פסטיבל הקומדיה שצפוי להיערך בירושלים באמצע חודש אוגוסט הצליח לעורר קשת גדולה של רגשות אבל לא צחוק. בדיון על התקציב שהתבקשה העירייה להעביר לקיום הפסטיבל הצליחו כמה מההצגות להרגיז את הנציגים החרדים והדתיים. אלה איימו למנוע את העברת התמיכה ורק הודות לפשרה של הרגע האחרון התמיכה אושרה והאירוע יתקיים כמתוכנן. כמעט.
3 צפייה בגלריה
מתוך ״עירומים״
מתוך ״עירומים״
מתוך ״עירומים״
(צילום מסך: מתוך אתר הפסטיבל)

את הפסטיבל השנתי לקומדיה, הומור וסאטירה על שם אפרים קישון יזם תיאטרון האינקובטור (בית מזיא) יחד עם משפחתו של הסטיריקן המושחז ובתמיכת העירייה וקרן ירושלים. במסגרת הפסטיבל שצפוי להיערך בין 18 ל-22 באוגוסט צפויות מגוון הופעות של קומיקאים מובילים, הרצאות, מופעי סטנדאפ, מופעים לילדים ועוד. כמקובל, התכנסה ועדת התמיכות של העירייה כדי לאשר תקציב לפסטיבל בסף 94 אלף שקלים מתוך 600 אלף השקלים שיעלה הפסטיבל כולו. האישור היה אמור להיות טכני, ולראיה חלק מחברי הוועדה נעדרו, ואולם עד מהרה הצליח סגן ראש העירייה אריה קינג ('מאוחדים') לעורר סערה שאיימה על העברת התקציב אחרי שעיין בתוכניית הפסטיבל.
"יש גבול לכל גועל, בוודאי בירושלים עיר הקודש", אמר קינג לחבריו לוועדה, "מי שמצביע, אני באמת לא מבין למה לו מחר לצום, למה לו בכלל לחשוב על שלושת השבועות, בוודאי למה לו לקרוא את מגילת איכה בעוד שלושה שבועות. אני חושב שזה לא ראוי לאף עיר, בוודאי לא בארץ ישראל ובוודאי לא בירושלים, לתת לגיטימציה לגועל נפש הזה, יש פה דבר שהוא, אם היה בירושלים לפני כמה שנים אסור שהיה, אסור שיהיה, והיום אנחנו צריכים להצביע נגד הדבר הזה".

3 צפייה בגלריה
המופע שעורר סערה
המופע שעורר סערה
המופע שעורר סערה
(צילום: מתוך המופע)

מה שעורר את זעמו של קינג היה מופע קרקס בשם "עירומים", כאשר משתתפי ההצגה הצטלמו בפרסום, בהתאם לשם המופע, ללא בגדים לגופם.כדי להמחיש את סלידתו מן המופע קינג הגדיל לעשות וחילק לכל חברי הוועדה דף שכותרתו "עיריית ירושלים – עיריית סדום ועמורה" "איכה היתה ל/זונה קריה נאמנה ושם תמונות של ההצגות 'עירומים', 'שבורה' ו'מסרסל'. גם הבהרתו של מ"מ יו"ר הוועדה סגן ראש העירייה, אדיר שוורץ כי "המופע לא מכיל עירום מלא, ואתה יכול להסיר דאגה מליבך ואולי אפילו להצביע בעד הסעיף", לא הרגיעה את קינג.

הלעג שלא היה

"המצב של קדושת ירושלים במרחב הציבורי בשנים האחרונות הוא בכי רע", הסביר השבוע קינג את מחאתו ל"מיינט ירושלים" ולא החמיץ את ההזדמנות לנגח את חברי המועצה החרדים והדתיים, "יש עוד ועוד נגיסות בסטטוס קוו בענייני השבת ובקדושת העיר. לצערי הרב, נבחרי הציבור החרדים והמפד"ל שותפים פסיביים במגמה הזו שמאפשרים למיעוט בקואליציה לפגוע ברגשות הציבור הדתי והחרדי בעיר. אישור מופע עירום במימון עירוני, בוועדה שיושב הראש שלה הוא נציג 'דגל התורה', זה אות קלון על סיעת דגל התורה ששוב מוכיחה שהיא חרדית בע"מ".
למחאה של קינג הצטרפו הרב שלמה עמאר, הרב אביגדור נבנצאל, הרב סלים, הרב גואלמן, הרב זילברמן והמקובל הרב שינברגר.במכתב שיגר על ידי הרב אביגדור יחזקאל נבנצאל לראש העירייה, משה ליאון נכתב "שמעתי בזעזוע רב שאישרו השבוע בעירייה הצגת תועבה 'עירומים' והצגה נוספת שלועגת למהר"ל מפראג הקדוש עליכם לבטל זאת מיד".
יצוין כי מה שהוצג כלעג למהר"ל מפראג היה בעצם הרצאה שאמורה להתקיים במהלך ימי הפסטיבל וכותרתה היא: "קריאה בקבלת המהר"ל מפראג: ההומור כנבואה".

"חוסר הבנה קישוני"

בסופו של דבר הושגה פשרה קוסמטית - השחקנים "הולבשו" בפרסום והתקציב אושר, מה שלא הפריע לקינג להתגאות בהישג: "בעקבות דרישת סיעת מאוחדים ובזכות פנייתם של רבני ירושלים", נכתב בהודעה, "יחול שינוי בפסטיבל שבמימון העירייה. בזכות התערבותנו הובלנו למניעת המופע במתכונתו המבישה, לא יהיה מופע עירום בפסטיבל שהעירייה מממנת".

3 צפייה בגלריה
יפתח ליבוביץ׳
יפתח ליבוביץ׳
יפתח ליבוביץ׳
(צילום: זיו עמר )


"בפסטיבל הקומדיה אין מופע או הצגה בעירום מלא", אומר בכעס המנהל האמנותי של הפסטיבל יפתח ליבוביץ, אשר מבקש לשים דברים על דיוקם . "ההצגה "עירומים" נקראת כך כי השם משמש כמטאפורה לחשיפה הרגשית שהאמנים עושים למאחורי־הקלעים של עולם הקרקס. חשוב להדגיש: במופע אין חשיפה של איברים מוצנעים. יש שימוש בהומור על פעולת ההסתרה של העירום, אך במופע הדבר המקסימלי שנחשף זה גברים בלי חולצה.
"מעבר לכך, המופע יתקיים באולם סגור לקהל קוני הכרטיסים והוא מיועד למבוגרים. עשו מהומה על שום דבר. זה פסטיבל שאנחנו רואים אותו כפסטיבל עירוני. העירייה תומכת בפסטיבל ואין לנו כל כוונה לפגוע ברגשות של אף אחד. זה חוסר הבנה קישוני".
אז למה התקפלתם והסכמתם להחליף את התמונה? "בהיותנו פלורליסטים ולא רוצים לעשות עניין החלפנו תמונה של הגברים שהופיעו בחזה חשוף ובמקום שמנו תמונות בחולצות כדי להרגיע את הרוחות מדובר ברעש על שום דבר. ההצגה קורית, התקציב אושר והכל בסדר. יש אנשים שרצו לעשות רעש".
הבנת את הזעם על ההרצאה שבמרכזה המהר"ל? "ההרצאות פתוחות לקהל ואנחנו מזמינים את כל מי שמתעניין במהר"ל להגיע. המרצה אביה יקותיאלי דוקטורנט באוניברסיטה העברית שמתמחה במהר"ל. ההרצאה בהחלט לא עושה צחוק מהמהר"ל זו הרצאה אקדמאית של מי שמתמחה בכתבי המהר"ל ועושה שימוש בצחוק כדבר של נבואה. יש פייק ניוז שמסתובב בתקופה שבכנות יש בה דברים יותר חשובים לעסוק בהם".

"ירושלים תהפוך לטהרן"


גם חברי המועצה החילונים לא אהבו את הפשרה והזהירו כי מדובר במדרון חלקלק, "אני מאוכזב מאוד משינוי ההזמנה ומקווה שההופעה תתקיים כרגיל כפי שתוכננה עם העירום החלקי", אמר סגן ראש העירייה יוסי חביליו, "אני רואה בחומרה כל הגבלה על חופש היצירה זהו מדרון שעלול להפוך את ירושלים לטהרן. ועדת התמיכות ומועצת העירייה אישרו את התמיכה לפסטיבל ללא הגבלה ולכן אני לא מבין מדוע נכנעו מארגני הפסטיבל לקיצוניים".

קראו גם:

חברת המועצה יעל דה לנגה (האיחוד הירושלמי) אמרה מנגד: "אני אישית לא רואה בזה תחילתה של צנזורה, כל עוד האירוע והמופע מתקיים כמתוכנן. לשנות תמונה בפרסום זאת מחווה של רצון טוב של האמנים ומפיקי המופע כלפי חלק מתושבי העיר שזה אולי מפריע להם, וזה בסדר. נאבקנו על זה, גם יוסי חביליו וגם אני כחברי הוועדה. לא אפשרנו לאריה קינג לצייר מצג שווא של תוכן ומהות לא נכונים. מותר ונכון לאפשר לתושבי העיר לבחור את האמנות והתרבות אותה הם מעוניינים ורוצים לצרוך. זאת בחירה אישית".
מעיריית ירושלים נמסר: "תיאטרון האינקובטור הוא מוסד תרבות מוכר, המתוקצב על ידי משרד התרבות ומשכך מתוקצב על ידי העירייה. כחלק מהתמיכה העירונית, מתקצבת העירייה חלקים מהפסטיבל המדובר המופק על ידי תיאטרון האינקובטור. החלק המדובר אינו מתוקצב על ידי העירייה".