האירוע המזעזע שבו תלמיד אלים פגע השבוע במנהלת בית ספר "עופרים", היה השיא ברצף של תקלות ואירועים חמורים עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה בירושלים. יתירה מכך - הורים ואנשי חינוך מודים שהם לא זוכרים שנה שנפתחה עם כך כך הרבה תקלות ומקרים חמורים.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מרים ניסים, מאור מזרחי, אלונה מזרחי, ענבר אליאסי וילדיהם
מימין לשמאל: מרים ניסים, מאור מזרחי, אלונה מזרחי, ענבר אליאסי וילדיהם
מימין לשמאל: מרים ניסים, מאור מזרחי, אלונה מזרחי, ענבר אליאסי וילדיהם
(צילום: שלו שלום)

ראוי להדגיש כי הגם שבעירייה התמודדו עם כל אחת מהבעיות שצצו, הרצף המדאיג של התקלות והאירועים החריגים, מעלה תהיות כבדות על השליטה של כיכר ספרא במצב. יצוין, כי שלושה ימים בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים, העירייה החליפה את ראש מנח"י. אחרי עימותים רבים של ראש המינהל יואב (זימי) זימרן עם בכירים בכיכר ספרא, מונה במקומו אריק וירצבורגר. כמעט מיותר לציין כי החלפה של מי שמכונה "שר החינוך של ירושלים", בנקודת זמן כה קריטית, לא עזרה לייצב את המערכת.

"הילד חזר עם צואה"


בארגון "כוח לעובדים" טוענים כבר שנים כי המשכורות הנמוכות-יחסית, והיחס מצד עיריית ירושלים, גורמים לכך שמדי שנה כ-300 סייעות עוזבות את עבודתן. אבל אף לא האמין שהניסיון של כיכר ספרא להעביר את תפעול הצהרונים לעמותת לביא, יגרום לכך שב-1 בספטמבר 90 צהרונים לא ייפתחו בבירה. הדבר גרם לזעם של הורים רבים וחלקם כבר מאיימים בהגשת תביעה ייצוגית נגד הרשות המקומית.
בעירייה גייסו עובדות בשבוע שעבר, אך לא הצליחו לפתוח את כלל הצהרונים. רק השבוע אוישו רוב התקנים החסרים,
"זו הפתיחה הכי גרועה של שנת לימודים", אומרת ענבר אליאסי, תושבת רמות ואם לשני ילדים שאחד מהם בצהרון. ראוי להדגיש כי אי אפשר לפטור את הביקורת שלה כלאחר יד, ומאחר ובשנים 2011-2018 היא שימשה כמפקחת ארצית על הצהרונים במשרד הכלכלה ואף הקימה את מערך פיקוח ובקרה והשירות הניתן בצהרונים. לדבריה: "עיריית ירושלים פוגעת בנפש הילד באופן בלתי הפיך ואנחנו ההורים נאלץ לשלם את המחיר. הצהרונים יכולים לספק שירות מעולה להורים עובדים, אבל העירייה 'מכרה את עצמה לכסף ולפוליטיקה החרדית, כי לחרדים אין בעיה - הם גם משלמים פחות וגם מקבלים שירות יותר טוב. צהרון זה חינוך לכל דבר, זה לא בייביסטר ולא סתם החברה למתנסים ניהלה את הצהרונים".

הילד עם האוטיזם והילדה ללא ההסעה


מה החוויה האישית שלך כאמא? "הבן שלי בן שנתיים ותשעה חודשים והצהרון שלו נפתח רק בחמישי שעבר. באותו יום הוא חזר לבית עם צואה שעלתה על גדותיה שעלתה במכנסיו, אף אחד לא שם לב לזה. אני אם יחידנית שעובדת, כל דקה שלי היא כמו שתיים החיסורים שלי בכפולות.
"העירייה התחילה את שנת הלימודים ברגל שמאל ואני רוצה לראות איך משה ליאון מגיע ונותן פיתרון לפשלות שלו. הוא בחר עמותה שאין שיג ושיח איתם - הם לא עונים לטלפונים ואין תשובות. לא יכול להיות שהשירות הוא כל גרוע ואין אפילו נקודת אור אחת בתוך האפילה שהם הכניסו את הילדים שלנו. הייתי מבקשת לפגוש את ראש העירייה שאחראי באופן אישי למחדלים הללו".
משה רביד אב לשני ילדים שאחד מהם לומד בצהרון, סיפר על הכעס של ההורים שפניותיהם לא נענו: "אין מענה מעמותת לביא וגם לא בעירייה. אנחנו ביקשנו פגישה עם גורמים בעירייה שיתנו לנו נתונים מדויקים, ואיך הם פותרים את הבעיה. במוצאי שבת העירייה הוציאה הודעה שכל הגנים נפתחים, אך בפועל היו הורים שדיווחו שהצהרונים לא נפתחו".
מרים ניסים מגבעת מרדכי אמרה: "הבת שלי בכיתה א' יש לה צהרון, הבן שלי לומד בגן חובה-גן דובדבנים. לאחר שבוע שהילד שלי לא היה בגן ואנחנו התמודדנו עם יציאה מוקדמת מהעבודה והפסד שעות עבודה. ביום ראשון הגיעו שתי סייעות בנות 20, שלא ברור מה ההכשרה שלהן. ביום השני אחת הסייעות איחרה ב- 45 דקות והסייעת של הבוקר נאלצה להישאר עם הילדים בגן. כששלחו את הדרישה לתשלום בצהרונים שילמתי כמובן והבנתי שיש פתיחה של הצהרונים. שבוע שלם נאלצנו להתמודד עם הרשלנות של העירייה. ה-1 לספטמבר נפל על העירייה ב'הפתעה' ? אנחנו הופתענו יום קודם שהבנו שאין צהרונים".

4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
התנצלו. עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

הורים רבים כבר החליטו כי ישאירו את הילדים בבית מאחר ולא ייתכן שהילדים יפגעו בצורה כל כך משמעותית. אם לילד בגן פטל שבשכונת הר חומה אמרה: "הכל מתנהל בצורה עקומה שפוגעת בילדים. היה יום שבו בשעה 14:20 דיווחו שהסייעת המובילה אמרה שהסייעת הנוספת לא מגיעה וביקשו בהתחלה להוציא את הילדים. בסוף הסייעת הרפואית החליפה את הסייעת החסרה. אני החלטתי להוציא את הילד מהצהרון עד שהדברים לא יתייצבו. אני לא יכולה לסכן את הילד".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מתוך כ-400 צהרונים בניהולה של עמותת 'לביא', נכון ליום שלישי לא נפתחו 14 מסגרות, שבהן עדיין היו קיימים פערים באיוש כוח אדם. ישנם מספר גנים שמראש לא אושרו לפתיחה בשל מיעוט נרשמים.
"עיריית ירושלים ועמותת לביא עובדים סביב השעון לגייס כוח אדם איכותי וקבוע כדי למנוע מקרים של השבתת צהרונים באופן תדיר, כפי שהיה בסוף השנה הקודמת. נעשה הכל בכדי שמקרים מיותרים כאלה לא יחזרו על עצמן והצהרונים יעבדו כסדרם בכל מהלך השנה. אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה להורים ולילדים שהצהרונים שלהם טרם נפתחו".

"שוקלים תביעה"

אלונה מזרחי, אחת ממארגנות המאבק של ההורים, אמרה השבוע: "אנחנו שוקלים תביעה ייצוגית. יש כאוס מוחלט בהמון צהרונים, וגם אלו שנפתחו פועלים לדעתי בצורה לא מספיק מקצועית - לדוגמה, היו מוסדות חינוך ששלחו אליהם את חשבת השכר ומנהלת החשבונות במקום אנשי צוות חינוכי.
"הבת שלי נמצאת בצהרון של בית הספר אוולינה דה רוטשילד, בשכונת רחביה וביום שלישי היא קיבלה גזר ולחם לאכול, כי לא היה מספיק אוכל לכולם. הבת שנייה שלי בגן זמרת בשכונת נחלאות לא היה לה צהרון עד יום ראשון. אנחנו מנסים ליצור קשר עם העירייה אך עד כה אף אחד לא פגש אותנו.
מאור מזרחי, בעלה של אלונה, סיפר ששהבלאגן בצהרונים פגע במספרה שלו. "הייתי צריך לבטל תורים לאנשים על מנת להוציא את הילדה מהגן זה פגע לי בעסק. אני עצמאי והשעתיים של הצהרון הן חשובות לנו. פגעו לנו בלקוחות ונראה שלא היתה הערכות מותאת לקראת שנת הלימודים".

4 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
משה ליאון
(צילום: יואב דודקביץ')

אגב, בין האמהות שנאבקו השבוע בנושא, היתה גם מי ששלחה הודעה בווטסאפ לראש העירייה, משה ליאון, סיפרה על המצוקה של ילדי הצהרונים וביקשה להיפגש. לתדהמתה, ליאון סירב לבקשה וכתב לה: "אין לכם מה לנהל מאבק. חבל"
התלונות על המזון בצהרונים זרמו ל"ידיעות ירושלים" משכונות רבות בעיר, להלן מדגם חלקי וקטן של הפניות. אם לילד מ"גן אחדות" שבגילה דיווחה "נאלצנו להזמין פיצה על חשבוננו. ביום חמישי נאלצתי לבשל לילדים בגן, כי לא הגיע אוכל".
אם מגן הילדים בני ציון בשכונת פת: "בשבוע הראשון לא היה צהרון, ואז ביום ראשון הגיעה סייעת אחת והשאירו את הסייעת של הבוקר להישאר באותו יום. הורים הגיעו ראו ויכוחים בגן מי מובילה ומי סייעת, ילדים שיתפו את ההורים שהיה שיח לא נעים עם הילדים. וביום השני הסייעת לא הגיעה הסייעת הקבועה של הבוקר נשארה עם הילדים ודיווחה להורים בשעה 14:30 להגיע לקחת את הילדים ובכך נסגר הצהרון.
מעבר לזה יש גנים שעדיין שנת הלימודים בצהרון לא נפתחה, אם לילד בגן "אגודת ישראל", ברחוב מעגלי הרים 25 בשכונת סנהדריה המורחבת אמרה: "אנחנו כבר ביום שלישי בשבוע השני של שנת הלימודים ועדיין אין צהרון לא יודעים מתי הוא יפתח".
אם לילד מגן רמה שבהר חומה סיפרה: "הבוקר הודיעו שהצהרון יפעל כרגיל, אבל בצהריים הגננות קיבלו הודעה שהצהרון לא ייפתח. בשעה 13:15 הודיעו לנו לבוא לקחת את הילדים. לא היה לי מה לעשות, נאלצתי לשחרר את הבן הבכור שיבוא לקחת את הילד מהגן". אם לילד מ"גן נחליאלי" שבבית הכרם אמרה: "האוכל הגיע רק בשעה שלוש, והסייעת שהגיעה לא דיברה מילה בעברית, היא תקשרה עם הילדים רק בערבית. הגננת המובילה איחרה בכ-20 דקות״.
אב לילד אלרגני סיפר "הבן שלי אלרגי לבוטנים והוא לומד בכיתה ב' בבית הספר חורב שבקטמון הישנה. מתחילת השנה ועד יום ראשון השבוע הוא לא קיבל הזנה מותאמת בצהרון ולכן אני נאלצתי להביא לו מהבית".
הורים לילדים בגן חלום ובגן רון שבגילה, טוענים כי המחסור בכח אדם עלול היה לסכן ילדים: "יש שני ילדים אלרגיים בשני גנים צמודים שרצו לאחד, מה שיצר סכנה עבורם. סירבנו לאיחוד ובסוף לא התקיים צהרון".
מהעירייה נמסר: "ברוב המוחלט של הצהרונים ההזנה הייתה כנדרש. במספר מועט של מקרים הייתה תקלה באספקת המזון לצהרונים שנפתחו. ההזנה התייצבה והיא מסופקת באופן סדיר ומוקפד. לילדים האלרגנים בצהרונים הזקוקים למנות הזנה מותאמות, בימים האחרונים נאספים מצוותי הצהרונים טפסי הצהרה חתומים המיידעים את הצוות על האלרגיות. כאשר יאספו כלל ההצהרות, יישלחו מנות אלרגניות מותאמות לילדים".

ילד נעלם בדרך לגן

שנת הלימודים החלה ברגל שמאל גם עבור חלק מהמפונים שילדיהם לומדים בירושלים. בת אל פרץ משדרות, היא אם לילד בן 3 וחצי עם אוטיזם. ב-7 באוקטובר בני המשפחה היו נעולים יומיים בממ"ד ולאחר מכן פונו תחת אש לירושלים. כיום הם שוכרים דירה בשכונת ארנונה הצעירה, והבן לומד בגן ברמות, מה שמצריך הסעה של כ-40 דקות לכל כיוון. אבל גם בחלום הכי גרוע שלה, היא לא ציפתה שהבן שלה יילך לאיבוד, כשהוא בהסעה שעליה אחראית עמותת "לביא". "הילד עלה להסעה בשעה 7:30 ונפרדתי ממנו לשלום", סיפרה בת אל, "בשעה 9 מתקשרת הגננת ושואלת אותי 'מה נשמע, מדוע הילד לא הגיע היום. נלחצתי ואמרתי לה שהוא עלה על ההסעה בשעה 7:30. הגננת אמרה אחר כך שהיא התקשרה למלווה שטענה היא שאלה את הילד איך קוראים לו והוא לא ידע לענות לה. זו היתה פשוט הפקרות - מדובר בילד אוטיסט שלא יודע לענות. הילד לא מתקשר, יש לו נטייה לברוח ולכן יש לו סייעת".


בת אל מספרת שהגננת מיהרה לחפש את הילד ולמרבה המזל מצאה אותו באחד מחצרות הבתים הסמוכים. "כל פעם שאני חושבת על זה אני בוכה", אומרת בת אל, "זה כואב שהילד שלך מוגבל. אני שמה אותו בידיים שלהם ומתפללת שהם יהיו שליחים טובים.

4 צפייה בגלריה
יצחק טובול
יצחק טובול
יצחק טובול
(צילום: פרטי)
"הגננת אמרה לי שהיא לא ישנה כל הלילה ואני לא רוצה לדמיין מה יכול היה לקרות לילד שלי. האם מישהו מבין את המשמעות של ילד אוטיסט בן 3 וחצי, במקום שבו יש כביש סואן וילד שלא יודע להבחין בסכנות", אמרה האם בדמעות.
"אני כבר דמיינתי את הגרוע מכל אני מפונה משדרות חשבתי חלילה שמישהו חטף לי אותו. פניתי לעירייה ולחברה שאחראית על הסייעות והם לא מוכנים להחליף לי מלווה. הודעתי למנהלת הגן שהילד ישאר בבית או שאני אקח אותו".
מנהל קבוצת הווטסאפ "פתרונות בהסעה", יצחק טובול, אמר ל"ידיעות ירושלים": "המלווים שצריכים לדעת את גודל האחריות ולדאוג לשלומם של הילדים. אני מצפה שהעירייה תחדד את ההנחיות בהקדם האפשרי על מנת שלא יהיה חלילה אסון".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מבירור שנעשה נמצא כי המלווה מטעם עמותת לביא פעלה כנדרש ושלושת הילדים אותם ליוותה נכנסו לגן, אשר ננעל לאחר כניסתם. נסיבות יציאתו של הילד אל חצרות קומפלקס הגנים נמצאות בבירור מינהל החינוך בעיריית ירושלים."

האב התעמת עם נהג, לילדה אין הסעה

גם למשפחת כהן משכונת קריית מנחם יש תלונות קשות על מערך ההסעות של החינוך עליו אחראית העירייה. הבת, רותם אסתר, לומדת בבית הספר אגרון שבקריית יובל, ולטענת אביה, הוא נדהם מההתנהגות של נהג ההסעה. "ביום ראשון, בשעה 7 וחצי, לקחתי את הילדה להסעה, המלווה הגיעה והן עלו לרכב. הנהג נתן גז, נסע במהירות ועשה פרסה במקום אסור. רצתי לעברו, דפקתי על הדלת, הוא עצר ואני פתחתי את הדלת בכוח, הורדתי את הבת שלי מההסעה ולקחתי אותה לבית הספר באופן עצמאי".
האב טוען כי התלונן בעירייה וגם העיר לנהג ההסעות כי אסור היה לו לנסוע לפני שהילדה יושבת וחגורה. כהן נדהם לאחר כמה שעות כשגילה שרק שהנהג לא הוחלף, נמסר לו כי מעכשיו עליו להסיע את הילדה בעצמו, אל הלימודים ובחזרה, מאחר והנהג לא מוכן להסיע את הילדה. "אני רואה את העיניים של הבת שלי כשהיא לא עולה להסעה וכולם עולים. איזה עוול נגרם לה", אומר כהן.
מנהל קבוצת "פתרונות בהסעה": "לא ייתכן שנהג הסעות יקבע מי נוסע איתו ומי לא, זה חמור מאוד, המערכת צריכה לעשות בדק בית. אני מצפה מהעירייה לחדד את הנהלים, על מנת לשמור על חיי התלמידים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "פרטי המקרה נבדקו עם כלל הגורמים הרלוונטיים והתקיימו שיחות עם האב וחברת ההסעות, שבהן הובהר כי התנהלות אלימה, מכל סיבה, היא קו אדום שאינו מקובל. הטיפול המשמעתי בנהג ההסעות עבר לאחריות חברת ההסעות. העירייה מלווה ועוקבת אחר הנושא בכדי לוודא שמקרים כאלה לא ישנו. נהגי ההסעות מועסקים על ידי חברות פרטיות שזכו במכרז עירוני, תחת פיקוח מערך ההסעות בעיריית ירושלים. קיים נוהל מסודר לטיפול בהתנהלות שאינה תקינה. מערך ההסעות מקיים לאורך השנה הליך יסודי של פיקוח ובקרה, פועל בשטח, בודק לקויות ואוכף ככל הנדרש".

אלימות בבתי ספר

הסתדרות המורים הודיעה על ביטול הלימודים בבית הספר עופרים שבהר חומה, בשעת הלימודים הראשונה של יום שלישי. בהסתדרות טענו כי ההחלטה התקבלה לאחר שיום קודם לכן, במהלך אחד השיעורים החל אחד התלמידים לקלל תלמיד אחר, ואף נקט באלימות. התלמיד שנטען כי פעל באלימות התבקש לצאת מהכיתה, ולאחר שהלה סירב הוזעקו המחנכת והמנהלת. בהסתדרות המורים ציינו כי התלמיד "השתמש באלימות מילולית קשה, דחף את המנהלת וחבט בגופה בחוזקה ביד וברגל. כתוצאה מכך היא נלקחה לטיפול רפואי וגובסה בידה".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מגנה כל התנהגות אלימה כלפי אנשי צוות. מנח"י פועלת כדי שהתלמיד יטופל בהתאם לנהלים וזאת בשיתוף ופיקוח משרד החינוך.
"עיריית ירושלים מגבה את מנהלת בית הספר שנחשבת למנהלת מובילה ומוערכת ומאחלת לה רפואה שלמה. הנהלת מנח"י תקיים פגישה עם מנהלת בית הספר והצוות החינוכי במטרה לחזק ולעודד אותם".
בתוך כך נעצר ביום שלישי מורה בקהילה החרדית "שול ברסלב" בחשד לאלימות נגד תלמידים. על פי המידע שהגיע לבלשי היחידה ללחימה בפשיעה של מרחב ציון, החשוד, כבן 40, נהג להתעלל בתלמידיו תוך אלימות שכפי הנראה הותירה בגופם של אותם תלמידים חבלות. בסיום החקירה החשוד נכלא וביום רביעי הוא הובא לבית משפט השלום בעיר, בבקשה להאריך את מעצרו.
ממחוז ירושלים נמסר בתגובה: "לטובת מיצוי והגעה לחקר האמת, משטרת ישראל והיחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב ציון המנהלת את החקירה, מבקשת כי במידה ויש לציבור מידע על קורבנות נוספים שנפגעו על ידי החשוד, יש לפנות אל תחנת המשטרה או למוקד 100".