעה. התחושה היא שמנצלים את האוכלוסייה הזאת שלא יכולה להתמודד עם זה. אני גרה באותו הבית כבר 40 שנה ועד לאחרונה לא היה שום שינוי בצריכת המים, לא המשותפת ולא הפרטית. רק בתקופה האחרונה, מאז שהתחילו העבודות על הרכבת, ממש בסמוך לזה, החל כל הסיפור של החיובים המוגזמים".

מבשרת ציון

(חשבון המים: 1,600 שקל)
דוד רביבו, תושב מבשרת ציון, נדהם כאשר קיבל את דרישת התשלום מ'הגיחון': "קיבלתי חריגה במים וחשבון של 1,600 שקל. לא היתה ברירה ולכן שילמתי את החשבון, אבל עשיתי בדיקה עם אינסטלטור ואין שום נזילה. מתאגיד המים אמרו לי רק להחליף מונה ושזה יעלה לנו 200 שקל, ואז הם ייקחו את הישן לבדיקה. זה הראה לי שאין יותר ברירה, ולכן אני מחפש עורך דין כדי לפתוח בתביעה ייצוגית. לפני שבועיים פתחתי דף בפייסבוק למען כל אלה שרוצים להצטרף לתביעה, והיום יש בו קרוב ל־300 איש".
6 צפייה בגלריה
רביבו
רביבו
רביבו
(צילום: פרטי)

הגבעה הצרפתית

(חריגות בכל השכונה)
דוד קצביאן (33) חבר בוועד הבית של שתי כניסות בבניין בגבעה הצרפתית. "כבר זמן רב שולחים לנו הודעות על צריכה מופרזת. אני חבר בקבוצת וואטסאפ של כל ועדי הבית של הגבעה הצרפתית, ולכולם אותה תופעה של חריגה בצריכת המים המשותפת. בדקנו את זה המון פעמים, הבאנו אנשי מקצוע - שום דבר לא עוזר והצריכה המשותפת החריגה ממשיכה להופיע בחשבון. מה שבטוח, יש פה משהו מאוד מוזר בסיפור הזה. למשל ביולי שלחו לנו על חריגה של 154%.
6 צפייה בגלריה
קצביאן
קצביאן
קצביאן
(צילום: פרטי)