עד השבוע רפי אלפסי מעולם לא עזב את בית הספר המיתולוגי 'ליידי דייויס', שהחל לפעול לפני 58 שנה בשכונת קרית יובל. ביום שלישי האחרון אושרה הקצאת המתחם של בית הספר עבור סמינר 'בית יעקב'. בשנה הבאה ייכנסו לכיתות כ־1,000 תלמידות חרדיות, ואילו התלמידים ואנשי הצוות, ובהם אלפסי, יעזבו.
3 צפייה בגלריה
רפי אלפסי בבית הספר. צביטה בלב
רפי אלפסי בבית הספר. צביטה בלב
רפי אלפסי בבית הספר. צביטה בלב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"תם פרק חשוב בהיסטוריה של בית הספר, שבו סייענו ועזרנו להרבה מתלמידי העיר ירושלים", אמר השבוע אלפסי בעצב. "עם זאת - אנחנו יוצאים לדרך חדשה, ואני מקווה שלפרק חדש וטוב יותר".


הפגנות וחששות


אלפסי (62), אב לחמישה, משמש כמנהל בית הספר הרב־תחומי, שכיום משתייך לרשת 'עמל', כבר 18 שנה. בתיכון למד בו במגמת אלקטרוניקה, ולאחר שירות צבאי בחיל האוויר, כולל שנה בקבע, חזר אליו במקביל ללימודים לתואר במתמטיקה, פיזיקה והנדסאות אלקטרוניקה, וכסטודנט החל ללמד את מקצוע האלקטרוניקה. לאחר סיום לימודיו הפך באופן רשמי למורה ומחנך, לרכז שכבה, ובהמשך מונה לסגן מנהל. בגיל 44 החל לנהל את בית הספר.
בחודש דצמבר האחרון התבשרו הורי בית הספר כי המוסד צפוי להיסגר וכי במקומו ייפתח סמינר חרדי לבנות. החשש הגדול היה שתלמידיו ימצאו את עצמם ללא מסגרת חינוכית. אינספור הפגנות ומאבקים של התושבים והורי התלמידים התקיימו מאז, עד שהוחלט ש'ליידי דייויס' יועבר למתחם בית ספר דנמרק, ובמקום יוקם כאמור בית הספר לבנות חרדיות.

קראו גם:

עברתם שנה לא פשוטה של מאבק. "אנחנו אחרי המשבר. בתחילת ינואר החלו שמועות שבית הספר הולך להיסגר. זה תפס אותי ללא הכנה מוקדמת וניזונתי מהתקשורת בעיקר. הייתי בשוק, לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות כי זה בית ספר שבו אני מנהל כל כך הרבה שנים. כל מה שיש בבית הספר כיום בנינו בעשר אצבעות, וביום אחד רצו למוטט את המגדל הזה. אני אישית בחרתי את כל הצוות המורים, ויחד בנינו את בית הספר שהוא עבורי בית שני".
איך מנהלים שגרת לימודים בתוך חוסר ודאות שכזה? "למרות אי־הוודאות לא היתה תחושה שהולכים אל הלא נודע, ופה אני רוצה לפרגן לרשת 'עמל' שנלחמו על מנת שבית הספר ימשיך לפעול במתכונת הנוכחית ולא יתפספס אף ילד. בהתחלה היה פחד מצד תלמידים שלומדים כעת שבית הספר ייסגר, אבל לאט לאט הבנו שהדברים הם לא כפי שמציגים אותם. היתה סערה, אבל לאחר שהתבהרו הדברים התלמידים והוריהם נרגעו והבינו שזה לא כצעקתה.
"במהלך השנה נערכו מספר רב של פגישות עם ההורים על מנת להבהיר להם את העובדות ולהוריד את הפחד והחרדה", הוא מוסיף. "מדובר בבית ספר חשוב וערכי שמוביל את התלמידים להצלחה. בית הספר הזה הוא קרש הצלה להמון תלמידים, ובמשך השנים הוכשרו בו דורות רבים של טכנאים והנדסאים שמצאו את עצמם במערך הטכני של הצבא ובחיל האוויר, ולאחר מכן בתפקידי מפתח במשרות בכירות".

3 צפייה בגלריה
המחאה נגד פינוי בית הספר ליידי דייויס
המחאה נגד פינוי בית הספר ליידי דייויס
המחאה נגד פינוי בית הספר ליידי דייויס
(צילום: סיעת ׳מצילים את ירושלים׳)

זה פגע בתדמית בית ספר? "זה היה משבר, ואני מאמין שנצא ממנו דווקא למשהו יותר טוב. אחרי שאני חושב בצורה פחות רגשית, אני יותר ויותר משוכנע שהמעבר יעשה רק טוב לבית הספר".


80 אחוזי הצלחה בבגרות


בבית הספר לומדים כיום כ־140 תלמידים מכיתות ט' עד י"ב, רובם תלמידים שנפלטו ממערכות חינוך ברחבי העיר. הם לומדים בבית הספר מגוון רחב של מקצועות, כמו אלקטרוניקה, יזמות עסקית (ביג פיקצ'ר), ניהול עסקי, משאבי אנוש, וחלקם ממשיכים ללימודי עתודה של טכנאים והנדסאים בכיתות י"ג ו־י"ד.
גולת הכותרת במוסד החינוכי, שעליה רבים חשים גאווה, היא שהוא מפתח עבור חולים מערכות משפרות חיים. בית הספר זכה במהלך השנים בלא מעט פרסי חינוך על הישגים יוצאי דופן של תלמידים, ובהם פרס מנח"י, פרס שר החינוך ולא פחות משמונה זכיות במקום ראשון בתחרות פרויקטים שהתקיימה באוניברסיטת תל אביב. "כשהתחלתי לנהל את בית הספר אמר לי מפקח ברשת 'עמל' ש'לא ייתכן שעושים עבודה טובה ולא תהיה תעודת בגרות'", משחזר אלפסי. "במהלך השנים עשינו מהלך דרמתי של שינוי תפיסה פדגוגית ובחרנו מורים שמותאמים לסיום בגרות, מורים מיוחדים שיש להם ראייה פדגוגית וחברתית. מ־0 אחוז בגרות אנחנו עומדים כעת על כ־80 אחוזי הצלחה בבגרות.
"בשנים האחרונות בית הספר זכה במקום ראשון בלא מעט תחרויות על פיתוחים, כמו אפליקציה לקביעת תורים אלקטרונית - 'קליק תור', 'לצייר עם המוח', שהיא מערכת למוגבלים בתנועה שבעזרתה הם יכולים להעביר את לוח הציור לפי המחשבה שלהם. בעקבות הזכייה התלמידים נסעו לארצות הברית ודרום אפריקה להציג את העבודות שלהם בתחרות אלקטרוניקה".
השבוע אתה נועל את השער ולא חוזר יותר לכאן. איך זה מרגיש? "בוודאי שזה יעשה לי משהו ויצבוט בלב, אבל יוצאים לדרך חדשה, ואני משוכנע שלפרק חדש וטוב יותר. אני בטוח שהמעבר ייטיב עם תלמידי בית הספר מכיוון שאנחנו הולכים לפתוח מוסד ברמה גבוהה שיהיה מכוון סטרט אפ והייטק. אחרי שביקרתי במבנה החדש כמה וכמה פעמים, אני משוכנע בכך, כי צריך לזכור שהמבנה שלנו הוא בן כ-60 שנה. המבנה החדש הוא ברוח ההייטק, עם מרחבי למידה שאין בשום מקום בעיר ירושלים".
ההעברה תפגע ברישום? "אני לא יודע לומר את זה. אצלנו הרישום מתחיל ב־20 ביוני ונמשך במהלך הקיץ עד לתחילת השנה. למרות שיש תלמידים שנרשמים לפני תאריך הרישום, עיקר הנרשמים הם בחופש הגדול ובתחילת השנה, וזאת משום שתלמידים נקלטים לאחר שסיימו ללמוד בבתי ספר אחרים וחוו פחות הצלחה ורוצים למצוא מעטפת חדשה ואווירה תומכת יותר. אני מאמין שאחרי שבית הספר יעבור למבנה החדש הרישום יגדל. אנחנו נקבל חלקים נרחבים מבית ספר דנמרק והמבנה יוכשר בצורה משמעותית".

3 צפייה בגלריה
בית הספר דנמרק
בית הספר דנמרק
בית הספר דנמרק
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

אתה לא חושש שזה צעד לקראת איחוד עם 'דנמרק'? "אני לא חושש שאיחוד זה העניין כי לא מדברים על כך. הובטח שבית הספר יהיה עם סמל מוסד בפני עצמו וכניסה חדשה ונפרדת מרחוב טוביה. אני סומך על רשת 'עמל' ועל העומדת בראשה, קארן טל, שנקבל מבנה משודרג והרבה יותר ממה שקיים בבית הספר כיום. אני יודע כמה התלמידים יקרים למנכ"לית, ואני בטוח שבית הספר יפרח עם ניהול מצוין".