במהלך דיון בכנסת על מערכת החינוך במזרח ירושלים נחשפו נתונים מדאיגים וביניהם אחוז עצום של מורים שלמדו ברשות הפלסטינית במסגרות המסיתות לאלימות נגד יהודים. עוד התברר כי למרות ש-40 מורים התגלו כבעלי תארים מזויפים, בפרקליטות בכלל לא טרחו להעמיד אותם לדין ולכן חלקם עדיין מועסקים במערכת, פשוט מפני שללא העמדה לדין, מסובך לפטר אותם.
3 צפייה בגלריה
מורה במזרח ירושלים
מורה במזרח ירושלים
מורה במזרח ירושלים
(צילום: יצחק טסלר)
3 צפייה בגלריה
מזרח ירושלים
מזרח ירושלים
מזרח ירושלים
(צילום: אדווה חולי)

מי שיזם את הדיון שנערך בסוף השבוע שעבר הוא ח"כ אביחי בוארון, העומד בראש ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן. מנהל אגף אכיפה במשרד החינוך, יצחק יכין, חשף במהלך הדיון נתון שהדהים את כל הנוכחים: "סטודנט שלא מתקבל ללימודים בישראל הולך ללמוד בשכם או ג'נין ושם הרמה נמוכה יותר ובמדינת ישראל חייבים להכיר בתעודות שהם מגיעים איתם. באגף האכיפה גילינו 40 תארים מזויפים ברשות הפלסטינית. גם שם קשה להם ללמוד ואז מזייפים. הגשנו תלונה במשטרה ובפרקליטות החליטו לא להגיש כתבי אישום. רובם לא מועסק במערכת, אבל חלקם כן נמצאים במערכת החינוך. אם אין כתב אישום אז אותו אדם לא ביצע עבירה. לא כזה פשוט לפטר מורים".
היו"ר בוארון התפלא: "מורה שהוא לא מורה. איך יתכן שהוא עדיין מועסק?". מנהל אגף ירושלים במשרד ירושלים, שמעון אש, חשף כי לא תמיד התקציב הוא הבעיה: "המשרד שלנו אחראי על תכנית החומש לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים, שקרוב למיליארד שקל מתקציבה עוסק בתלמידים ובחינוך. אין יעד שקשור להכשרת המורים והתעודות שמגיעים איתם״.
היו"ר בוארון אמר בתגובה: "נפנה לרה"מ כדי לבטל את החלטת הממשלה הזאת על תכנית החומש כי אנחנו לא יכולים לטפל במפלצת עם כפית. פוטנציאל הנזק והפגיעה של המפלצת הזאת בתלמידי ישראל הוא עצום. זאת פצצת אטום שאנחנו מנסים לפרק אותה בחשיבה אידילית ובאבולוציה של תהליכים איטיים, אבל זה לא שם. חייבים לטפל בזה באחת, ולא בתהליך. חייבים להנחיל לכל בתי הספר תכנית לימודים ישראלית אחת ומי שלא רוצה לשתף פעולה - לא יקבל כסף". על כך הגיב ח"כ משה (קינלי) טור פז: "שינוי לא קורה ברגע. כפייה בחינוך לא עובדת". כזכור, טור פז עמד בעבר בראש מנח"י.

"שיטת המקל והגזר"

היועץ לענייני ערבים במחוז ירושלים, סנ"צ אייל העברי, אמר לחברי הכנסת: "מרבית הציבור הנורמטיבי במזרח ירושלים כן רוצה להשתתף בתוכנית הישראלית. יש ועדי הורים שמתנגדים לתוכנית כי רואים בזה השתתפות בממסד הישראלי. שיטת המקל והגזר עוזרת למי שכן רוצה. מי שמתנגד לכך לא ייכנס גם אם תשלול ממנו תקציב. אני מעריך שכ-60% רוצים להצטרף בתוכנית הישראלית".


נציג המשטרה רנ"ג פאדי ביסאן אמר בדיון: "אפשר לקלוט לבתי ספר במזרח ירושלים מורים אמיצים ממרכז הארץ שיכולים לעמוד בפני מכות". כשנשאל, הוסיף ביסאן: "המשטרה תוכל לתת גב למהלך כזה." תחייה גץ מהמשרד לביטחון לאומי ביקשה להעלות סוגיה: "אם לא יהיה תקציבים למוסדות החינוך תהיה עבריינות. לאן יילך הנוער הזה?".

הסתה, פיקוח חלקי ופיגוע

חוקרי מרכז המחקר והמידע של הכנסת שסקרו את תמונת המצב בחינוך במזרח ירושלים חשפו בין היתר כי מתוך 3,500 המורים החדשים בכלל החינוך הערבי ברחבי הארץ בעשור האחרון, 11.5% הם בעלי תואר ממוסדות ברשות הפלסטינית, ובכלל זה אוניברסיטאות בג'נין, חברון ושכם. מתוך המורים שלמדו ברשות הפלסטינית - כשני שליש מלמדים במזרח ירושלים והיתר בעיקר במוסדות חינוך בדואים בנגב.
3 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

יצוין, כי בפברואר 2023 חשף "ידיעות ירושלים" כי אב לתלמיד הלומד בבית ספר במזרח העיר שלח מכתב למשרד החינוך בו הוא חושף מציאות מזעזעת של הסתה בה המורים מחנכים את הילדים למלחמת ג׳יהאד מול היהודים.
במכתב שנשלח למשרד החינוך נכתב בין היתר: "המנהלת וחלק מהצוות מסיתים את התלמידים נגד מדינת ישראל והעם היהודי. למשל הם מחנכים את הילדים על המושג ג'יהאד... מחנכים אותם שהרג יהודים זה לגיטימי". לטענת האב, מנהלת בית הספר אף היכתה את בנו לאחר שסירב לשיר את ההמנון הפלסטיני.
כזכור, הדאגה מפני מורים המסיתים תלמידים במסגרת מערכת החינוך של ירושלים, התגברה אחרי הפיגוע שבו השייח פאדי אבו שחידם, ביצע פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים בנובמבר 2021.
אבו שחידם שרצח בפיגוע את אליהו קיי ז"ל, היה מורה ואיש דת, נשוי ואב לארבעה ילדים שהחזיק יחד עם אשתו בתעודת זהות כחולה של תושב מזרח ירושלים. הוא היה אדם אמיד באופן יחסי שלא סבל מבעיות כלכליות, והוגדר כאחד ממנהיגי חמאס בשועפאט.
למרות זאת, הוא לא נעצר בעבר על ידי גורמי הביטחון הישראליים והוא התקבל לעבוד בתיכון אל רשידייה בשכונת ראס אל-עמוד. בית ספר זה ששייך לעיריית ירושלים ומגיש את תלמידיו לבחינות הבגרות של הרשות הפלסטינית.