מבול הפיגועים שהיה השבועות האחרונים יצר עומס כבד גם על המוקד המשטרתי במחוז ירושלים. תושבים מתלוננים כי לעיתים הם נאלצים להמתין עד דקה וחצי כדי לקבל סיוע בזמן חירום.
2 צפייה בגלריה
מוקד 100. "פועל למתן מענה מיטבי" (למצולמים אין קשר לידיעה)
מוקד 100. "פועל למתן מענה מיטבי" (למצולמים אין קשר לידיעה)
מוקד 100. "פועל למתן מענה מיטבי" (למצולמים אין קשר לידיעה)
(צילום: שלומי כהן)

מסיכום שנת 2021 עולה כי במוקד 100 האזורי התקבלו יותר ממיליון ומאתיים אלף פניות של אזרחים. ריבוי הקריאות יצר מצב שבו גם בשגרה הירושלמים ממתינים 4.40 שניות בממוצע כאשר הם מתקשרים לקבל סיוע במצבי חירום. לשם השוואה, במחוז צפון ההמתנה הממוצעת אורכת 2.27 שניות, במחוז מרכז 4.04 שניות, במחוז חוף 3.02 שניות, ובמחוז דרום 3.47 שניות. אמנם מדובר בהפרשים של שניות, אך ישנם מקרים עבורם כל שנייה קובעת. עם זאת, הבעיה העיקרית היא שתושבים טוענים לזמני המתנה ארוכים בהרבה.
קראו גם:
בשבועות האחרונים היו בנוסף לתאונות דרכים מקרים של אלימות ופשיעה וגם אירועי פח"ע רבים. לטענת תושבים, כאשר הם ניסו להתקשר למוקד 100 הם נאלצו להמתין זמן רב. באופן מפתיע, הדבר בלט במיוחד בשעות הלילה, והיו גם מקרים של המתנה עד דקה וחצי. גורם במשטרה ציין כי כאשר יש צבר של אירועים שבהם אזרחים רבים מתקשרים לדווח, יש עומסים נקודתיים על המוקד.

2 צפייה בגלריה
אלפי שוטרים נערכים לקראת הלוויה
אלפי שוטרים נערכים לקראת הלוויה
המשטרה: "זמן הממוצע הארצי ובמחוז ירושלים- עומד על שניות בודדות"
(צילום: דוברות המשטרה)

מהמשטרה נמסר: "זמן ההמתנה הממוצע במוקדי 100 בכל הארץ וגם במחוז ירושלים במהלך השנה - עומד על שניות בודדות. מטבע הדברים, במקרים חריגים, ובפרט במצבים של עומס פניות רב בזמן קצר בגין התרחשות חריגה או מספר אירועים במקביל – זמן ההמתנה מתארך מעבר לממוצע. מוקד 100 של מחוז ירושלים פועל כל העת למתן מענה מיטבי לכל פנייה המצריכה התערבות משטרתית בזמן הקצר ביותר שניתן, הכל בהתאם לכוח האדם הקיים מול כמות האירועים בזמן נתון". יצוין כי בבדיקה שנערכה השבוע תועדה המתנה של דקה ו-51 שניות במוקד.

בחו"ל - מוקד מאוחד

במסגרת בדיקה שערך בשנה שעברה מרכז המחקר והמידע של הכנסת נטען כי בישראל המשטרה, מד"א ומכבי האש מתעקשים לנהל מוקדים עצמאיים, לעומת ארה"ב למשל, שם יש מוקד חירום מאוחד שמספרו 911. גם באיחוד האירופי יש מוקד מאוחד. בדוח נכתב: "מוקד מאוחד עשוי לחסוך ולהקטין את הסיכוי לחוסר תיאום בין הגופים".