בקרוב ימלאו ארבע שנים למלחמה ארוכה ומשעשעת בין מערך הניו־מדיה של עיריית תל אביב לבין הגוף המקביל בירושלים. בין שתי הערים הגדולות בישראל מבדילים פחות מ־70 ק"מ, קרוב לשעתיים נסיעה בפקקים ופער תרבותי עצום. אבל בכל הקשור לנשק ההומור, בשתי הרשויות המקומיות יש מומחים שיודעים לתעל את הפערים לסטטוסים מצחיקים בפייסבוק, שגרפו אינספור לייקים, שיתופים, תגובות וחיקויים.
5 צפייה בגלריה
ריף: "עוקבים מסביב לשעון"
ריף: "עוקבים מסביב לשעון"
ריף: "עוקבים מסביב לשעון"
(צילום: יואב דודקביץ')

"ערה" ואז "כשרה"

ב־1 בינואר 2019, רגע לאחר התחלת השנה האזרחית החדשה, בעמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב-יפו נכתב: "עיריית ירושלים, ערה?" בעמוד הפייסבוק של עיר הקודש הגיבו במהירות: "מה קרה? קצת קר אז נזכרת בי?"
אלפי תגובות משועשעות נכתבו לאותו פוסט, ואפילו אנשי הסושיאל של חברת הקונדומים 'דורקס' הצטרפו וכתבו: "עיריות יקרות, מה שלא עשיתן אתמול בלילה, מקווים שנזהרתן - שלא תצא לכן פתח תקווה".
בבירה הגיבו באיחור אלגנטי, וב־19 באפריל 2019 הם ענו בשאלה לתל אביב - "כשרה?"
5 צפייה בגלריה
חלק מהפוסטים
חלק מהפוסטים
עיריית ירושלים ערה?הפוסט משנת 2019

ב־26 בינואר גויס למאבק ראש העירייה רון חולדאי, שהעלה תמונה של שלג וכתב לעמיתו: "הי משה ליאון, מה המצב אצלכם בירושלים? אצלנו כבר התחיל לרדת".
התגובה לא איחרה לבוא: "רון חברי", השיב ליאון, "באמת הדמיה מרשימה, אבל נראה לי - הגיע הזמן להבין מי היא העיר הלבנה באמת. מתי אתה בא לבקר?"
לרגל יום ירושלים האחרון, בעמוד הפייסבוק של עיר החטאים כתבו: "הי מותק - עיריית ירושלים, למרות כל מה שיגידו אנחנו די דומות. יש לשתינו חיי לילה מגניבים עם ברים אלמותיים, עולם תרבותי עשיר, קולינריה מקומית מדהימה. אנחנו חולקות את אסף גרניט אפילו, ובקרוב אמן תהיה גם לנו רכבת קלה. וגם מסתבר, ששתינו ממש בעניין של מצעדים. מזל טוב אחותי הגדולה. עד 100,020 אוהבתותך".
בתגובה השיבו בעיר הקודש: "יה ריגשת, תודה חיים", וגם הוסיפו הערה: "מערך הסייבר הלאומי - משהו פה חשוד, מציעה שתבדקי".
כמעט מיותר לציין, אבל כל אחד מהפוסטים הנ"ל גרר אינספור שיתופים ותגובות מצחיקות של תושבים, לא רק של הערים האלה, אלא של גולשים מכל חלקי הארץ.
השבוע נרשם פרק נוסף כאשר בירושלים פרסמו פוסט מושלם לתקופת אחרי החגים: "השם ישמור - רק שתל אביב לא תתקשר עכשיו".

5 צפייה בגלריה
חלק מהפוסטים
חלק מהפוסטים
חלק מהפוסטים

החברים מהמרכז מיהרו לעקוץ בחזרה וכתבו תגובה: "נשמה, כל מה היה לי להגיד שמתי בפתק בכותל".

"עקיצות ממש קטנות"

הגיע הזמן לחשוף את הנפשות הפועלות מאחורי המאבק - מנהל מחלקת ניו־מדיה בעיריית תל אביב-יפו, עדי אזולאי, ומנהלת מחלקת ניו־מדיה באגף הדוברות של עיריית ירושלים, רחלי ריף.
"אני לא יודע מה היה המקור לפני", מודה אזולאי בכנות, "היו כל מיני חילופי דברים, תיוגים של העירייה, עקיצות ממש קטנות, אבל זה לא הגיע ל'וואו'.

5 צפייה בגלריה
אזולאי. "עושים בדיקות עירנות"
אזולאי. "עושים בדיקות עירנות"
אזולאי. "עושים בדיקות עירנות"
(צילום: יובל חן)

"בערב הסילבסטר רציתי שיעלה פוסט בחצות, משהו שיהיה משעשע שיעלה בחצות. לאחר ישיבת סיעור מוחות, מישהו מהצוות שלי, ששמו רועי כהן, הציע את הפוסט הזה והוחלט לכתוב 'ירושלים - ערה?'
"אמרנו - 'וואלה, זה יכול להיות חמוד', ואף אחד לא חשב שזה יסחוף אלפים. בשעה 24:00 הועלה הפוסט, חיכינו לראות מה שזה עושה, ובהתחלה לא היו יותר מדי תגובות. כולנו הלכנו לישון. פתאום זה התחיל להתפוצץ בלילה, וכל מנהלי הרשתות החברתיות שהתעסקו בזה הגיבו שם וכולם היו יצירתיים. זה בעצם שינה את איך שהעמודים והמותגים מדברים אחד לשני ברשת, כי עד אז לא היה נהוג שמותג מדבר עם מותג אחר ומגיב למותג אחר. מאז החוקים השתנו ועד היום עושים את זה - עיריות מגיבות לעיריות".
קראו גם:
"השיח והתיוגים זה לא חדש", מנסה ריף לצנן את ההתלהבות. "אין לי מושג מי התחיל עם זה ראשון. גם השיח עם העירייה הוא רב שנים, היו דברים מסביב, והתשובה שלנו ל'כשרה' היתה לקחת מאפיינים של ירושלים ולהגיב באותה צורה.
"רק לא מזמן תפסנו את תל אביב עוקבים אחרינו באינסטגרם. היה כתוב 'תל אביב-יפו החלה לעקוב'. זה היה מצחיק ומפתיע, וזה היה קצת אחרי הריקול לשוקולד, ואז הגבנו: 'מה, קצת אין שוקולד אז נזכרת בי?' והיה צילום מסך 'תל אביב-יפו התחילה לעקוב אחרייך'. היו המון לייקים ושיתופים ולא תייגנו אותם כי המשכנו הלאה. מאוד חשוב שעם כל התחרות שיש ברשת מחפשים את הדבר הבא. זה קורה פעם ב... אני מרגישה שעברנו את זה וזה נמצא מאחורינו. זה מאוד דינמי, כל הזמן בתנועה, מחפשים את הדבר הבא לשבור את הרשת. זה מאחורינו תיוג העיריות. כמובן שכיף גורם להרבה תגובות וגורם לאהבה מהקהל. אנשים מאוד אוהבים את זה. זה כיף. הבנו שברשתות צריך לדבר בגובה העיניים, בצורה אנושית ולא רשמית ומעונבת, ועדיין שפה שתכבד אותנו.

5 צפייה בגלריה
חלק מהפוסטים
חלק מהפוסטים
חלק מהפוסטים
(.)

"אנחנו מדברים בצורה כיפית ונעימה, וחלק מזה הוא להשתמש בהומור וצבע, שישימו לב, וזה גורם לתושבים לחיבור עם הגוף הציבורי, שיהיה נוח לפנות אלינו. הפוסטים 'ערה' ו'כשרה' ממש פוצצו את השיח בין הרשויות, לדבר כמו חברים".

"לא הכל באהבה"

עיון בפוסטים הרבים מעניק את הרושם ששני הצדדים השתדלו להקפיד על שימוש בטקסטים משועשעים באופן שאיננו מעליב או פוגע. "זה הכל תמיד בהומור", מדגיש אזולאי. "זה גם הדדי, וזה טוב גם לנו וגם להם. יש הרבה הומור ושנינות ואנחנו מקבלים את זה באהבה. יש אנשים מוכשרים אצלנו ואצלם ויש יצירתיות. אנחנו שמחים שאנחנו נותנים לדבר לצאת. בלי קשר לזה - עבודת הסושיאל-מדיה של ירושלים היא מדהימה. זה עמוד שאני אוהב לקרוא, לראות, לקבל רעיונות, והם עושים עבודה יפה".
"לא הכל בהומור ובאהבה", טוענת ריף בציניות. "היה סרטון קיץ 'לא לח' וכמובן ששיחקנו עם המילים. הסרטון לקח את המאפיינים של מזג האוויר של ירושלים, שכאן לא דביק בעפעפיים, בלי לדבר על גוש דן ותל אביב... הסרטון הפך ויראלי".
אזולאי: "מאז היו בינינו עוד חילופי דברים בנושאים אחרים. ירושלים תייגה אותנו ואנחנו אותם. הפעם האחרונה היתה ביום ירושלים, ובכל פעם שזה קורה, הפוסטים זוכים לאהדה מטורפת ולהמון תגובות וכאילו אנשים מחכים לזה. לנו קצת נמאס לעשות את זה, את ה'שטיק' הזה, אבל התושבים, גם של תל אביב וגם של ירושלים, אוהבים את ההתכתבויות בין הערים".
ריף: "זה תמיד כיף ואנחנו אוהבים את זה ותמיד רוצים לראות דבר חדש. חשוב שזה לא יימאס, שיהיה במינון מדויק ולהיות עכשוויים. נחפש את הדברים החדשים - איך להתייחס לערים אחרות, לא רק לתל אביב, והתייחסנו גם לערים אחרות במהלך השנים - תמיד לחשוב על מה שחדש ולהיות רלוונטיים".
ומה אמרו ראשי הערים?
אזולאי: "חולדאי לא היה מעורב בשום צורה. בזמנו זה עבר את אישור הדובר ולא מעבר לזה. לדעתי הוא שמע והיה מופתע. זה משהו שדיברו עליו בחדשות".
ריף: "ביום העצמאות הקודם כמובן התייחסנו ללוח השנה, וכתבנו 'מזל טוב ישראל - יומולדת 74, אחרי 3,000 הפסקתי לספור'. ראש העירייה אהב את זה ואמר לנו שהוא אוהב את זה. מאוד חשוב להתייחס בהומור, ויש כמובן פאן רציני".

ערים אחרות התערבו?

ריף: "כל הזמן - פתאום תגובה של עיריית פתח תקווה, או קרית ביאליק שמצטרפת לחגיגה. כשאתה מגיב אתה נחשף לקהל חדש, ואם התגובה שנונה אפשר לעקוב אחריך מחדש. יש קהל חדש ולכן צריך להיות הכי שנונים".
אתם מתואמים?
אזולאי: "אנחנו מפתיעים אחד את השני. זה חלק מהעניין. הם בודקים ערנות שלנו ואנחנו את שלהם. נראה לי שזה מיצה את עצמו וצריך להחזיר את זה באירועים סופר-סופר מיוחדים".
ריף: "ההפתעה היא חלק מהעניין ואנחנו עוקבים מסביב לשעון. אם בחצות אני רואה שתייגו אותנו, אני חייבת להעיר את הצוות לעשות סיעור מוחות - מה אנחנו מגיבים, כי מחר זה לא יהיה רלוונטי. הטיימינג חשוב - הכל צריך להיות עכשיו, גם טרנדים ברשת או דברים שקוראים".
היו תגובות קיצוניות?
ריף: "לא, לא חושבת".
אזולאי: "בעיקר תגובות אוהדות. צריך לראות את הפוסטים ולראות את התגובות של כל מיני מותגים".
ומה לגבי העתקות?
אזולאי: "אחרי ההתחלה ראינו את זה כל הזמן ברשויות אחרות. יש לנו אפילו קבוצת וואטסאפ של מנהלי סושיאל ברשויות המקומיות. השיח הזה כל הזמן קיים, גם בין אנשים וגם בין עמודים. זה קורה לא מעט שמנהל עמוד כותב פוסט, ובעקבות מה שהיה אצלנו עיריות מדברות אחת עם השנייה".
ריף: "מדי פעם פונים אלינו שנגיב לעיריות קטנות - כדי שתגדל החשיפה שלהם".