ביום ראשון שעבר הותר לפרסום כי סייר־בנימין זאבי (69), בנו של השר המנוח רחבעם זאבי ('גנדי'), מואשם ברצח הנער ניסים שטרית ב־1986. הידיעה המרעישה פתחה את כל מהדורות החדשות, אבל מי שממש לא הופתע הם החוקרים הוותיקים במחוז ירושלים. מתברר שזאבי היה מוכר להם כבר מ־1979, והחצר של הרב אליעזר ברלנד, ראש ישיבת 'שובו בנים', מעסיקה את המשטרה כבר מאמצע שנות ה־80.
2 צפייה בגלריה
בנימין זאבי
בנימין זאבי
זאבי בדרך לאחת מהארכות המעצר. "מקווה שייצא הצדק לאור"
(צילום: יואב דודקביץ')

אלא שזו רק ההתחלה של חיים מלאי תהפוכות של מי שנולד כחילוני לשר המנוח רחבעם זאבי ומצא עצמו באחת החצרות הקיצוניות ביותר, שנחשב לאיש המודיעין של הרב בכל הקשור לשטח, והוא גם מצא עצמו לא מעט במסדרונות הכנסת. המהפכה הנוספת בחייו התרחשה כאשר החלו האישומים נגד הרב ברלנד, אז נטש זאבי את החצר.

"דליים גדושי צואה"

לקראת סוף שנות ה־70, במסגרת הגל הגדול של חזרה בתשובה, גילה זאבי הצעיר את האור והצטרף לישיבת 'אור שמח' בירושלים. מפרסומים בתקשורת עולה כי בינואר 1979 נדהמו השוטרים שהתמודדו עם ההפגנות הסוערות בכביש רמות לגלות כי אחד העצורים הוא בנו בן ה־27 של האלוף גנדי. פרקליט המשפחה טען אז שתלמיד הישיבה רק נקלע להפגנה, בדרכו לישיבת 'אור שמח'.
ב־1982 עברה הישיבה של הרב ברלנד מבני ברק לרובע המוסלמי בירושלים. באותה תקופה גילה זאבי ג'וניור את ראש ישיבת 'שובו בנים' והפך לאחד ממעריציו הגדולים ולאחד מאנשי סודו הקרובים. "הוא הגדיר אותו הסמכות האלוקית של דורנו", סיפר השבוע אחד מחבריו.
באותן שנים פעלה בעיר 'משמרת הצניעות'. חבריה נהגו לאתר צעירים חרדים שנחשדו בקשר עם צעירות וטיפלו בהם בכוח הזרוע. "זאבי היה מעין 'קצין המודיעין' של הרב", מספר חבר המשפחה. "אם היה דיווח על מישהו עם בעיות בצניעות כולם היו יודעים 'בני זאבי מטפל'. הוא היה מוסר את המידע לברלנד והיה מקבל פקודות".
ב־1986, בשנה שבה נעלם הנער ניסים שטרית, מפכ"ל המשטרה דאז דוד קראוס זומן לישיבת ממשלה. הוא טען אז כי ב'שובו בנים' יש רבים בעלי עבר פלילי, לצד קצינים במילואים ויוצאי זרועות הביטחון. המפכ"ל תיאר כיצד בני הישיבה מתגרים בשכנים הערבים. הוא סיפר כי הם נוהגים להקים רעש בחצות, וכאשר השכנים יוצאים לבדוק מה קורה הם משליכים עליהם דליים גדושי צואה ושתן.
אלא שחומת השתיקה סביב הרב ואנשיו היתה גבוהה והחוקרים התקשו למצוא לךהיכן נעלם הנער. רק כעת, באיחור של 35 שנים, הוגש כתב אישום, ולפיו זאבי יחד עם ברוך שרביט (76) היו שותפים ב־1986 לרצח של שטרית בן ה־16. ברלנד עצמו ישמש כעד תביעה במשפט.

התקפה בבית כנסת

ב־1987 נרצח בעיר העתיקה אליהו עמדי ז"ל (21), שלמד אז בישיבת 'שובו בנים'. אנשי השב"כ גילו ועצרו את שלושת המחבלים שהיו שותפים לביצוע הפיגוע. אלא שבכך לא נגמרה הפרשה - אנשי הישיבה החליטו אז לצאת למסע נקמות. יום אחרי יום הם פגעו בחנויות וגם בבתים פרטיים ברובע המוסלמי, הגם שלבעליהם לא היה קשר לפיגוע. המשטרה היתה חסרת אונים.
באוקטובר ‭ ,1987‬לאחר שאנשי 'שובו בנים' היכו באלות ובמוטות ברזל עוברי אורח ערבים בעיר העתיקה, תבע ראש העירייה דאז טדי קולק מראש הממשלה יצחק שמיר להרחיק את 'שובו בנים' מהרובע המוסלמי. שמיר דחה את הדרישה. "ראש הממשלה אינו עוסק בהרחקת יהודים ממקום מושבם‭,"‬ כתב לקולק.
שנתיים לאחר מכן, באוקטובר 1989, התראיין לתקשורת הרב משה סויסה, והוא טען כי הותקף בידי זאבי בבית כנסת, בערב יום כיפור. "הוא זיהה אותי כרב של תנועת ר"צ וחשבתי שבא ללחוץ את ידי", סיפר סויסה. "הושטתי לו יד, והוא זעק: 'חס ושלום, אל תיגע בי‭.'‬ במקום זה הוא תלש את הכיפה מעל ראשי והעיף אותה באוויר. החסידים החלו להתקבץ, בעוד הוא זועק: 'חובה לבער את הרע מקרבנו‭,'‬ וניסה לפגוע בי. החסידים איימו על הרב שהביא אותי שיגזזו את זקנו וישחטו אותו אם נעשה מזה סיפור‭."‬
אגב, ההשפעה של הבן על האב המפורסם היתה כה גדולה עד שגנדי עצמו החל להניח תפילין באופן קבוע. ב־1990, אף שהצהיר שוב ושוב שהוא נגד 'תקציבים ייחודיים', גנדי השר ארגן סיוע של חצי מיליון שקל לישיבת 'שובו בנים'.

כך נרצח שטרית על פי כתב האישום:

הנער הובא לדירת מסתור בעיר
בדירה הוא הוכה באכזריות
משם נלקח בכוח ליער ליד בית שמש
זאבי וחשודים נוספים היכו אותו עד שמת
לאחר מכן נקברה הגופה ביער
2 צפייה בגלריה
ניסים שיטרית. נעדר מ-1986
ניסים שיטרית. נעדר מ-1986
ניסים שיטרית. נעדר מ-1986
(צילום: כאן 11)

זאבי 'המסדר'

זאבי נחשב אז ל'מאכער' של קהילת 'שובו בנים' במסדרונות השלטון ונהג להוציא ולהביא את אליעזר ברלנד לפגישות עם שרים, חברי כנסת, ראשי מפלגות, ראשי רשויות ופוליטיקאים מכל גוני הקשת. חובה להדגיש כי בין מאות המשפחות שהעריצו את ברלנד היו רבים שרק רצו להתחזק מבחינה דתית. עם זאת היו גם לא מעט אנשים שהיו מוכנים לעשות כמעט הכל עבור הרב שלהם.
אחד מחבריו סיפר השבוע ל"ידיעות ירושלים" כי לצד התפקיד הכוחני של כביכול "קצין המודיעין" של 'משמרת הצניעות', זאבי הוא איש משפחה חם, לבבי וחברותי. הוא סייע למשפחות מעוטות יכולת וניהל גמ"ח הלוואות שהיה מסייע לנזקקים.
בשנת 2012, לאחר שהתברר כי ברלנד פגע והטריד מינית נשים המשתייכות לקהילה, זאבי היה מהראשונים שעזבו את 'שובו בנים'. "אביו הרוחני, זה שהוא נתן לו את כל חייו במשך 30 שנה, מתגלה כמפלצת, זה שבר אותו לגמרי. הוא לא הצליח להתאושש מהמכה שניחתה על ראשו וממש לקח את זה אישית", תיאר זאת אותו חבר.

עומד על חפותו

עו"ד סלבה רודנקו מסר בשמו של זאבי: "מר זאבי מכחיש את החשדות נגדו, עומד על חפותו, ואומר: 'לא רצחתי אף אחד. סוף האמת להתגלות'. מר זאבי עזב את קהילת 'שובו בנים' לפני שנים רבות, ומאז עזיבתו הוא נרדף עד כדי סכנה לשלומו ובטחונו. כל מי שנכח בדיוני הארכות מעצר וקרא את כתב האישום יודע כי החשדות נגד מר זאבי מבוססים על עדות יחידה של אחד מאנשי הקהילה (ברוך שרביט), שקיבל הוראה מרב הקהילה לפני כחודש באותה פגישה מפורסמת בבית המעצר.
"כפי שעלה מהדיונים האחרונים בבית המשפט, תיק החקירה רצוף קשיים ומעלה סימני שאלה גדולים, בין היתר לגבי אמיתות דבריו וכוונותיו של העד היחיד. כאמור, מר זאבי עומד על חפותו ומכחיש כל קשר לעבירה המיוחסת לו. לאחר קבלת חומר החקירה ולימודו יילחם מר זאבי בכל כוחו על חפותו ועל שמו הטוב בבית המשפט ושם, הוא מקווה, ייצא הצדק לאור".