כשבועיים חלפו מהחלת הסדר המדרחוב החדש ברחוב אגריפס בימי חמישי ושישי. זאת כשבסוף השבוע שעבר הושק שירות השאטלים החינמים מחניון מנורה לבית עיני כצעד משלים.
2 צפייה בגלריה
השאטל לשוק
השאטל לשוק
השאטל לשוק
(צילום: רון ירקוני יח"צ)

אמנם עוד מוקדם בכדי לקבוע בוודאות עד כמה המיזם העירוני שסוגר את התנועה ברחוב אגריפס לכיוון שדרות שז"ר, ישנה או יעודד את עסקי השוק. אך בינתיים מדיווחים ראשוניים עולה כי אצל חלקם אכן חלה עלייה בפדיונות, ושיפור מה הורגש בכמות האנשים הפוקדים את האיזור.
הספקנים והשמרנים מקרב בעלי הבאסטות הוותיקים, דנים בינתיים לכף זכות את המהלך אותו מובילה העירייה בשיתוף וועד הסוחרים המקומי, ואפילו המיעוט החרדי קיצוני שארגן מחאות והפיץ פשקווילים בגנות המיזם, לא מסתמן לפי שעה כמכשול בפני השינוי אותו מבקשים לחולל בשוק המדכדך.

המבקרים נהנים, המקומיים 'חצויים'


אחד מהכשלים המרכזיים של השוק, במיוחד בימי חמישי ושישי העמוסים הוא נושא הנגישות אליו, הן להולכי רגל והן לבעלי רכב פרטי שנרתעים רק מהמחשבה על חיפושי חנייה קרובה. אלא שחציית ציר אגריפס לאורכו והכשרת הנתיב הקרוב לשוק כמדרחוב, מאפשר מעבר נוח ובטוח לקונים ולמבלים ומביא עוד מבקרים שנמנעו עד כה מלהגיע.

2 צפייה בגלריה
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
(צילום: רון ירקוני יח"צ)

עסקי המזון הסמוכים לציר מדווחים על עלייה בשיעור של כעשרים אחוז בפדיון. אפילו חלק מהמקומות שכלל לא פעלו עד כה בצהרי שישי, הצטרפו ופתחו את שעריהן בשישי שעבר במתכונת קייצית.
שמעון פוטרמן פוקד את השוק מספר פעמים בשבוע, בין אם כדי לשתות קפה עם חברים ובין אם לקניות  והשלמות. אמנם הוא מאוד מרוצה מהמדרחוב החדש אך לדבריו, אין טעם למשוך אותו עד חלקו התחתון של אגריפס, ויש למצוא פתרון תחבורתי אחר.
"סגירת מדרחוב בחלקו העליון של אגריפס זה בהחלט צעד מבורך שבינתיים גם מוכיח את עצמו. הכל הרבה יותר פתוח ומזמין. מוצאים גם שולחנות וכסאות וזה מראה מלבב, והסוחרים, הקונים והמבלים- כולם מרוצים. אבל מה שעובד טוב בחלק העליון של הרחוב מקשה ומיותר בחלקו התחתון. שם אין כמעט עסקים, תנועת הולכי הרגל דלילה יותר, וכמובן שצריך גם להתחשב בבעלי הרכבים, בתושבי נחלאות ובספקים. אין צורך ואין הצדקה לחסימות בנחלאות, זה מוגזם ומיותר".
גם מצד בעלי העסקים בשוק יש שתומכים עקרונית ביוזמה, ויש שמשמיעים ביקורת נגד הניסיון לייצר היברידיות חדשה בהסדרי התנועה ברחוב.
 דוד קפלן, בעלי פיצה 'קראפט', הממוקמת בסמטאות השוק, מרוצה מהמצב החדש גם אם הפדיון שלו בינתיים נותר כפי שהיה. "עד כה זה לא השפיע עלינו", הוא משתף, "אבל אני שומע ורואה איזה שינוי מבורך זה עשה לעסקים באגריפס. זה תהליך שאולי בהמשך יחלחל גם אלינו, אבל עצם העובדה שהיוזמה לא פגעה בעסקים ובבאסטות זה כבר הישג והיו לנו ולאחרים לא מעט חששות מסגירת רחוב אגריפס. טוב שזה לפחות התבדה, וגם אם המצב יישאר כפי שהוא עכשיו עדיין מדובר במשהו מבורך וראוי".

קראו גם:

מנגד, בעלי 'ממלכת החלבה', אלי ממן, טוען שלסגור את הכביש ליום אחד, וביום אחר לפתוח אותו זה רעיון לא מוצלח בכלל. "זה כנראה תוצר של הרבה אילוצים וחששות", הוא אומר, "אז עשו משהו 'בין לבין' שמוציא אותנו קירחים מכל הצדדים. ההסדר הקיים לא בטיחותי, מבלבל ומסוכן, ואישית זה מפחיד אותי. אם רוצים מדרחוב שיעשו אותו קבוע לכל ימות השבוע עם התאמות קבועות בכביש ובמדרכות, ואם לא, אז מוטב כבר להשקיע בשיווק ופרסום, שלדעתי עדיפים מכל הבחינות.
"ברור שעכשיו בחופש יותר אנשים באים, גם עם ילדים והכל יותר שמח ויש יותר תנועה בכל מקום, ולא רק בשוק. אני טוען ש־200 מטר של מדרחוב למשך יום וחצי בשבוע, לא ישנו כלום במסחר לטווח רחוק".
גם שמוליק אפוטה, בעלי חברת 'ימית' המפעילה את החניון המרכזי ב'שוקניון', מעריך כי למרות שההסדר החדש מביא ליותר ביקוש בחניה, הוא רלוונטי רק לתקופה הנוכחית. "בהחלט רואים כיצד ההסדר החדש מנגיש ומביא יותר מבקרים להחנות אצלנו בשבועיים האחרונים", הוא מעיד, "אבל אחרי החגים אני לא רואה הצדקה להמשיך בו. זה פתרון עונתי טוב, אבל לא כמשהו קבוע לאורך כל השנה".
מה אומרת יושבת ראש ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, שף טלי פרידמן? לדבריה, "זהו מהלך חשוב שמטרתו לדאוג לבאי השוק, לסוחריו ולתושבי השכונה, שנהנים ממרחב הליכתי בטוח ומחווית קניות נעימה יותר". לדבריה, גם השאטל שהחל בסופ״ש האחרון בהסעת מבקרים מחניון מנורה הסמוך, הוכיח את עצמו מהרגע הראשון.
"כאלף נוסעים השתמשו בו, בהם צעירים, מבוגרים ומשפחות, כשכל מי שחנה ב'מנורה' והגיע לשוק באמצעות השאטל, זכה לשעתיים חנייה חינם. אין ספק ששיתוף הפעולה הפורה וההקשבה בין העירייה לסוחרים וכל יתר הגורמים יוסיף להניב פירות ולהצלחת הפיילוט".