עד כמה בטוח בשכונה שלכם? mynet ו"ידיעות ירושלים" מציג לראשונה את מפת הפשע בשכונות. איפה מתרחשות הכי הרבה עבירות מין? היכן צריך להיזהר במיוחד מגניבות ומתקיפות? מי השכונה שנחשבת ל'שיאנית הפשע'? ומי השכונה עם הכי פחות עבירות שנרשמו השנה?
9 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הרצח ברמות
זירת ניסיון הרצח ברמות
זירת ניסיון הרצח ברמות
(צילום: דוברות המשטרה)
המספרים המוצגים כאן מתייחסים לתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית. הנתונים מגיעים מהמשטרה ומהמשרד לבטחון פנים ומנותחים לפי סוגי העבירות.

מין, סמים והרבה גניבות

עין כרם: השכונה הציורית מונה מעט יותר מאלפיים תושבים. ועל פי הנתונים, בעין כרם התרחשו בשלושת החודשים הראשונים של השנה 90 עבירות. יחסית למספר האנשים המתגוררים בה, מדובר בלא מעט פעילות פלילית. רוב העבירות הן מן הסוג של גניבות. דבר זה יכול לאפיין אזורים שבהם תנועת תיירות מוגברת. אגב, באזור בית החולים הדסה עין כרם נרשמו בתקופה זו עוד 34 עבירות, שרובן נוגעות לתופעה המצערת של תקיפת צוות הרופאים וקטטות באזור בית החולים, וחלקן לאיומים וגניבות.
9 צפייה בגלריה
התצפית על עין כרם
התצפית על עין כרם
עין כרם
(צילום: אדווה חולי)
קרית מנחם: השכונה הדרום־מערבית מונה יותר מ־16,000 איש. היא נמצאת נמוך במדרג הסוציו־אקונומי של שכונות העיר, אך אמורה לעבור הליכים משמעותיים של התחדשות עירונית, שצפויה להזרים אליה כמות משמעותית של אוכלוסייה חדשה. על פי נתוני המשטרה והמשרד לבטחון פנים, בקרית מנחם נרשמו 163 עבירות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. פעילות הסמים נמצאת בראש העבירות.
9 צפייה בגלריה
קרית מנחם
קרית מנחם
קרית מנחם
(צילום: אסף אהרון)

רחביה: השכונה היוקרתית הושפעה השנה לא מעט משרשרת ההפגנות בבלפור. כך, בניגוד למצופה מאזור שבו אוכלוסייה מבוגרת ואמידה (לצד סטודנטים רבים), נרשמו בה 111 עבירות - מינואר ועד ספטמבר השנה. מדרג העבירות מגלה כי השכיחות שבהן מסווגות תחת 'מרמה', אולם מייד אחריהן תמצאו פעילות פלילית בדמות פגיעה בשוטרים. במקום השלישי מבחינת סוג העבירות נמצאות הגניבות.
9 צפייה בגלריה
רחביה
רחביה
רחביה
(צילום: יואב דודקביץ')
קטמון וקטמונים: שתי השכונות הסמוכות נבדלות זו מזו באופן משמעותי בכל הקשור למדרג הסוציו־אקונומי, כשהדירוג של קטמון גבוה יותר. הקטמונים, שאופיינה בעבר כאזור פשע מובהק, נהנית כיום משיקום וחידוש של המבנים ומהזרמה של אוכלוסייה חזקה. על פי הנתונים של המשרד לבטחון פנים והמשטרה, בשתי השכונות הללו יחד בוצעו מינואר ועד ספטמבר השנה 184 עבירות. רוב המעשים הפליליים בקטמון ובקטמונים הם מסוג של גניבה. לאחר מכן באות עבירות של מרמה ומין.
רמות: זוהי למעשה השכונה הגדולה ביותר בארץ כשמדובר במספר המתגוררים בה - 60 אלף תושבים. רוב תושבי השכונה הם חרדים ומיעוטם מהציבור הכללי, ולכל מגזר מינהל קהילתי ייעודי שמטפל בצרכיו. 285 עבירות נרשמו בשכונה בשלושת הרבעים הראשונים של השנה, ובהתחשב בגודלה אין זו כמות גבוהה במדרג העירוני. רוב העבירות קשורות לגניבות. אחריהן ברשימה פעילויות פליליות מתחום הסמים, ובמקום השלישי נמצאות הפריצות. בשכונה היו גם שני מקרים של ניסיון לרצח, המקושרים לעולם התחתון.
9 צפייה בגלריה
רמות
רמות
רמות
(צילום: יואב דודקביץ')
גילה: השכונה הדרומית מונה כ־32 אלף תושבים ומוקפת בכפרים ערביים כגון בית צפאפה ובית ג'אלה. 157 עבירות נרשמו בגילה בין ינואר לספטמבר 2021, על פי המסמכים של המשרד לבטחון פנים והמשטרה. במקום הראשון ניצבות עבירות הסמים, מייד אחריהן הגניבות, ובמקום השלישי עבירות המין. באוגוסט בשנה שעברה פירסם "ידיעות ירושלים" כתבה על אודות סוחר סמים כבן 40 מהשכונה שנעצר בחשד שהפעיל קבוצת טלגרם שבה 16 אלף חברים. כמו כן זה מכבר התגלתה בגילה בלדרית סמים, שנכנסה לעולם הפלילי לאחר שפוטרה מעבודתה.
9 צפייה בגלריה
שכונת גילה
שכונת גילה
שכונת גילה
(צילום: יואב דודקביץ')
קרית משה: השכונה שנמצאת במערב העיר מונה 9,300 תושבים. היא מתאפיינת במספר רב של מוסדות חינוך שמשתייכים למגזר הדתי־לאומי ולמגזר החרדי, ובהם ישיבת מרכז הרב ו'ישיבת ירושלים לצעירים'. בשל כך, מספר התושבים הדתיים בשכונה גבוה יחסית, והיא נהייתה מוקד מרכזי עבור החברה הדתית־לאומית. 28 עבירות בלבד נרשמו בקרית משה בשלושת הרבעים הראשונים של השנה האחרונה, כאשר במקום הראשון נמצאות עבירות הסמים, לאחר מכן באות עבירות המין, ובמקום השלישי הגניבות.
9 צפייה בגלריה
קרית משה
קרית משה
קרית משה
(צילום: שלומי כהן)
9 צפייה בגלריה
העבירות בכל שכונה
העבירות בכל שכונה
מספר העבירות העבירות בכל שכונה

מבול של פשעים

נחלאות ומרכז העיר: השכונה שנמצאת בלב העיר מושכת אליה אוכלוסייה של צעירים, סטודנטים והרבה תיירים. בנחלאות גרים כיום כ־14 אלף תושבים, ואילו במתחם המוגדר מרכז העיר יש כעשרת אלפים נוספים. ושימו לב למספר העבירות כאן, שמשאיר מאחור כל אזור אחר בירושלים – וזוכה בתואר המפוקפק ביותר של המקום שבו שיעור העבירות הגבוה ביותר: לא פחות מ־1,628 עבירות התרחשו באזור בתשעה חודשים בלבד. את המקום הראשון תופסות עבירות המין והסמים, אחריהן ברשימה הגניבות, ובמקום השלישי הקטטות. בשנה זו נרשמו שלוש עבירות נוספות - שני נסיונות לרצח ועבירה 'כלפי חיי אדם'.
9 צפייה בגלריה
מרכז העיר
מרכז העיר
מרכז העיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנתונים אינם מפתיעים את יו"ר המינהל הקהילתי 'לב העיר' ד"ר אופיר לנג: "מה שהצגתם הגיוני בגלל שזה האזור הכי מתויר בעיר אחרי הכותל המערבי", הוא אומר. "מרכז ירושלים ונחלאות מושכים קבוצות גדולות של מבקרים מכל הארץ, כך שבאופן טבעי הוא הופך להיות מאוד אטרקטיבי גם עבור גורמי פשיעה כאלה ואחרים. הנתונים אומנם גבוהים ביחס לשכונות האחרות ברחבי העיר, אבל לדעתי ההשוואה צריכה להיות ביחס למרכזי הערים, ודאי ביחס לבירות אחרות בעולם, כך שאחוז הפשיעה הוא לא באמת גבוה".
לדברי לנג, ניתן לחלק את מרכז העיר לשני מוקדים מרכזיים: מצד אחד השוק והעוטף שלו (נחלאות), ומצד שני המתחם בכיכר החתולות. "שניהם מושכים בני נוער מכל הסביבה, ואחת התופעות הנלוות היא האלימות, כך שבהחלט נפתחים אירועים גם סביב זה. אני חייב לציין שתמיד כשצפה בעיה או כשיש חשד שמישהו פושע באופן סדרתי בשכונה, אנחנו בקשר עם תחנת 'לב הבירה' והם פועלים בצורה מאוד נחרצת".

פירוט סוגי עבירות

רכוש: כגון שוד, גניבות רכב והצתה
נגד אדם: כגון רצח, נסיון רצח וגרימת מוות ברשלנות
מין: אונס, מעשה מגונה והטרדה מינית
מרמה: זיוף, עושק
סדר ציבורי: כגון תקיפת שוטר, קטטות ואיומים
ביטחון: מרד, הסתה, בקבוקי תבערה
מוסר: סרסרות, גידול וייצור סמים או סחר בהם

הנתונים מגלים: עלייה בעצורים

קצין בכיר במחוז חושף כי במהלך השנה נרשמה עלייה חדה במספר העצורים במערב העיר ובמרכזה. הוא ציין כי: "מתחילת השנה ועד כה נעצרו בתחנת לב הבירה ותחנת מוריה בלבד למעלה מ-2,200 חשודים בביצוע עבירות פליליות מגוונות. זוהי עלייה של 21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד". לדבריו, נרשמה גם עלייה של 14% בחשודים שנעצרו עד לתום ההליכים. בנוסף מאז תחילת השנה הוגשו למעלה מ-1,400 כתבי אישום נגד חשודים בפלילים במגוון עבירות בתום חקירות המשטרה.
עוד נמסר מהקצין: "מחוז ירושלים מתמודד בכל ימי השנה עם אתגרי ביטחון משמעותיים, לצד ריבוי מחאות והפרות סדר ברחבי העיר. בעיר פועלים מגוון כוחות שיטור ומג"ב, גלויים וסמויים, במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו. בשנה וחצי האחרונות נוסף גם אתגר אכיפת תקנות הקורונה למגוון המשימות עמם מתמודדת המשטרה בעיר ירושלים ובכלל.
"לצד אתגרים אלו המשטרה מטפלת באירועי פשיעה על כל גווניה. כל דיווח או תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, נבדק ומטופל ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת ובמקרים המתאימים למצות את הדין עם המעורבים. הטיפול בעבירות פליליות כולל מאמץ רב ומשאבים המושקעים בציר המודיעיני והמבצעי, תוך שילוב אמצעים טכנולוגיים, מאמצי חקירה רבים ומגוונים, הכל במטרה להתחקות אחר העבריינים בטרם המעשה, בשעת המעשה או לאחריו", מסכם הקצין.
במשטרת המחוז הוסיפו עוד כי "פעילות המשטרה בשנה החולפת הובילה לחשיפתם של מגוון אירועים פליליים בכל תחומי הפשיעה, בהם: אלימות, רכוש, עבירות מין, עבירות הונאה, סמים, אמל"ח ועוד. המאבק בפשיעה כולל גם פעילות יזומה והתקפית נגד מחוללי הפשיעה באשר הם. זהו מאבק יום-יומי, מתמשך ועיקש שמתבצע במישור הגלוי והסמוי ע"י שוטרים הפועלים במחוז ירושלים במגוון משימות".
הקצין הבכיר הסביר בנוסף על הגיאוגרפיה של הפשע: "השונות בשיעור הפשיעה בין האזורים השונים ברחבי העיר, נובעת ממשתנים מגוונים, בהם כמות האוכלוסייה המתגוררת באזור ונעה בתוכו, היוממות, מאפייני האזור והאוכלוסייה וכיוצא באלו".