בית הדין האזורי לעבודה אישר לעובדות הצהרונים בירושלים לפתוח היום (רביעי) בשביתה שתימשך גם מחר, יום חמישי. כמו כן הודיעו העובדות כי שביתה נוספת תיערך ב-30 באפריל. הרקע לשביתה הוא חשד כי בכוונת העירייה לבצע פיטורים בצהרונים ולהחליף את הזכיין מבלי להתחייב על שימור מקום עבודתם ותנאי העסקתן.
2 צפייה בגלריה
צהרונים
צהרונים
צהרונים
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

במסגרת החרפת המאבק כאמור, יושבתו היום ומחר פעילויות הצהרונים. מארי לוי ידיד, מובילת צהרון בגילה וחברת איגוד הצהרונים אמרה: "כל שאנו דורשות הוא השוואת תנאים של המובילות, לשכר סייעת המחליפה גננת, בגני היום. שכרנו נמוך ב-25% משכרן. בנוסף, לשי לחג שיכיר בתרומתנו ותוספת של שקל וחצי לשכר הסייעות, אך בעירייה מסרבים בכלל לנהל מו"מ על הדרישות הצנועות הללו. עכשיו גם מסתבר שהחל מהקיץ יוחלף הזכיין כך שכולנו עשויות למצוא עצמנו מובטלות, או מועסקות בתנאים נמוכים יותר. העתיד לוטה בערפל. לא ברור מה יש לעיריה להסתיר?״.
900 העובדות קובלות על סירוב העירייה, כך לטענתן, להתקדם במו"מ לשיפור שכר מובילות הצהרונים, אשר שכרן לא עודכן מאז 2018. בנוסף, הן טוענות כי בכוונת העירייה להחליף את הזכיין בתכנית (המינהלים הקהילתיים) בקיץ הקרוב, אך העירייה מסרבת להיענות לדרישת האיגוד ולהבטיח כי במהלך המעבר לא יפגעו תנאי העובדות.


ראש מטה ירושלים בכוח לעובדים, יעל שלו-ויגיסר: ״אין גבול לציניות של העיריה והמינהלים הקהילתיים: בשנת הקורונה הן ביקשו לדחות את ההסכם הקיבוצי בשנה- ונענו בחיוב. מאז פרוץ המלחמה מסתבר שאין להם פרות קדושות- המלחמה היוותה תירוץ לאי תשלום משכורת. עכשיו כשהעובדות ששכרן לא עודכן שש שנים, קורעות תחת יוקר המחיה מחד והדאגה ליקירהן מנג , הם שבים ומגלים אטימות. אנחנו מצידנו, צמצמנו במחצית את עלות דרישתנו הכספיות ואין עם מי לדבר. אם תתמיד העירייה בסירובה לא יהיה מנוס מהחרפת המאבק". מעיריית ירושלים נמסר: ״מדובר בשביתה בלתי מוצדקת ומיותרת לחלוטין. זוהי התנהלות בריונית, דורסנית, בלתי אחראית ומבזה, המנצלת את הסייעות לטובת מטרות 'כוח לעובדים' ולא למען עצמן. שכר הסייעות במדינה נקבע ע״י משרד החינוך בקול קורא שמפורסם בתחילת כל שנה. עיריית ירושלים איננה המעסיקה של סייעות הצהרונים ולמרות זאת, לאור החשיבות שהעירייה מייחסת לתוכנית 'ניצנים', לילדים ולהורים, אנו פועלים בנחישות להיטיב עם הסייעות.* גם כעת הציעה העירייה לארגון 'כוח לעובדים' הצעות מרחיקות לכת על מנת לבטל את השביתה, לרבות תשלום מענקים ותוספות שכר. לצערנו, ארגון כוח לעובדים דחה את כל ההצעות על הסף מסיבותיו, ללא התחשבות בסייעות עצמן ובכך שלא יקבלו שכר בגין ימי השביתה, בילדים ובהורים שיאלצו להפסיד ימי עבודה במיוחד במציאות המטלטלת של כולנו, ומסרב לחזור לשולחן המו״מ״.
״בזכות עיריית ירושלים, נחתם בחודש יוני 2023, הסכם בין המנהלים הקהילתיים המעסיקים את הסייעות לבין ארגון העובדים שמייצג אותן, כוח לעובדים שבזכותו קיבלו העובדות מענקים חסרי תקדים. בהתערבות העיריה העלו המנהלים הקהילתיים את שכרן ושולמו לעובדות מענקים כספיים גבוהים. בהסכם זה סוכם גם, שמיד עם פרסום הקול הקורא לשנהל ע״י משרד החינוך, ינוהל מומ בנוגע לשכר העובדות. סייעות המנהלים הקהילתיים בירושלים הן מדהימות ועושות עבודת קודש. בזכות העירייה הן מרוויחות כבר כעת יותר מכל הסייעות האחרות (כ-65 ש״ח לשעה) וסירוב ארגון כוח לעובדים לחזור לשולחן המו'מ והתעקשותו לשבות בכל מחיר, דוקא עכשיו, בסיטואציה הזו, על גב ההורים והילדים, היא חסרת אחריות . זהו ניצול ציני של הסייעות למען מטרות 'כוח לעובדים'. אנו מצרים על החלטת בית הדין לאפשר את השביתה. אנו קוראים לארגון כוח לעובדים לחדול ממהלכים פופוליסטים, פוגעניים על גב הילדים, ההורים והעובדות, לבטל את השביתה ולחזור לשולחן המו'מ כבר היום״.